شهر خبر

در فرانسه؛

قانون کرونایی تصویب شد

با وجود اعتراض‌ها و تظاهرات گسترده، مجلس فرانسه ساعاتی پیش قانونی را تصویب کرد که به موجب آن داشتن گواهینامه ویژه سلامت در برابر کرونا برای تمامی رستوران‌ها و مسافرت‌های داخلی الزامی شده و واکسیناسیون برای کادر درمان اجباری می‌شود.

قانون کرونایی تصویب شد

به گزارش منیبان، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که مجلس فرانسه در نخستین ساعات امروز قانونی را تصویب کرد که به موجب آن گواهینامه ویژه کرونا برای تمامی رستوران‌ها و مسافرت‌های داخلی الزامی شده و واکسیناسیون برای کادر درمان اجباری می‌شود. این تدابیر اعتراضات و تنش‌های سیاسی را برانگیخته است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و دولت وی می‌گویند که با اوجگیری دوباره روند ابتلا و برای پرهیز از اعمال دوباره محدودیت‌ها، این تدابیر برای محافظت از جمعیت آسیب‌پذیر و بیمارستان‌ها ضروری است.

طبق این قانون همه کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی تا ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) ملزم به واکسیناسیون شده و در غیر اینصورت با خطر تعلیق مواجه خواهند شد. همچنین ورود به همه رستوران‌ها، قطارها، هواپیماها و سایر اماکن عمومی منوط به ارائه گواهینامه تندرستی خواهد بود. مصوبه مذکور ابتدا برای تمامی بزرگسالان اعمال شده ولی از ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) شامل همه افراد ۱۲ سال به بالا خواهد شد.

برای اخذ مجوز، افراد باید اثبات کنند که کاملاً واکسینه شده، اخیراً آزمایش کرونای آن‌ها منفی بوده و یا به تازگی از بیماری کووید بهبود یافته‌اند.

مکرون که خواهان وحدت ملی و واکسیناسیون گسترده برای مبارزه با عود ویروس شده از اعتراضات و دمیدن بر تنور مخالفت با واکسیناسیون انتقاد کرده است.

شنبه (۲ مرداد) حدود ۱۶۰ هزار نفر در سراسر فرانسه علیه گواهینامه ویژه کووید برای رستوران‌ها و واکسیناسیون اجباری برای کارکنان بهداشتی اعتراض کردند. بسیاری از راهپیمایان فریاد «آزادی!» سر داده و از دولت خواستند که برای آنها تعیین تکلیف نکند.

تاکنون بیش از ۱۱۱ هزار بیمار فرانسوی کووید جان خود را از دست داده‌اند و ثبت حدود ۲۰ هزار بیمار جدید در مقایسه با آمار ابتلای چند هزار نفری اوایل ماه میلادی جاری نگرانی از اوجگیری دوباره کرونا در این کشور اروپایی را دامن زده است.