به گزارش برنا؛ طی روزهای آینده نتیجه کنکور کارشناسی 1400منتشر می‌شود و واجدین شرایط می توانند رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند در این خصوص باید بتوان به شکل مناسب برای آینده تحصیلی و شغلی جمعیت قابل توجهی در کشور برنامه‌ریزی کرد. 

عدم توجه به هدایت تحصیلی توزان در کنکور را از بین برده است

سعید تقی آبادی، کارشناس کنکور درباره روند انتخاب رشته داوطلبان کنکور به خبرنگار برنا گفت: کنکور باعث بروز استرس در بین داوطلبان شده است. در حال حاضر 80 درصد داوطلبان کنکور به دنبال قبولی در رشته‌های پزشکی هستند.

او افزود: عدم توجه به هدایت تحصیلی از سوی آموزش و پرورش باعث شده توازن در کنکور بر هم بخورد.

این کارشناس کنکور ادامه داد: طی سال جاری نزدیک به 600هزار نفر در رشته تجربی شرکت کرده‌اند. به عبارت دیگر 75 تا 80 درصد داوطلبان در کنکور رشته تجربی داشته اند.

تقی آبادی تصریح کرد: تمامی این افراد به دنبال پذیرش در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ... هستند. 

انتخاب رشته متوازن نیست

به گفته او باید ریشه موضوع و معضل رقابت کنکور را در آموزش و پرورش جست و جو کرد.

این کارشناس کنکور با بیان اینکه اگر انتخاب رشته به شکل متناسب و متوازن  و بر اساس هدایت تحصیلی انجام می‌شد،  بیش از 50 درصد داوطلبان در رشته تجربی تحصیل نمی‌کردند، افزود: در حالی که برای این افراد قبولی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی از اهمیت برخوردار است.

بی‌توجهی به تحصیل 40 درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش 

او ادامه داد: تاکنون در زمینه هدایت تحصیلی توازن برقرار نشده است. در حالی که قرار بود بر اساس برنامه ششم 40 درصد دانش آموزان در رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند.

تقی آبادی تصریح کرد: دلیل عدم علاقه دانش آموزان برای تحصیل در رشته‌های کار و دانش  و فنی و حرفه‌ای جای تامل دارد البته باید به این نکته توجه کرد که شاخه‌ها در این دو رشته متنوع نیست.

آموزش و پرورش دانش آموزان را به سمت رشته علوم تجربی سوق می‌دهد

او افزود: کارگاه ها در مدارس کار و دانش و فنی و حرفه‌ای تجهیز نشده است. توان مالی و پشتیبانی برای تجهیز این کارگاه‌ها از سوی آموزش و پرورش  وجود ندارد به همین دلیل آموزش و پرورش دانش آموزان را به سمت رشته تجربی سوق  می‌دهند.

به گفته این کارشناس کنکور هم اکنون در تهران گرایش به سمت رشته‌های تجربی افزایش یافته است. این مقوله مشکلات متعدد را برای تامین نیروی انسانی در رشته تجربی به دنبال دارد. برای مثال اگر 600هزار نفر در کنکور تجربی شرکت کرده‌اند به معنای تحصیل 70 درصد دانش آموزان در رشته تجربی است. 

تقی آبادی افزود: در صورت ادامه این شرایط باید بیش از پیش معلم برای رشته تجربی تربیت کرد. این مقوله توازن علوم انسانی را به هم می‌زند. 

فعالیت بنگاه ها برای انتخاب رشته 

این کارشناس کنکور گفت: اگر در کنکور بنگاه‌هایی راه افتاده  برای  انتخاب رشته به دلیل رقابت سنگین است. 

تقی آبادی با بیان اینکه برای مهار مشکلات موجود باید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تغییرات در کنکور را مورد توجه قرار داد، افزود: براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از سال 1402، 60 درصد نمره متعلق به در طول سال تحصیلی و 40 درصد متعلق به دروس اختصاصی باشد. 

او تصریح کرد: امتحانات کنکور دو مرحله‌ای می‌شود. این مقوله استرس مضاعف را برای دانش آموزان وارد می کند از سوی دیگر توجه به دروس اختصاصی برای آموزش و پرورش بی‌اهمیت است. تغییرات در کنکور افزایش اهمیت به دروس تخصصی را به دنبال دارد. برای مثال در این اقدام دانش آموزان در کنکور شرکت کرده و رتبه اخذ می‌کنند و در سال آینده هم رتبه در کنکور اخذ کرده و داوطلب با میانگین نمرات دو سال اخیر می‌تواند انتخاب رشته کند. 

تقویت مشاوره در آموزش و پرورش از اهمیت برخوردار است

تقی آبادی با بیان اینکه باید از بار استرس دانش آموزان کم کرد، افزود: باید مشاوره را در آموزش و پرورش تقویت کرد به این شکل می‌توان زمینه سوء استفاده را از مشاوران برای انتخاب رشته کاهش داد.

او تاکید کرد: کنکور در سال 1402 بر اساس مصوبات دیگر برای داوطلب سرنوشت ساز نیست بلکه داوطلب در سه سال می‌تواند 60 درصد نمره را اخذ کرده و 40 درصد اختصاصی‌ها را در دو مرحله کسب کنند.

عدم اجبار در انتخاب رشته داوطلبان از اهمیت برخوردار است

او درباره تاکید برخی از والدین و دانش آموزان برای تحصیل فرزندشان در یک رشته خاص گفت:  همگان در رشته تجربی به دنبال تحصیل در رشته داورسازی و دندانپزشکی هستند و 600 هزار نفر شرکت کرده در حالی که 50 هزار نفر ظرفیت وجود دارد بنابراین از ابتدا نباید خانواده دانش آموزان را مجبور به تحصیل در رشته تجربی کند چون رقابت دشوار و داوطلب سرخورده می‌شود. 

تقی آبادی خطاب به مسئولان  کشور گفت: تمامی دانش آموزان نباید پزشک و دندانپزشک شوند، بلکه باید مهارت آموزی را در بین دانش آموزان ترغیب کرد.

او تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند مهارت آموزی برای دانش آموزان شرط است. فرد با کسب مهارت به سرعت جذب بازار کار شود و دیگر نیازی به تحصیل در دانشگاه نیست.

تحصیل در رشته علوم انسانی مهجور مانده است

 به گفته این کارشناس کنکور وضعیت کنونی علوم انسانی در سیستم آموزشی کشور مهجور مانده است. مسئولان باید از رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای حمایت کنند. 

تقی آبادی تاکید کرد: آینده دانش آموزان  فقط در تحصیل در رشته خاص خلاصه نمی‌شود، بلکه خانواده‌ها باید دانش آموز را به سمت انتخاب آگاهانه تشویق کنند.

//انتهای پیام: 3