شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عالمیان#ایران#نوشاد عالمیان#المپیک#داور

با نوشاد عالمیان از باخت برادرش تا انگِ مافیا بودن

با «نوشاد عالمیان» از باخت برادرش در المپیک تا اخراج در انتخابی تیم ملی و انگِ مافیا بودن

نفر اول تنیس روی میز ایران مقصر باخت برادرش در المپیک را داور می‌داند و معتقد است برخی هجمه‌ها علیه آنها زیاد شده است.

به گزارش مشرق، مسابقات تنیس روی میز المپیک در حالی آغاز شد که ایران تنها یک نماینده داشت که نتوانست به مراحل بالاتر صعود کند. برخلاف دو دوره قبلی، نوشاد عالمیان موفق به کسب مجوز نشد و از خانه و پای تلویزیون بازی برادرش را تماشا کرد. نوشاد که بدون شک بزرگترین بازیکن تاریخ تنیس روی میز ایران محسوب می‌شود، معتقد است داور عامل باخت نیما مقابل حریف انگلیسی بود و اجازه نداد نمایش همیشگی‌اش را داشته باشد.

نوشاد از فشارهایی که بعد از باخت به نیما آمده ناراحت است و می گوید: این حجم از فشارها درست نبود. داور کاملا تمرکز نیما را به هم ریخت. وقتی نقطه قوت شما را بگیرند، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند، اما برخی صحبت‌ها باعث ناراحتی می‌شود.

نابغه تنیس روی میز ایران علاوه بر شرایط نیما در المپیک، از حواشی رخ داده در انتخابی تیم ملی، شرایط تنیس روی میز، حضور در لیگ فرانسه و انگ مافیایی که به وی زده‌اند، صحبت کرد. 

* داور در باخت نیما تاثیر داشت، هجمه‌ها علیه او زیاد است

* سرمربی تیم ملی اشتباه کرد که اعتراض نکرد

* بعد از یک باخت آن همه موفقیت را نادیده نگیرید

* برخی به من و نیما انگ مافیا می‌زنند

* اصلا دوست نداشتم در انتخابی تیم ملی بازی کنم

* آنقدر در مسابقات بوده‌ام که راکت زده شده‌ام

* وقتی اسم انتخابی می‌آید، انگار کسی به من توهین می‌کند

* از 16 سالگی نفر اول ایرانم، اما چه اتفاقی افتاده است؟

* به خاطر شرایط بد مالی مجبور شدم در فرانسه بازی کنم

** مشروح گفت‌وگوی نوشاد عالمیان را در زیر می‌خوانید:

 از باخت نیما در المپیک شروع کنیم که خیلی داغ است. به نظر شما چرا این اتفاق افتاد؟

داور تمام تمرکز نیما را به هم ریخت و مدام خطای سرویس می‌گرفت. نیما هم نقطه قوتش مانند من سرویس هایش است، اما داور اجازه نداد او از توانایی اش استفاده کند.

 در مسابقات قبلی این خطاها گرفته نمی‌شد؟

اصلا، ما در رقابت‌های جهانی و انتخابی المپیک بازی کردیم، اما هیچ خطای سرویسی گرفته نشد. اگر سرویس‌های نیما خطا بود، چرا آنجا نگرفتند؟ سرداور مسابقات هم انگلیسی بوده است. فدراسیون پیگیر این قضیه است. واقعیت این است که داور بازی را خراب کرد. حقیقتش را بخواهید من اصلا از بازی نیما لذت نبردم. نیما همیشه همینطور سرویس زده بود، اما نمی‌دانم چرا در المپیک با او این کار را کردند. وقتی مدام خطای شما گرفته شود، دست تان برای زدن سرویس می‌لرزد. نیما نمی‌توانست بازی را شروع کند.

