شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##تقویت#عقبه#اعتقادی#شیعه#زیارت#جامعه#کبیره

استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

تقویت عقبه اعتقادی شیعه با زیارت جامعه کبیره

تقویت عقبه اعتقادی شیعه با زیارت جامعه کبیره

حجت الاسلام نیکرو گفت: امام هادی (ع) با قرائت و رواج دادن دعای جامعه کبیره، عقبه اعتقادی و داشته‌های ایدئولوژیک شیعه را تقویت و آن را تبدیل به یک نظام معرفتی کامل نمود.

حجت الاسلام علیرضا نیکرو استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های امام هادی (ع) در عصر غیبت گفت: یک از ویژگی‌های منحصر به فرد در آئین تشیع، حضور ۲۵۰ ساله معصومین در میان مردم است. این حضور بلند مدت و گردش بسیار ایام، ویژگی بسیاری را دارا بوده به گونه‌ای که شیعیان را قادر ساخته در هر شرایطی بتوانند الگویی عملی و ثبت شده در زندگی معصومین را برای خود یافته و بر پایه آن عمل کنند. امتداد این گستره زمانی موجب شده پنجره‌های جدید و رنگارنگ از معارف بر ما از آسمان وحی و ملکوت گشوده شود، کافی است که ما در پی این باشیم و بخواهیم که بدانیم سیره معصومین درباره یک پیش آمد، مسئله، و چالش سیاسی، فرهنگی، اجتماعی چه بوده است بی‌گمان در یکی از مقاطع حضور معصومین آن را خواهیم یافت.

وی ادامه داد: روزی حجیت رفتار و سیره پیشوایان در دفاع میدانی و دیگر روزی در مرزبانی از علوم وحیانی و بینش اعتقادی، یک‌بار در هنگامه نبرد نظامی، پیشوایی مرد مبارزه خیبری می‌شود و دگربار امامی قهرمان صلح و شکیبایی هوشمندانه، روزگاری امامی بر کرسی تدریس برای هزاران شاگرد حلقه زده و بر زانو نشسته، طریقه سلوک الهی و سبک زندگی اسلامی می‌گوید تا به زمان امامی که او در قعر زندان هارون است می‌رسد.

حجت السلام نیکرو ادامه داد: دراین‌بین زندگی و زمانه امام هادی (علیه السلام) نیز جلوه تازه‌ای از سیره و کردار یک معصوم را برای ما یادگار می‌گذارد. این امام همام که از سویی در اوج خفقان و در پادگان نظامی عباسیان محصور است در همین شرایط رسالت بزرگی به دوش دارد و آن آماده نمودن شیعیان برای شامگاه غیبت و پایان حضور است.

تقویت عقبه اعتقادی شیعه با زیارت جامعه کبیره

حجت الاسلام نیکرو ادامه داد: حضرت در این برهه خاص، با وجود فرقه‌های مختلف توانستند ابتکار عمل را به دست گرفته و جوهره تشیع را به‌پیش ببرند. ایشان با تعلیم و رواج دادن زیارت جامعه کبیره، عقبه اعتقادی و داشته‌های ایدئولوژیک شیعه را تقویت و آن را تبدیل به یک نظام معرفتی کامل نمود.در عرصه اجتماعی نیز خود حضرت با اتخاذ راهبرد بردباری و صبوری هدفمند در برابر فشار دربار عباسی، توانستند ترس شیعیان را از قرار گرفتن در شرایط مشابه فروبریزند و حصر اجباری خود به دست عباسیان را به یک تجربه موفق تبدیل و دوران غیبت را آسان بگردانند.

حجت الاسلام نیکرو در پایان گفت: با به فرجام رساندن و گسترش شبکه ارتباطی وکالت در تمامی سرزمین‌های اسلامی و دادن اختیارات بیشتر به آنان و سپردن زمام امور به فقهای شیعه، باعث شدند در عصر غیبت شبکه فقیهانی که عنوان نایب عام را یافته بودند امری پذیرفتنی و مقبول از سوی شیعیان تلقی شود. از این روی زمینه‌سازی و پرورش شیعیان برای قرار گرفتن در عصر غیبت به بهترین وجه در زمان حضرت انجام گرفت به گونه‌ای که شاهد ظهور فرقه جدیدی در شروع دوران سخت غیبت نبوده‌ایم و این شاهکار تدبیر امام هادی (علیه السلام) و امام حسن عسکری (علیه السلام) بود که چنین تنگنایی را مدیریت کرده و شیعیان را همچنان در مسیر پیش روی شتابان به حرکت و ادامه مسیر وادار کردند.