شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگردان

بهرامی: نیازمند اصلاحات جدی در عملکرد صنفی تئاتر هستیم


بهرامی: نیازمند اصلاحات جدی در عملکرد صنفی تئاتر هستیم

کارگردان نمایش سگک معتقد است بخش زیادی از مشکلات تئاتر به دلیل عملکرد ضعیف خانه تئاتر و پیشکسوتان آن است و باید اصلاحی جدی در عملکرد صنفی تئاتر ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تئاتر در شرایط کرونایی روزهای سختی را سپری کرده و به بدنی بی‌جان و بدون تحرک تبدیل شده است.

در این میان و در این شرایط سخت که فعالیت اهالی تئاتر به حداقل خود رسیده است عده‌ای از هنرمندان تلاش دارند تا با فعالیت خود این هنر نمایشی را زنده نگه دارند.

گروه تئاتر نزدیک یکی از گروه‌های نمایشی بود که در دوران کرونا زده تئاتر با اجرای 4 اثر یاماها، جوادیه، سگک و غلامرضا لبخندی بیشترین فعالیت را داشته است.

رضا بهرامی از اعضای گروه تئاتر نزدیک، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که به‌تازگی نمایش سگک را به‌عنوان کارگردان روی صحنه برده و بعد از آن هم به‌عنوان بازیگر در نمایش غلامرضا لبخندی فعال بوده است در رابطه‌ با شرایط فعلی و این روزهای تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: جریان کرونا نه در کشور ما بلکه در تمام دنیا سرعت زندگی را کٌند کرده ولی موفق به متوقف کردن آن نشده است. ما انسان‌ها در طول تاریخ و در شرایط مختلف تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا جریان زندگی را ادامه دهیم و در حال حاضر هم کشورهایی توانسته‌اند تا این شرایط را به وجود آورند و با تدابیری به ادامه فعالیت‌های خود بپردازند ولی متأسفانه ضعف مدیریت در کشور باعث شده تا برای بهتر زیستن دچار مشکل شویم و اتفاقات فعلی مسبب این شده است که شرایط بد هنر تئاتر بدتر شده و به این وضع برسد.

وی با اشاره به این نکته که مدیریت ضعیف باعث به مشکل خوردن زندگی افراد است ادامه داد: به نظر مدیری که در رأس وزارت ارشاد و بعد از آن در حال مدیریت فرهنگ و هنر کشور هستند درک درستی از هنر تئاتر ندارند که اگر داشتند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این هنر ارائه می‌کردند.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به بی‌مهری مدیران فرهنگی نسبت به این هنر نمایشی افزود: بی‌مهری به تئاتر به شکلی است که وزیر ارشاد برای اختتامیه جشنواره‌های سینمایی به طور کامل حضور پیدا کرده ولی تنها حضور کوتاهی در جشنواره‌های تئاتری دارد و این اوج بی‌احترامی به تئاتر و هنرمندان آن است. اگر قرار به ادامه فعالیت تئاتر در کشور است باید شرایط آن به شکلی مدیریت شود تا هنرمندان آن بتوانند این هنر نمایشی را احیا کنند.

بهرامی با اشاره به عملکرد مهم و مؤثر تئاتر در طول تاریخ اظهار کرد: تئاتر در طول تاریخ عملکرد مثبتی در جوامع داشته و باعث امیدآفرینی بوده است ولی در کشور ما شرایط این‌گونه نبوده و در حال نابودی انسان‌ها در این هنر هستیم، برای مثال تکدی‌گری به‌عنوان یک عنصر ضد فرهنگ مانعی ندارد و مجوزی هم نمی‌خواهد ولی یک نمایش خیابانی نیاز به مجوز و عبور از فیلترهایی دارد که اکثراً غلط و اشتباه هستند.