 در آن شرایط نیما نمی‌توانست استراتژی خود را تغییر دهد؟

تغییر داد که بازی را ادامه دهد، اما دیگر نقطه قوت نداشت. حتی نیما از داور پرسید که مشکل سرویسش چیست، اما داور هیچی حرفی نمی‌زد. به نظر من فقط یک ورزشکار حرفه‌ای شرایط نیما را درک می‌کند که چه فشاری روی او بوده است.

 بعد از باخت و پرتاب راکت انتقادهای زیادی به نیما شد.

 نیما بازیکن آرامی است، اما داور خیلی او را عصبانی کرده بود. برخی از افراد هم صحبت‌هایی علیه نیما کردند که درست نیست. من و نیما افتخارات زیادی برای تنیس روی میز ایران کسب کرده و این رفتارها درست نیست. ما دو نفر در رده بندی دوبل دنیا دوازدهم هستیم و در بازی‌های آسیایی هم برای ایران مدال گرفتیم. اتفاقاتی که تنیس روی میز ایران در خوابش هم نمی‌دید. ما کمتر مصاحبه می‌کنیم و خیلی از چیزها را نمی گوییم، اما متاسفانه با یک باخت زحماتی که کشیدیم فراموش می‌شود. 

با نوشاد عالمیان از باخت برادرش تا انگِ مافیا بودن

 به نظر می‌رسد انتقادها بیشتر به پرداخت راکت است.

ورزش حرفه ای است و وقتی فشار زیادی روی بازیکن باشد، به هرحال یک جایی از کوره در می‌رود. نیما تاکنون چنین حرکتی نکرده بود، اما در حساس‌ترین مقطع داور او بازی او را خراب کرد. وقتی از شرایط آگاهی نداریم، نباید زود قضاوت کنیم. وقتی نیما انقدر افتخار کسب کرده، در این فشارها هم باید کمکش کنیم. من خیلی کم صحبت می‌کنم و اصلا دنبال حواشی و این مسائل نیستم، اما در هرجای دنیا اگر نام تنیس روی میز ایران را باشد، با نام من و نیما شناخته می‌شود. ما هم در همین مملکت رشد کردیم و به اینجا رسیدیم و باید دین مان را ادا کنیم. ما توقع داریم که یک مقدار هجمه‌ها از روی نیما برداشته شود.

 هجمه‌ها از سمت چه کسانی است؟

متاسفانه در فضای مجازی زیاد بوده و من دیدم برخی نوشته بودند که نوشاد و نیما مافیا هستند و با پارتی بازی  در تنیس روی میز حضور دارند. به نظرم تنها کسانی که در ورزش ایران پارتی و مافیا ندارند، ما دو برادر هستیم. ما نه حرفی می‌زنیم و نه حاشیه ای داریم، چطور مافیا هستیم؟ من حتی در ارنج تیم ملی هم اگر نظر بخواهند هیچ دخالتی ندارم. هر تصمیمی مربی بگیرد انجام می‌دهم. اگر در ترکیب هم نباشم، بچه‌ها را تشویق می‌کنم. این چه حرف هایی که زده می شود؟ یعنی ما هیچ افتخاری برای کشور کسب نکرده‌ایم؟ همین دو سال پیش مدال تاریخی در بازی های آسیایی گرفتم. در آسیا هم مافیا است؟ نمی‌دانم این بحث مافیا از کجا مطرح می‌شود

 شاید این مسائل از سوی کسانی مطرح می شود که نتوانسته اند به سطح شما برسند.

از طرف هرکسی باشد، منصفانه نیست. من خودم واقعا کشورم را دوست دارم و هر زمانی هم که بتوانم با جان و دل بازی می کنم. به خاطر همین هم هیچ گاه دوست نداشتم خارج از کشور زندگی کنم. ما کارمان را از پارکینگ مان شروع کردیم و هیچ امکانات دولتی هم استفاده نکردیم. هرجا ورزش در پارکینگ مطرح می شود، نام ما به میان می‌آید. کسی آن زمان به ما کمک نمی‌کرد، اما بعد از این همه موفقیت و مدال یک بار که شکست می‌خوریم، می‌گویند بیت المال چرا هدر داده شده است.

