شهر خبر

روحانی: دولت ما دولت سلامت و محیط زیست بوده است/ برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات بزرگی انجام داده‌ایم


روحانی: دولت ما دولت سلامت و محیط زیست بوده است/ برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات بزرگی انجام داده‌ایم

حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۵ هزار میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه اعتبار هزینه کردیم و اقدامات بزرگی انجام گرفته؛ این دریاچه تقریبا از چند سال پیش در مسیر احیا قرار گرفت و سطح آن وسیع‌تر شد و عمق آن بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح طرح‌های ملی سازمان‌های مناطق آزاد و محیط زیست که به‌صورت ارتباط تصویری برگزار شد، با تبریک ولادت امام هادی(ع) و عید غدیر، اظهار داشت: مناطق آزاد در این 8 سال فعالیت خوبی داشتند و مسیر را تصحیح کردند و تلاش ما این بود این مناطق از واردکننده‌ی کالا به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود.

وی افزود: بخش دیگری از افتتاح‌های امروز درباره محیط زیست بود و دولت یازدهم و دوازدهم دولت سلامت و دولت محیط زیست بوده که این دو مسئله با یکدیگر در ارتباط است. هرکس امروز را منصفانه با 8 سال پیش قضاوت کند تفاوت‌ها را متوجه می‌شود و روزهای پاک در یک منطقه از 20 روز به 80 روز رسیده و مردم هم در شهرهای بزرگ می‌بینند و توسعه مترو و ریل، بنزین یورو4، گازسوز شدن و حتی برقی‌شدن اتوبوس‌ها که انجام می‌گیرد، اینکه بخش بزرگی از انرژی نیروگاه‌های کشور که با مازوت و گازوئیل تأمین می‌شد امروز با گاز تأمین می‌شود و هم چنین انتقال آب به مرکز و شرق کشور برای محیط زیست است.

رئیس‌جمهور گفت: در خوزستان برای مسئله گرد و غبار، مقدار زیادی نهال‌کاری انجام دادیم و امروز محیط زیست ما از 8 سال پیش بهتر است و به این معنا نیست که همه مشکلات تمام شده و بلکه باید با کشورهای منطقه مشارکت کنیم و برخی مسائل مربوط به مسائل همسایه است و مربوط به این می‌شود که همسایگان ما باید در تصرف آب رودخانه‌ها عدالت را مراعات کنند و اینکه همه‌ی دو رودخانه دجله و فرات را یک کشور استفاده کند و کشور پایین‌دستی از آن محروم شود، آثارش به ما بر می‌گردد.

روحانی بیان کرد: اینکه در شرق کشور سدها ساخته شود و آب به اندازه کافی وارد دریاچه هامون نشود یعنی مشکل محیط زیست و در این زمینه کار بزرگی انجام شده و در مجامع بین‌المللی باید اقدام شده و کار سیاسی و علمی صورت بگیرد و در این‌صورت به شرایط مناسب می‌توان رسید.

وی گفت: دریاچه ارومیه با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نشود، ما از روز اولِ دولت تا الان به‌فکر این دریاچه هستیم چون منطقه اطراف آن تحت تأثیر خشک شدن آن قرار می‌گیرد و اگر روند قبل از سال 1392 ادامه می‌یافت و برنامه‌ریزی نمی‌شد، امروز تبدیل به محیطِ خشک پر از نمک می‌شد که شهرها، باغات، مزارع، مراتع و حیات با باد از بین می‌رفت و جمعیتِ 15 میلیون نفری تحت تاثیر آن دریاچه هستند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مردم بدانند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم  15 هزار میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه اعتبار هزینه کردیم و اقدامات بزرگی انجام گرفته است. این دریاچه تقریبا از چند سال پیش در مسیر احیا قرار گرفت و سطح آن وسیع‌تر شد و عمق آن بیشتر شد.

روحانی: اگر دریاچه بخواهد به سطح مورد انتظار برسد، چندسال طول می‌کشد و مسیر هموار شده و مرکز آینده‌پژوهی این دریاچه افتتاح شده و این جزو اقدامات ماندگار این دولت است و اگر این تلاش نبود و سدها و تونل‌ها ساخته نمی‌شد و کشاورزی‌ها اصلاح نمی‌شد امروز دریاچه ارومیه خشک شده بود ولی در مسیر احیای کامل دریاچه هستیم و طرح‌های در دست اجرا نیز در یکی-دو ماه آینده افتتاح می‌شود و آذربایجان‌های شرقی و غربی و استان‌های هم‌جوار از آن دریاچه متنعم می‌شوند و به این بهره خواهند رسید.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در ابتدای این مراسم دستور رونمایی از سامانه‌های جامع و کلان پروژه‌های پایش محیط زیست، افتتاح پروژه‌های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، بهره‌برداری از پروژه‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط زیست، رونمایی از مطالعات بنیادی و کاربردی و افتتاح 13 عنوان پروژه عمرانی محیط زیست در کشور را صادر کرد.

وی هم‌چنین فرمان افتتاح 4 پروژه تولیدی در منطقه آزاد کیش، افتتاح 20 طرح از جمله فاز دوم فولاد آذرآبادگان، تولید کولر گازی و چیلر مدیا، شتاب الکترونیک، مجتمع تجاری اقامتی دنیز، تولید وانت پیکاپ دنده اتوماتیک ارس خودرو دیزل و 16 پروژه اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد ارس و افتتاح 9 طرح از جمله 2 واحد آب شیرین‌کن پالایشگاه قشم و تولید شناور سازی کامران و 7 پروژه اقتصادی و عمرانی را در منطقه آزاد قشم صادر کرد.

ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها 2 هزار 787 میلیارد تومان است که برای هزار و 49 نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد.

انتهای پیام/