شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایتخت#رئیس‌جمهور#نخست وزیر#خیابانی

رئیس‌جمهور تونس پارلمان را تعلیق کرد | نخست وزیر برکنار شد | جشن خیابانی مردم در خیابان‌های پایتخت

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس پس از یک روز اعتراضات بر ضد احزاب حاکم که کشور را به اوج بحران سیاسی رساند، پارلمان کشور را معلق و هشام مشیشی، نخست‌وزیر را برکنار کرد.

Tunisia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین گروه‌هایی از مردم پس از این اعلام رئیس‌جمهور در روز یکشنبه به خیابان‌های شهر تونس پایتخت کشور ریختند و به جشن و پایکوبی و به صدا در آوردن بوق‌های ماشین‌ها پرداختند و صحنه‌هایی ایجاد کردند که یادآور انقلاب ۲۰۱۱ بود که دموکراسی را به این کشور آورد و اعتراضات «بهار عربی» در سراسر  خاورمیانه برانگیخت.

خودروهای نظامی ساختمان پارلمان را در ساعت پایانی یکشنبه احاطه کردند. شاهدان می‌گویند هنگامی که این وسائل نقلیه در بیرون پارلمان ظاهر شدند، مردم گردآمده در خیابان‌های مجاور شادی می‌کردند و سرود ملی کشور را می‌خواندند.

تلویزیون دولتی تصاویری از رئیس‌جمهور سعید را نشان داد که در ساعات ابتدایی روز دوشنبه به جمعیت شادمان از تصمیم او در برکناری دولت پیوسته بود.

اما اپوزیسیون بلافاصله سعید به ترتیب دادن کودتا متهم کرد و از حامیانشان خواست تا خشم را خود را نسبت به این اقدام نشان دهد.

راشد غنوشی، رهبر حزب اسلام‌گرای میانه‌روی حزب «النهضه» و سخنگوی پارلمان در یک پیام ویدئویی گفت مردم باید «مانند ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱» - اشاره به تاریخ شروع انقلاب تونس که دموکراسی را به این کشور آورد-  به خیابان‌ها بیایند.

غنوشی گفت: «ما این نهادها (دولت و مجلس) را همچنان مستقر می‌دانیم و طرفداران النهضه و  مردم تونس از انقلاب دفاع خواهند کرد.»

هنوز روشن نیست که میزان حمایت مردمی از اقدامات رئیس‌جمهور سعید بر ضد دولت شکننده مشیشی و پارلمان تقسیم‌شده کشور چقدر است. اما سعید در مقابل هر واکنش خشونت‌آمیز هشدار داد.

سعید در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «به هر کسی که به فکر دست بردن به سلاح است، هشدار می‌دهم...و هر کسی که گلوله‌ای شلیک کند، نیروهای مسلح با شلیک گلوله به او پاسخ خواهند داد.»

پیش از این تحولات، هزاران نفر از تونسی‌ها در چندین شهر برای اعتراض به احزاب حاکم که آنها را به سوء مدیریت اقتصادی، فساد و ناتوانی در پیشگیری از میزان‌های فزاینده عفونت‌های کرونا متهم می‌کنند، به خیابان‌ها آمدند.

سعید اقداماتش را مطابق با قانون اساسی تونس دانست و به ماده ۸۰ این قانون برای سلب مصونیت اعضای پارلمان استناد کرد.

او گفت: «قانون اساسی اجازه انحلال پارلمان را نمی‌دهد،‌ اما اجازه معلق شدن کار آن را می‌دهد» و به ماده ۸۰ اشاره کرد که امکان چنین اقدامی را در موارد «خطر فوری» فراهم می‌کند.

سعید گفت که قدرت اجرایی کشور را «با کمک» دولتی به ریاست یک نخست‌وزیر جدید که خودش به عنوان رئیس جمهور منصوب می‌کند، به دست می‌گیرد.

سعید که به هیچ کدام از احزاب تونس وابسته نیست، سوگند یاد کرد که نظام پیچیده سیاسی این کشور را که فساد آن را فرا گرفته است، اصلاح کند. آخرین انتخاباتی که در تونس برگزار شد به ایجاد یک مجلس تقسیم‌شده انجامید که هیچ حزبی در آن بیش از یک چهارم کرسی‌ها را در دست ندارد.

حزب النهضه که پیش از انقلاب تونس ممنوع شده بود، از سال ۲۰۱۱ تاکنون موفق‌ترین حزب در انتخابات و همیشه عضوی از دولت‌های ائتلافی پیاپی بوده است.

تونس به علت شیوع کرونا که تا به حال به مرگ ۱۸۰۰۰ نفر در این کشور حدود ۱۲ میلیون نفری انجامیده است، به شدت تحت فشار بوده است.

با وجود اینکه یک دهه از انقلاب ۲۰۱۱ تونس که به سرنگونی دیکتاتور زین‌العابدین بن‌ علی انجامید، می‌گذرد، تونس همچنان دستخوش کشاکش مزمن سیاسی مانده است که مانع از تلاش‌ها برای احیای خدمات عمومی فروپاشیده کشور شده است.

چند دستگی در طبقه سیاسی تونس مانع از آن شده است که دولت‌های مداوم و موثری در این کشور تشکیل شوند.

سعید از هنگام انتخاب به مقام ریاست‌جمهوری کشور در سال ۲۰۱۹ در حال زورآزمایی با مشیشی و غنوشی بوده است. رقابت بین آنها مانع از انتصاب وزیران و اختصاص منابع برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تونس شده است.

در همین زمینه: