شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس

مهمترین اخبار مجلس امروز (۴ مرداد)

ایسنا/ بررسی طرح الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان/ انتقادها از وضیعت خوزستان و... از جمله مهمترین اخبار امروز (دوشنبه) چهارم مرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

مهمترین اخبار مجلس امروز  (۴ مرداد)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلسه علنی  مجلس  به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح دو فوریتی الزام دستگاه های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، در دستور کار قرار گرفت.

قرار بود در این جلسه به بررسی درخواست عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به  طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی  و ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، پرداخته شود که سخنگوی هیئت رئیسه در این باره به ایسنا توضیح داد:‌ طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده، بلکه در نوبت دستور کار قرار دارد، ولی «امروز» نوبت به بررسی آن نرسید.

سیدنظام الدین موسوی افزود: روال مجلس این است که تا بخشی از جلسه، دستور کار مطرح می شود و بعد وارد تذکر و نطق نمایندگان خواهیم شد، بنابراین گاهی دستورهایی که از قبل اعلام می‌شود به خاطر طولانی شدن دستورهای قبلی در همان روز مطرح نمی شوند.

عبدالرضا مصری  نایب رئیس مجلس  هم در ادامه  درگذشت رئیس بنیاد مسکن را تسلیت گفت و افزود: مجمع نمایندگان استان اصفهان درگذشت علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را تسلیت گفتند. 

ناطقین مجلس

ادعاهای ذوالنوری در خصوص مذاکرات وین

متینیان:  مرگ کارون، مرگ خوزستان و مرگ خوزستان مرگ ایران است

نماینده آبادان:  مساله آب یکی از مشکلات خوزستان است

رضایی کوچی:  تسریع در واکسیناسیون در اولویت کاری دولت سیزدهم باشد

***

در جریان بررسی جزییات طرح دو فوریتی الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان،  جلال رشیدی کوچی  گفت که باید مجلس انقلابی برای گرانی نان، خودرو و سیمان و قطعی آب و برق جلسه تشکیل دهد نه طرحی را بررسی کند که امکان رسیدگی آن در چند ماه دیگر هم وجود داشت.

نماینده مرودشت در اخطاری اظهار کرد: در حال حاضر مردم با گرانی های فزاینده دست و پنجه نرم می کنند، یک روز نان گران می شود و روز دیگر سیمان و خودرو، در این شرایط مجلس طرح هایی را بررسی می کند که دردی از مردم دوا نمی کند.

صدیف بدری  نایب رییس کمیسیون عمران با انتقاد از طولانی شدن رسیدگی به جزییات این طرح گفت که مسائل مهمتری در کشور از اصلاح آیین نامه وجود دارد که بارزترین آن گرانی های اخیر است. هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانی ها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمی توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند.

در ادامه بررسی های مربوط به طرح الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان حجت الاسلام  سید ناصر موسوی لارگانی  نماینده فلاورجان با تاکید بر اینکه مردم از مجلس انقلابی انتظار حل مشکلات اساسی را دارند، گفت که کشور با مشکلات جدی روبرو است، خوزستان یک طرف و اصفهان و سیستان و بلوچستان هم طرف دیگر و در چنین شرایطی مجلس مشغول بررسی این طرح است. این روزها با ۵ برابر شدن قیمت سیمان مواجهیم که دلیل آن را قطعی برق عنوان می کنند، اما تکلیف آن بدبختی که مشغول ساخت یک آلونک برای خود است، چه می شود؟

کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان با ۱۶۳ رای موافق به تصویب رسید و سپس مجلس وارد بررسی جزییات آن شد که طولانی شدن این روند،  انتقاد تعدادی از نمایندگان  را در پی داشت.

در نهایت نمایندگان با اصلاح آئین نامه داخلی مجلس،  دستگاه های اجرایی را مکلف کردند تا به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان پاسخ دهند .

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نیک‌بین:  مجلس به مشکل خوزستان و پاداش۵۰۰ میلیونی اعضای هیات مدیره بانک تجارت بپردازد

صباغیان:  نمایندگان اطلاعاتی درباره وضعیت خوزستان ندارند

کوهساری:  توان مردم تمام شده/ بیماران کرونایی استان گلستان کف زمین خوابیده‌اند

مصری:  کمیسیون کشاورزی برای حل مشکل کشاورزان در شرایط خشکسالی تشکیل جلسه دهد

ورناصری:  قانون اساسی اختیارات لازم را به رئیس جمهور داده است

بابایی کارنامی خواستار رسیدگی سازمان امور استخدامی به پرداخت حقوق های نامتعارف شد

روایت شریعتی از علل التهاب و نارضایتی در صنعت نفت

سنگدوینی:  آقای رئیسی مردم خوزستان را دریابید

دلخوش:  جریمه چندین باره خودروهای مسافر مردم آزاری است‌

غضنفرآبادی:  مجلس در کنار مردم خوزستان است

***

در ادامه جلسه امروز محمد رشیدی، عضو هیئت رییسه مجلس از اعلام وصول  طرح تقویت سازمان اورژانس  کشور خبر داد.

عبدالرضا مصری  نایب رئیس مجلس هم در جلسه امروز با ابراز تاسف از اینکه دولت تدبیر به موضوع فوق‌العاده مناطق جنگی توجه نکرده است، گفت: فوق‌العاده مناطق جنگی درباره همه دستگاه‌ها به جز نیروهای مسلح اعمال شد در حالی که رئیس جمهور درباره آن دستور کتبی صادر کرده، ولی سازمان برنامه و بودجه آن را اجرا نکرده و تبعیض روا داشته است.

در پایان نیز علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه مجلس  تذکرات کتبی  نمایندگان به مسئولان اجرایی را قرائت کرد.