به گزارش برنا؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده به‌دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی تهران، بستر جغرافیایی این شهر ۳۶ سانتی‌متر در سال فرو می‌نشیند. هنوز افکار عمومی فرونشست زمین و تبعات ناشی از آن در خرداد 95 در منطقه شهران تهران را فراموش نکرده است. بر اساس نظرات کارشناسان و مسئولان امر تهران رکورددار فرونشست زمین در دنیا محسوب می‌شود.

چندی قبل پرویز کردوانی، پژوهشگر محیط زیست ایران گفته است که «فرونشست زمین در دشت تهران و دشت ورامین فراوان است. این اتفاق باعث شده تا قطار در نیشابور از ریل خارج شود. در 80-90 درصد دشت‌های کشور شکاف مشاهده می‌شود. این شکاف‌ها همگان را تهدید کرده و انتظار می‌رود تا مسئولان امر فروچاله‌ها را با سیم خاردار یا هر وسیله دیگر استتار کرده و از بروز حوادث جلوگیری کنند.»

چاه‌های شهر تهران به شکل افراطی تخلیه شده است

گیتی اعتماد، کارشناس شهری درباره آخرین وضعیت فرونشست زمین در شهر تهران به خبرنگار برنا گفت: چاه‌ها در شهر تهران به شکل افراطی تخلیه شده است. این وضعیت فرونشست زمین را به دنبال داشته است. بر این اساس فرونشست زمین در تهران با خطرات متعدد همراه است.

 او افزود: باید بررسی‌های مناسب برای مصرف آب در دستور کار قرار بگیرد. برنامه‌ریزی مناسب در مصرف آب جزو اولویت‌ها قرار دارد. فقط با مدیریت مصرف آب می‌توان از خالی شدن سفره‌های زیر زمینی جلوگیری کرد.

جنوب شهر تهران بیشترین میزان فرونشست زمین

 او درباره شدت فرونشست زمین در شهر تهران گفت: میزان فرونشست زمین در جنوب شهر تهران بیش از دیگر نقاط است.

 این کارشناس شهری با اشاره به مهم ترین اقدامات برای کاهش خطرات ناشی از فرونشست زمین تصریح کرد: این مقوله به مدیریت آب بستگی دارد.  در حالی  که شست وشوهای غیر ضرور با آب فراوان انجام می‌شود حتی‌الامکان باید در مصرف آب صرفه‌جویی و از پساب استفاده و آب را دوباره به طبیعت برگرداند. استفاده از آب شیرین کن و دیگر اقدامات در مدیریت مصرف آب موثر است.

 اعتماد  در پاسخ به این سوال که آیا در مدیریت شهری و ارائه جواز ساخت و ساز  و دیگر اقدامات عمرانی به مسئله فرونشست زمین توجه می‌شود؟ ادامه داد: فکر نمی‌کنم به این مقوله توجه شود. به باور بنده اصلا نقشه‌ای در این باره طراحی نشده است.

اعتماد درباره آینده تهران در شرایط کنونی تاکید کرد: شهر تهران اشباع شده و از لحاظ محیط زیست آسیب دیده و باید متخصصان امر در این زمینه وارد عمل شوند. 

//انتهای پیام: 3