شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#ایران#جمعه#نماز جمعه#مسلمان

وقایع ۵ مرداد / عملیات مرصاد / اقامه اولین نماز جمعه رسمی در تهران / مرگ محمدرضا پهلوی

مردم مسلمان ایران و ملت سلحشور، با شنیدن خبر تجاوز منافقین به غرب کشور، به خروش آمدند و به جبهه‏های جنگ رفتند. عملیات مرصاد خیلی زود و در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷، با رمز مبارک یا علی(ع) در منطقه کرند غرب و اسلام‏آباد در استان کرمانشاه، آغاز شد.

وقایع ۵ مرداد / عملیات مرصاد / اقامه اولین نماز جمعه رسمی در تهران / مرگ محمدرضا پهلوی

به گزارش سلام نو، از اتفاقات تقویم تاریخ در این روز مرگ "محمدرضا پهلوی" پادشاه ایران در قاهره (۱۳۵۹ ش) و اقامه اولین نماز جمعه رسمی در تهران و آغاز عملیات غرورآفرین "مرصاد" در منطقه اسلام ‏آباد غرب (۱۳۶۷ ش) است .

عملیات مرصاد

وقایع ۵ مرداد / عملیات مرصاد / اقامه اولین نماز جمعه رسمی در تهران / مرگ محمدرضا پهلوی

با عقب‏نشینی‏‌های موقت رزمندگان اسلام و حملات عراق به خاک میهن اسلامی، گروهک منافقین، با تصور این‏که جدایی ملت و دولت باعث پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شده است، از فرصت استفاده کرد و به فکر اهداف پلید خود افتاد. منافقین نیرویی قریب به  ۱۵ هزار نفر از ضد انقلابیون سرخورده، از کشورهای مختلف اروپایی، تشکیل دادند و با استفاده از وسایل جنگی که صدام و دیگر اربابان خود به آن­ها هدیه کرده بودند، به غرب کشور حمله کردند. آن­ها با حمایت نیروی هوایی عراق برای ورود به عمق خاک ایران و در نهایت، تصرف تهران، آماده شده بودند. حمله به قسمت‏/ هایی از خاک کشور عزیزمان شروع شد و قسمت­هایی تحت تصرف قرار گرفت. مردم مسلمان ایران و ملت سلحشور، با شنیدن خبر تجاوز منافقین به غرب کشور، به خروش آمدند و به جبهه‏های جنگ رفتند. عملیات مرصاد خیلی زود و در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷، با رمز مبارک یا علی(ع) در منطقه کرند غرب و اسلام‏‌آباد در استان کرمانشاه، آغاز شد. منافقین خلق، در یک اقدام عجولانه و خوشحال از پیروزی‏های مقدماتی، به طرف باختران کرمانشاه به راه افتادند و با خیال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران، قصد حرکت به سمت تهران را کردند. با ارسال پیام به مردم باختران از طریق رادیو منافقین، از مردم خواسته شد که برای ورود ارتش به اصطلاح آزادی‏بخش زمینه را مهیا کنند و داوطلب ورود به گردان‏ها و لشکرهای منافقین باشند. در ۳۴ کیلومتری باختران، رزمندگان غیور کشورمان ناگهان راه را بر ستون‏های منافقین بستند و با یک فرماندهی متبحرانه تعداد زیادی از ادوات سنگین زرهی منافقین را به آتش کشیدند و از بین بردند. در همان لحظات اولیه، جاده باختران - اسلام‏آباد، مملو از ادوات سوخته شد و عکس‏العمل سریع رزمندگان، منافقین را وادار به فراری مفتضحانه کرد. روز بعد نیز این عملیات با حمله هوانیروز ارتش باعث سرکوبی شدید منافقان شد و آن­ها را دچار شکست سخت و سنگینی کرد. ۴۸۰۰ نفر از منافقان کشته و زخمی شدند و تمام ادوات و تجهیزات نظامی و الکترونیکی منافقین به غنیمت رزمندگان کشورمان درآمد.

اقامه اولین نماز جمعه به امامت آیت ‏اللَّه طالقانی (۱۳۵۸ ش) در تهران

سوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ ق که برابر با روز جمعه پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ بود، اولین نماز جمعه رسمی به امامت مرحوم آیت‏ اللَّه سیدمحمود طالقانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد. امام خمینی(ره)، چند روز قبل از برگزاری این نماز، امامت این نماز را به آیت اله طالقانی سپردند و حکم اقامه نماز جمعه را صادر نمودند. در حساس‏ترین بُرهه از زمان انقلاب اسلامی، این تکلیف سنگین و عظیم توسط رهبر بزرگ ایران، برعهده آیت‌‏اللَّه طالقانی که زبان گویایی برای رسوا نمودن دشمنان انقلاب و بازگویی حقایق داشت، امر مهمی بود. جمعیت میلیونی و انبوه که از نقاط مختلف شهر تهران و از بامداد به خیابان‏های اطراف و دانشگاه آمده بودند، با مشاهده آیت اله طالقانی، حمایت خود را از رهبری و نهضت الهی ایشان با گفتن تکبیر اعلام کردند. با شروع نماز جمعه، گروهک‏های منافقین برای واژگون نشان دادن مسائل و برای فریفتن مردم و به انحراف کشیدن اهداف انقلاب، دست به تبلیغات حساب شده و بسیار عظیم و خطرناک زدند، که با معجزه بزرگ اسلامی و الهی روبرو شدند. اجتماع و اتحاد صفوف نمازگزاران نماز جمعه، توطئه‏‌های ترتیب یافته و حساب شده منافقان را خنثی کرد. منافقین به همه جا راه یافتند و هر کاری توانستند انجام دادند، ولی نتوانستند در صفوف به هم پیوسته نماز روزنه ایجاد کنند. پس از پیروزی انقلاب، نماز جمعه، همواره محلی برای  آگاهی‏بخشی به مردم و هوشیاری و مکانی برای خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندی و تزکیه نفس بوده و هست و باید آن را حفظ کرد و نباید به آن پشت کرد.