 اگر داوری نبود، نیما می‌توانست به پیروزی برسد؟

100 درصد. ناراحتی ما از همین است که نیما قبلا این بازی را برده بود و در توکیو هم می‌توانست شکستش دهد.

 الان انتقادها به سرمربی تیم ملی است که کمکی به آرامش نیما نکرد.

می توانست کمک کند، اما او هم خودش بازیکن آرامی است. سعی در آرام کردن نیما داشت، اما دیگر کار از کار گذشته بود.

 نمی‌شد به هیات ژوری اعتراض کنند؟

به نظر من باید این اتفاق می‌افتاد. هم لطف الله نسبی سرمربی تیم و هم خود نیما باید بازی را متوقف و به سرداور اعتراض می‌کردند که این کار را انجام ندادند و اشتباه کردند.

 آماده سازی نیما برای المپیک خوب بود؟

اردوها بد نبود، به مجارستان و سوئد رفت، اما می توانست بهتر باشد. الان شرایط همه جا کلا خوب نیست و چه می‌توانیم بگوییم.

* در صفحه شخصی از گزارشگر و مجری تلویزیون هم انتقاد کرده بودی، قضیه چه بود؟

متاسفانه رسانه ملی هم رفتار خوبی با نماینده ایران نداشت. نیما در حال بازی بود، اما مجری اعلام کرد نیما هم بازی را می‌بازد و برویم اخبار را ببینیم. این حرکات زشت بود. گزارشگر مسابقه هم اصلا نمی‌دانست نیما به چه چیزی معترض است و به مردم اطلاعات نمی‌داد.

با نوشاد عالمیان از باخت برادرش تا انگِ مافیا بودن

 از نیما بگذریم،‌ وضعیت خودت چطور است؟ 

شرایط خوبی دارم و برای مسابقات آینده آماده می‌شوم. تمرینات را هر روز انجام می‌دهم و روحیه‌ام هم بالاست.

 انتخابی تیم ملی حواشی زیادی داشت و به اخراجت هم منجر شد.

واقعا شرایط سختی بود. اصلا دوست نداشتم شرکت کنم. سند ما برای حضور در تیم ملی رنکینگ جهانی است که نفر اول و دوم ایران هستیم. کسب سهمیه جهانی هم توسط من و نیما انجام شد. ما بعد از 9 ماه حضور در لیگ فرانسه که دومین لیگ معتبر دنیاست به ایران آمدیم و در لیگ خودمان بازی کردیم و انتخابی المپیک در قطر را هم پشت سر گذاشتیم. در مسابقات انتخابی کار به جایی رسیده بود که دیگر بدم می‌آمد راکت را دستم بگیرم، چون در این مدت فشار و استرس زیادی روی ما بود.

 خیلی از کارشناسان معتقدند نوشاد و نیما باید حفظ شوند و در هر مسابقه‌ای شرکت نکنند.

مسابقه چیزی نیست، اما این فشارها ما را خسته می‌کند. این حجم از فشار و استرس بازیکن را داغان و فرسوده می‌کند. در تمام دنیا می‌توانید ببینید که بازیکنان تراز اول در مسابقات، با رنکینگی که دارند خودشان را انتخاب می‌کنند. وقتی بازیکنی رنکینگش از همه بالاتر است یعنی در مسابقات بین المللی بهتر کار کرده اند. اگر بد بازی می کرد که رنکینگش بالا نمی رفت. نمی‌دانم چطور باید مسئله را معنی کرد.

 برخی بازیکنان مانند افشین نوروزی موافق این هستند که شما در مسابقات انتخابی تیم ملی بازی نکنید.

