شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#ایران#ذوب‌آهن

داستان‌های عجیب و غریب آبی‌ها در هفته پایانی ادوار لیگ برتر

راز بزرگ استقلال در انزلی که هرگز فاش نشد/ منصور پورحیدری: اگه حرف بزنم از ایران باید بروم

قطعاً هواداران استقلال هرگز قهرمانی تیمشان در پیکارهای فصل ۸۷ - ۸۸ را هرگز فراموش نخواهند کرد. مسابقاتی که سرنوشت قهرمانی آن به هفته آخر کشیده شد و ذوب‌آهن می‌توانست با یک مساوی مقابل فولاد در اهواز فاتح هشتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر شود.

استقلال
خبرورزشی -

رقابت‌های لیگ برتر به ایستگاه پایانی رسیده و انتهای هفته جاری تکلیف قهرمان بیستمین دوره این مسابقات مشخص خواهد شد. جامی که از میان کاپیتان‌های پرسپولیس و سپاهان، یک نفر باید آن را بالای سر ببرد و قهرمانی را به نام تیمش سند بزند. اگرچه استقلال دستش از فتح لیگ برتر کوتاه مانده ولی برنامه مسابقات به گونه‌ای است که می‌تواند نقش بسیار مؤثری در تعیین تیم قهرمانی ایفا کند. شاگردان فرهاد مجیدی در هفته پایانی این فصل میزبان سپاهان هستند و سپاهانی‌ها نیز رقابت شانه به شانه‌ای با پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی دارند بنابراین از همین حالا می‌توان تصور کرد جدال مذکور بسیار حساس و پر حاشیه باشد. البته استقلال به طور کلی در هفته‌ پایانی برخی از ادوار برگزار شده پیکارهای لیگ برتر حاشیه‌های بسیار عجیب و غریبی را به جان خریده که بد نیست به بهانه رویارویی با سپاهان مهم‌ترین آنها را همراه با یکدیگر مرور کنیم:

اسرار افشا نشده

بدون هیچ شک و تردیدی، عجیب‌ترین و اسرارآمیز ترین مسابقه استقلال در هفته پایانی تمام دوره‌های برگزار شده پیکارهای لیگ برتر، مسابقه این تیم مقابل ملوان بندر انزلی در بهار سال ۸۱ تلقی می‌شود. جدالی که آبی‌پوشان پایتخت قبل از برگزاری آن در آستانه قهرمانی اولین دوره رقابت‌های لیگ برتر بودند و شرایط فنی استقلال نیز حکایت از احتمال بالای قهرمانی این تیم می‌داد ولی در انزلی اتفاقات عجیب و غریبی افتاد. استقلال فوق‌العاده ضعیف بازی کرد و مسابقه را به ملوان باخت تا پرسپولیس لطف پیروزی در تهران از حریف سنتی خود سبقت گرفته و قهرمان شود. دقایقی پس از پایان همان مسابقه بود که شایعه کم کاری و باندبازی برخی بازیکنان استقلال برای ضربه زدن به منصور پورحیدری فقید مطرح شد و سرمربی وقت آبی‌پوشان همان شب از هدایت استقلال استعفا داد. پورحیدری تابستان سال ۹۰ در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرورزشی پیرامون ماجراهای آن بازی گفت: "اینکه شب قبل از مسابقه در انزلی چه اتفاقاتی افتاد و هنگام برگزاری بازی نیز شرایط چگونه جلو رفت، اسراری است که برای همیشه پیش من می‌آمد و دلم نمی‌خواهد هرگز آنها را فاش کنم. فقط در صورتی ماجراهای بازی با انزلی را افشا می‌کنم که بخواهم برای همیشه از ایران بروم"...

در همان اوایل دهه ۹۰ هادی طباطبایی سنگربان سابق استقلال نیز طی گفت‌وگو با خبرورزشی صراحتاً اعلام کرد چند بازیکن این تیم مقابل ملوان به طرز بسیار عجیبی ضعیف‌تر از حد تصور بازی می‌کردند . البته هنوز سند و مدرک رسمی مبنی بر خیانت هیچ بازیکنی افشا نشده و همه چیز در حد شایعه باقی مانده است.

راز بزرگ استقلال در انزلی که هرگز فاش نشد/ منصور پورحیدری: اگه حرف بزنم از ایران باید بروم

اولین قهرمانی

اولین قهرمانی استقلال در تاریخ ادوار پیکارهای لیگ برتر، بهار سال ۸۵ به واسطه پیروزی این تیم در آخرین مسابقه فصل ۸۴ - ۸۵ به‌دست‌آمد. همان جدال معروفی که استقلالی‌ها با چهار گل برق شیراز را درهم کوبیدند و برای نخستین مرتبه با کاپ قهرمانی لیگ برتر عکس یادگاری گرفتند تا در جریان شادی پس از قهرمانی آنها یک اسب سوار نیز به داخل ورزشگاه آزادی آمده و دور افتخار بزند! در مورد مسابقه مذکور حاشیه مهمی ایجاد نشد ولی به واسطه قهرمانی آبی‌پوشان، آخرین هفته آن فصل شیرینی ماندگاری برای همه استقلالی‌ها به یادگار گذاشت .

فتح بزرگ در مشهد

قطعاً هواداران استقلال هرگز قهرمانی تیمشان در پیکارهای فصل ۸۷ - ۸۸ را هرگز فراموش نخواهند کرد. مسابقاتی که سرنوشت قهرمانی آن به هفته آخر کشیده شد و ذوب‌آهن می‌توانست با یک مساوی مقابل فولاد در اهواز فاتح هشتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر شود ولی ناکامی سبزپوشان در خوزستان و پیروزی مهم استقلال مقابل پیام خراسان در مشهد مقدس همه چیز را به نفع استقلالی‌ها عوض کرد تا در یک روز به‌یادماندنی و به واسطه اتفاقات رخ داده در آخرین هفته مسابقات، برای دومین مرتبه قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شوند. استقلال در حالی قهرمان شد و همه چیز در هفته پایانی به سود این تیم تغییر پیدا کرد که اغلب مدیران وقت باشگاه قبل از برگزاری هفته آخر فصل مورد نظر، در گفتگوهای خودمانی تأکید می‌کردند که تیمشان اصلاً شانس چندانی برای قهرمانی ندارد.

ناکامی در دربی

آخرین هفته فصل ۹۳ - ۹۴ با اتفاق تلخی برای استقلال همراه بود این تیم چند هفته پیش از خاتمه مسابقات کورس قهرمانی را به تراکتورسازی، نفت تهران و سپاهان اصفهان واگذار کرده و شرایط خوبی نداشت. برنامه‌ریزی مسابقات در آن فصل به گونه‌ای بود که استقلال باید آخرین مسابقه خود را برابر پرسپولیس برگزار می‌کرد و این بازی در نهایت با یک گل به نفع سرخ‌پوشان پایتخت خاتمه یافت تا آبی‌ها آن فصل را با ناکامی در دربی به پایان برسانند. مسابقه مذکور در واقع آخرین جدالی بود که امیر قلعه نویی تحت عنوان سرمربی استقلال روی نیمکت این تیم قرار داشت و از آن تاریخ به بعد دیگر هرگز چنین اتفاقی برایش تکرار نشده است.