شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بندرعباس#اتمی
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 4مرداد 1400

نیروگاه اتمی در بندرعباس احداث می‌شود

کدخبر: 428693
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4 مرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهارم مرداد 1351؛ نیروگاه اتمی در بندرعباس حداث می‌شود

دیروز بزرگ‌ترین سد ایران طی مراسمی باشکوه در 50 کیلومتری مسجد سلیمان افتتاح شد. مراسم افتتاح با ریختن یک ظرف بزرگ بتن که در آن نخست‌وزیر مشتی سکه پهلوی ریخته بود، آغاز شد.

دکتر وحیدی، وزیر آب و برق اظهار کرد: در برنامه پنجم برای آب و برق کشور اعتباری معادل 270 میلیارد ریال تامین خواهد کرد.

وی گفت: مطالعات مربوط به اجرای طرح جامع سدسازی روی کارون نشان داده است که از این رودخانه در مراحل مقدماتی می‌توان 9 میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزی و تولید برق ذخیره کرد.

این کار را می‌شد با احداث یک سد بزرگ انجام داد؛ ولی به علت عظمت سرمایه‌گذاری موردنیاز، تصمیم گرفته شد این هدف با  احداث سه سد مخزنی هر کدام به ظرفیت 3 میلیارد مترمکعب و سه سد دیگر که فقط به‌عنوان ایجاد نیروگاه و استفاده از اختلاف سطح آب رها شده احداث می‌شود، تامین شود.

وحیدی تاکید کرد که اگر فقط یک سد بزرگ احداث می‌شد نه‌تنها سرمایه‌گذاری سنگین در یک زمان واحد لازم بود، بلکه تولید نیرو نمی‌توانست از پنج میلیون کیلووات بیشتر باشد؛ درحالی‌که با ترتیب فعلی از آب کارون می‌توان سرانجام 6 میلیون کیلووات برق به‌دست داد.

درباره برنامه گسترش تولید و توزیع برق و آب در برنامه پنجم و برنامه‌های درازمدت وزارت آب و برق وحیدی فاش کرد که مطالعات اساسی برای احداث نخستین نیروگاه اتمی از یک ماه دیگر توسط گروهی از کارشناسان وزارت آب و برق آغاز می‌شود و این نیروگاه حداکثر تا پایان برنامه ششم یعنی سال 1361 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وزیر آب و برق گفت که این نیروگاه به احتمال قوی در بندرعباس نصب می‌شود و از قدرت تولیدشده برای شیرین کردن آب دریا بهره گرفته خواهد شد.

او هم چنین پیش‌بینی کرد که قدرت نیروگاه اتمی در حدود 600 هزار کیلووات خواهد بود.

برای جلوگیری از طغیان‌های رودخانه کارون و تولید نیروی برقی آبی و افزایش سطح زیر کشت در استان خوزستان از سال 1344 تا 1346 مطالعاتی بر روی رودخانه کارون انجام پذیرفت و درنتیجه پیش‌بینی شده که 12 سد مخزنی بر روی این رودخانه می‌توان ساخت.

این سدها به نام مجموعه سدهای آریامهر نامگذاری شده است. با احداث مجموعه سدهای آریامهر طغیان‌های رودخانه کارون مهار می‌شود و امکان سیل‌هایی نظیر سیل پرزیان سال 1347 در خوزستان از بین می‌رود و 168 هزار هکتار از اراضی زیر دست مشروب می‌شود و 6 میلیون و هشتصد هزار کیلووات نیروی برق آبی به‌دست می‌آید که سالیانه بالغ‌بر 23 هزار میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کند.

بتن‌ریزی سدی که امروز شاهد آغاز مراسم آن خواهیم بود، اولین سد از مجموعه سدهای آریامهر بر روی رودخانه کارون می‌باشد. این سد به نام اعلیحضرت رضاشاه کبیر سه سلسله دودمان جلیل پهلوی بنیان‌گذار یران نوین نامگذاری شده است.

ساخت سد رضاشاه کبیر در دی‌ماه 1348 به وسیله پیمانکار «ساسر» و با نظارت مهندس مشاور هارزا شروع شد.