این هنرمند تئاتر با انتقاد از مدیریت و تصمیم‌گیری دوگانه در قبال سینما و تئاتر تأکید کرد: مدیریت دوگانه در قبال سینما و تئاتر که باعث ادامه فعالیت سینما و تعطیلی تئاتر شده غیرقابل‌توجیه و بی‌دلیل است چراکه شرایط مخاطب و تماشاگر در آنها مشابه بوده و حتی در تئاتر خلاف سینما خوردن و آشامیدن در حین اجرا وجود ندارد و مشکل اینجا است که مدیران ارشاد نسبت به این مسئله آگاه نیستند و در نتیجه ما به‌عنوان افرادی که در حال تولید تئاتر هستیم دچار بی‌برنامگی و بلاتکلیفی می‌شویم.

وی ادامه داد: در واقع این دانشجویان و جوانان تئاتری هستند که توانستند با جسارتشان و عشق و علاقه‌ای که به تئاتر دارند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند و در این شرایط فعالیت می‌کنند در حالی تعداد زیادی از پیشکسوتان که پیش‌ از این با اجراهای پیاپی اجازه فعالیت را به این قشر از جامعه تئاتری نمی‌دادند تنها بیانیه صادر می‌کنند و دست از فعالیت در فضای تئاتر برداشته‌اند.

رضا بهرامی به کمک‌هزینه‌های اختصاص‌یافته به گروه‌های نمایشی توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: مبلغ 3 تا 5 میلیون که از طرف اداره‌کل هنرهای نمایشی اعلام شده دور از عقل نبوده به این دلیل که اگر آمار و کمک‌های انجمن هنرهای نمایشی را مشاهده کنید به همین مبلغ برای دو هفته می‌رسید ولی نکته و مشکل اصلی اینجا است که اساساً باید مدیران وزارت ارشاد متوجه این مسئله بشوند که اصل کمک‌هزینه اعطایی برای گروه‌های نمایشی بسیار کم و ناچیز است و باید از این موضوع کلان ایراد گرفت و نه از این اعلام کمک‌هزینه دوهفته‌ای.

وی در ادامه با انتقاد به عملکرد صنفی اهالی تئاتر در دوران کرونا تصریح کرد: اخیراً پیشنهادی برای تحصن اهالی تئاتر مقابل اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح شد و باید گفت که این کار وظیفه هنرمندان نبوده و صنف تئاتر و مدیران خانه تئاتر هستند که باید پیگیر این مسائل باشند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به این نکته که نیازمند تقویت فعالیت صنفی در تئاتر هستیم ادامه داد: خانه تئاتر هر هفته جلسه برگزار می‌کند ولی هیچ حرفی نمی‌زند. چند ماه گذشته هم که مقابل مجلس تحصن و بیانیه صادر شد هم منجر به اتفاق مثبتی نشد. باید بدانیم که وظیفه کارگردان نیست که از تئاتر دفاع کند و اعضا صنف هستند که باید این فعالیت را انجام دهند. نزدیک به دو سال است که کرونا در کشور وجود دارد و همه سالن‌ها به شکلی به فعالیت ادامه دادند ولی سالن‌های تئاتر همچنان تعطیل هستند.

کارگردان نمایش سگک نسبت به عدم فعالیت بزرگان و بازیگران معروف در تئاتر واکنش نشان داد و گفت: این قشر از جامعه هنرمندان رفتاری متفاوت در شرایط مختلف نشان داده و نان را به نرخ روز می‌خورند، فقط به دنبال موج‌سواری و مطرح‌کردن خودشان هستند وگرنه همین‌هایی که تا این حد پرکار در تئاتر حضور داشتند در حال حاضر در سینما و در سریال‌ها فعالیت دارند، یعنی در سینما کرونا وجود ندارد و تنها تئاتر کرونا زده است؟

وی در پایان با توضیح این موضوع که موافق تعطیلی است و یا مخالف آن خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم خیلی از مکان‌هایی که باید تعطیل باشند به فعالیت خود ادامه می‌دهند ولی این به دلیل مخالفت با قانون نیست و قانون هم شرایط تئاتر را در این وضعیت مشخص کرده است و ما باید شرایط صنفی خودمان را تقویت کنیم تا حقمان در این شرایط پایمال و تئاتر به‌راحتی تعطیل نشود.

انتهای پیام/