افشین نوروزی را قبول دارم، اما برخی دیگر در ظاهر این موضوع را می گویند اما در باطن نظر دیگری دارند. امیدواریم وضعیت بهتر شود و فدراسیون هم بتواند فضا را مدیریت کند، چون اگر نکند، فشار زیادی به ما وارد می‌شود. هرچه در گذشته حرف زدیم و انتقاد کردیم، کسی عمل نکرد و برای همین از مطرح کردن این مسائل خسته شده‌ام. حرف ها همه کلیشه‌ای و تکراری شده است. برخی اوقات آنقدر مسابقه می‌دهیم که دیگر از راکت زده می‌شوم. من از 16 سالگی نفر اول ایران هستم، چطور دیگر باید خودم را ثابت کنم ؟ در این سال‌ها چه اتفاقی افتاده است؟ مهم این است که شما در مسابقات آسیایی و جهانی برای کشورت مقام کسب کنید و الا با اول شدن در ایران فایده‌ای ندارد.

 با فدراسیون در این مورد صحبت کرده اید؟

صحبت کرده ایم، اما آنها هم همین حرف اعتراض دیگران را می‌زنند. اینکه برای هر مسابقه بگویند در انتخابی شرکت کنم، واقعا بهم بر می‌خورد و انگار  یک نفر به من توهین می کند. دیگران اگر اعتراضی دارند فدراسیون باید جلوی آنها بایستد و دلایل خودش را بگوید.

 در انتخابی تیم ملی چطور شد که اخراج شدی؟

من بازی را برده بودم، اما به خاطر حواشی انتخابی و اینکه باید به زور بازی می کردم، ناراحت بودم و ضربه‌ای را به پارتیشن زدم که خیلی آرام بود، اما سرداور مرا اخراج کرد. نهایتا می‌توانست یک کارت زرد بدهد. اصلا دوست نداشتم در مسابقات شرکت کنم و اگر مرا به قهرمانی آسیا هم نمی بردند،‌ اشکالی نداشت.

 لطف الله نسبی، سرمربی تیم ملی معتقد بود نوشاد و نیما باید انتصاب شوند.

در تمام دنیا این کار را می کنند و رنک یک و دو خودشان را انتصاب می‌کنند که آن هم به خاطر سید بندی شان در رقابت‌های بین المللی است. اگر بر فرض من و نیما انتخاب نشویم، سید ایران در مسابقات خراب می شود و در جدول سختی قرار می‌گیرد.

 به بحث باشگاهی برسیم، فصل بعد هم در فرانسه خواهی بود؟

بله در همان تیم فصل قبل در دسته دو هستم.

 نمی‌خواهی به تیم مطرح تر در دسته اول بیایی؟

تیم مان شرایط خوبی دارد و با حساب و کتاب کار می‌کند. اگر یک نفر همانند رنکینگ خودم در تیم باشد، حتما به دسته اول صعود می‌کنیم و احتمالا فصل بعد این اتفاق بیفتد.

 از لحاظ مالی راضی هستی؟

قطعا بهتر از ایران است. من و نیما الان بخواهیم در لیگ ایران بازی کنیم باید قراردادی کمتر از چند سال قبل را بگیریم، در صورتی که تورم و گرانی چند برابر شده است. اگر قراردادها در ایران خوب بود، با این همه سختی به لیگ فرانسه نمی‌رفتم.

 سال آینده هم بازی های آسیایی را در پیش داریم، مدال برنز را می‌توانی تکرار کنی؟

اگر ما را بخواهند که کمک کنیم، با جان و دل بازی خواهیم کرد. 

با نوشاد عالمیان از باخت برادرش تا انگِ مافیا بودن

 ظاهرا از وضعیت موجود ناراضی و ناراحت هستی؟

بله، این همه زحمت کشیده‌ایم و تلاش کردیم، اما شرایط موجود و کارهایی که صورت گرفته، فشار زیادی را به ما وارد کرده‌ است.

 به عنوان سوال پایانی آینده را چطور می‌بینی؟

من به عنوان بازیکن تمام تلاشم را برای تنیس روی میز ایران انجام می‌دهم و بقیه مسائل را هم باید مسئولان درست کنند. اگر امکانات خوبی فراهم شود، تنیس روی میز باز هم می‌تواند موفق باشد.

منبع: فارس