طبق برنامه که در دست مطالعه است 25 هزار هکتار از اراضی پایین دست سد به کشت نیشکر اختصاص داده خواهد شد و با ایجاد یک کارخانه تولید شکر سالیانه 180 هزار تن شکر از نیشکر به‌دست خواهد آمد.

چهارم مرداد 1371؛ واکسن «اریون» در موسسه رازی تهیه شد

دو واکسن جدید انسانی و دامی توسط محققان موسسه رازی تهیه شد. آقای امانپور، معاون آموزشی و تحقیقاتی وزارت جهاد سازندگی که به‌منظور دیدار از طرح‌های آموزشی و پژوهشی و ارزیابی استعدادهای استان فارس به شیراز سفر کرده بود با اعلام این مطلب افزود: واکنس‌های جدید در زمینه بیماری «اریون» و بیماری «بروسلوز» دامی است.

چهارم مرداد 1391؛ دو جایگزین در کنار تحویل سکه

همزمان با آغاز دور جدید واگذاری سکه‌های پیش‌فروش‌شده، بانک مرکزی تغییراتی در ابزارهای جایگزین تحویل سکه در نظر گرفته و دو جایگزین در کنار تحویل سکه به متقاضیان معرفی کرده است. اوراق گواهی سپرده با نرخ 20 درصد در کنار خرید نقدی سکه به قیمت 622 هزار تومان. از اول اردیبهشت تاکنون 42 درصد سکه‌های پیش‌فروش‌شده، تحویل داده شده است. این میزان سه میلیون و 947 هزار قطعه سکه بوده است.

آمار ارائه‌شده ازسوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که استقبال از «ابزارهای جایگزین» نظیر اوراق گواهی سپرده، پته و تحویل نقدی نیز تاکنون بالا بوده است؛ چراکه 37 درصد سکه‌های پیش‌فروش‌شده به ابزارهای جایگزین تبدیل شده است. با این حساب تکلیف هفت میلیون و 368 هزار قطعه سکه روشن شده و می‌ماند یک میلیون و 950 هزار قطعه سکه باقیمانده که قرار است در مراحل بعدی واگذاری‌ها تعیین تکلیف شود. بانک مرکزی در این مرحله از واگذاری سکه‌های پیش‌فروش‌شده، تغییراتی را نیز در برنامه‌های خود اعمال کرده است.

ازجمله اینکه رقم سود در نظر گرفته شده برای اوراق گواهی سپرده را از 24 درصد به 20 درصد کاهش داده و «پته» به‌عنوان یکی از ابزارهای جایگزین تحویل سکه، از دور خارج شده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس نشستی با غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل بانک‌های مختلف حول محور گرانی‌ها و ضرورت حمایت بانک‌ها از بخش تولید برای تامین سرمایه در گردش داشتند که براساس نتایج این جلسه، کمیته ویژه‌ای برای مسائل اقتصادی با شرکت اعضای کمیسیون‌های صنایع، اقتصادی و کشاورزی مجلس و همچنین بخش‌های اقتصادی دولت با حضور بخش خصوصی تشکیل شد تا با همکاری هم مسائل حاد اقتصادی کشور را بررسی و راهکارهای کاشنارسی‌شده برای مقابله با مشکلات پیش‌آمده را ارائه دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به توضیحات وزیر صنعت در مورد افزایش قیمت برخی اقلام به‌خصوص مرغ نیز اشاره کرد و گفت که با توجه به وارداتی که درجهت تامین نیازها انجام شده، وزیر صنعت به نمایندگان این اطمینان را داد که قیمت مرغ را به زیر 5 هزار تومان برگرداند.

35 درصد بودجه 89 محقق نشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حضور رئیس دیوان محاسبات در این کمیسیون گفت: براساس گزارش تفریغ بودجه 89 عدم تحقق بودجه نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است و در سال 89 معادل 35 درصد لایحه بودجه تحقق پیدا نکرده است و در مقابل 65 درصد شاهد تحقق بودجه بودیم.