فرشاد صادقی مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در ابتدای این نشست اظهار داشت: پس از اینکه تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما و تهیه‌کنندگان خارج از سازمان صداوسیما مثل تهیه‌کنندگان پلتفرم‌ها، آی‌پی‌تی‌وی‌ها، فضای مجازی و... جایگاه نداشتند قرار بر این شد که کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری تشکیل شود تا این تهیه‌کنندگان بتوانند تحت حمایت این کانون فعالیت‌های خود را انجام دهند. کانون با این فرضیه شکل گرفت، در ابتدای راه با تعداد اندکی از تهیه‌کنندگان فعالیت خود را آغاز کرد و امروز حدود 350 عضو دارد و مدت‌ها است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

صادقی خاطرنشان کرد: این کانون شاید از کارکرد صرفاً یک تشکل صنفی خارج شده باشد و در واقع فعالیت‌‌هایش را گسترده‌تر کرده باشد. تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما برنامه‌سازان باتجربه‌ای هستند که همه آن‌ها هم بازنشسته نشده‌اند، خیلی‌ها همچنان فعال هستند، بسیاری بیرون از سازمان فعالیت می‌کنند و ما با اهداف صیانت از این حرفه این کانون را تشکیل دادیم.

او افزود: یکی از اقدامات اصلی ما به بحث رفاهی تهیه‌کنندگان برمی‌گردد، ما بیمه برخی از تهیه‌کنندگان را که هنوز بیمه نشده بودند را از طریق رایزنی‌های صورت گرفته و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیاتی کردیم. بخشی از این ماجرا به بیمه و مالیات بخش برنامه‌سازی مربوط می‌شود که در این زمینه نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم. بیشترین تمرکز ما در حال حاضر بر این است که موانع قانونی که برای حل برخی مشکلات وجود دارد را حل کنیم تا به راه‌حل‌های بنیادی در حوزه بیمه و مالیات تهیه‌کنندگان غیر سینمایی برسیم و این مشکل را حل کنیم.

صادقی تأکید کرد: فعالیت‌های دیگری نیز انجام شده است؛ ثبت آموزشگاه‌ها و ثبت مجله الکترونیکی از جمله این فعالیت‌ها هستند. دیدارهایی با مسئولان رده بالا از جمله مسئولان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعیت هلال احمر، ناجی هنر و مدیر کل مالیاتی بخش‌های مرتبط داشتیم تا بتوانیم اهداف مدنظر کانون را به صورت کاملاً قانونی به نتیجه برسانیم. بالتبع بخشی از فعالیت‌های ما هم به کار تشکیلاتی مربوط می‌شود، به طوری که سیستم سازمانی کانون شکل گرفت، به تبع آن شورای راهبردی کانون را تشکیل دادیم، شورای داوری و واحد روابط عمومی نیز از جمله آن‌ها بود.

او افزود: علاوه بر این 8 گروه تشکیل دادیم که فعالیت‌های کانون را به شکل تخصصی پیگیری کنند. کارگروه‌ آموزش و پژوهش، کارگروه بین‌الملل و جشنواره، بیمه، مالیات، عضویت، پشتیبانی رفاهی، فضای مجازی داریم و کارگروه شبکه نمایش خانگی نیز به تازگی تأسیس شده که هنوز کار خود را به صورت کامل آغاز نکرده و در واقع آخرین کارگروهی است که تشکیل شده و کارش به تازگی شروع شده است.

صادقی درباره کارگروه آموزش گفت: بخش کمی از آموزش ما به آموزش داخلی برمی‌گردد و تهیه‌کنندگان جوانتری که عضو هستند در این کارگروه به صورت حرفه‌ای آموزش می‌بینند و در این کارگروه نیازهای اولیه‌ به نیازهای حرفه‌ای تبدیل می‌شود و در واقع تهیه‌کنندگانی که آموزش‌های ابتدایی دیده‌اند یا تجربیاتی در حوزه تولید کسب کرده‌اند با آموزش تخصصی در این کارگروه به تهیه‌کنندگان حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. بخش دوم آموزش ما شامل آموزشگاهی می‌شود که با همین نیت تأسیس شده است که نیروی‌های بالقوه بیرونی را آموزش می‌دهد و این آموزش شامل بازیگری، کارگردانی و سایر رشته‌ها می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره شرایط عضویت در کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: تهیه‌کنندگان ما رزومه حرفه‌ای کار تهیه‌کنندگی را بر اساس معیاری که اساسنامه مشخص کرده، باید داشته باشند. به عنوان مثال میزان تولیدات یک تهیه‌کننده در حوزه‌های مختلف مثل مستند یا برنامه‌سازی به تفکیک در اساسنامه مطرح شده است و افراد بر اساس آن می‌توانند در کانون عضو شوند. پارامترهایی را کارگروه عضویت تعیین کرده است که این پارامترها در واقع منجر به عضویت خواهند شد ولی مهم‌ترین آن این است که افراد الزاماً کار تهیه‌کنندگی کرده باشند. اعضا می‌توانند از کل کشور باشند و الزاماً تنها مربوط به تهران نمی‌شود، اعضا انحصارا تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما نیستند و همه تهیه‌کنندگان برنامه‌سازی که برنامه‌سازی استاندارد کرده باشند می‌توانند پس از مقیاس‌سنجی به عضویت کانون در بیایند.

صادقی درباره ایجاد امنیت شغلی توسط کانون برای تهیه‌کنندگان گفت: کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در حال حاضر ضمانت اجرایی برای ایجاد شغل ندارد. ما در حقیقت برای صیانت از شغل فعالیت می‌کنیم و امنیت شغلی برای جایگاهی است که شغل را ایجاد کرده و برای آن باید امنیت ایجاد کند. ما کارهایی در جهت برنامه‌سازی اعضا با تفاهم‌نامه‌هایی مشخص انجام می‌دهیم. به عنوان مثال اگر ما به توافق برنامه‌سازی برای هلال احمر رسیدیم یا این توافق را با سازمان‌هایی دیگر داشتیم این کار را بین اعضای کانون تقسیم می‌کنیم. علاوه بر این تلاش‌هایی برای انجام این کار انجام داشته‌ایم که متولیان صدور مجوز برای تولید اثر را مجاب کنیم که کانون را به عنوان مرجعیتی برای صدور مجوز تهیه‌کنندگی به رسمیت بشناسند و بتوانیم کسانی که عضو کانون هستند را برای صدور مجوز برنامه‌سازی معرفی کنیم.

او افزود: در یکی از پلتفرم‌ها شاهد ساخت یک برنامه ترکیبی هستیم که انحصاراً تولید این برنامه‌ها تخصص تهیه‌کنندگان عضو در کانون است و به زودی با این شرایط که پلتفرم‌ها کانون را به عنوان مرجعی برای معرفی تهیه‌کننده‌ها بدانند تنها افرادی می‌توانند تولید این آثار را بر عهده بگیرند که اعضای کانون هستند.

صادقی درباره برگزاری جشن و جشنواره توسط کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: یکی از برنامه‌های ما که در اساسنامه فعلی نیز مطرح شده، این است که کانون هر سال جشنواره‌ای برگزار کند. برگزاری جشنوا‌ره‌های ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مستند، انیمیشن و نمایش خانگی در دستور کار کانون قرار دارد و این کار قطعاً اتفاق می‌افتد تا دوستانی که عضو کانون هستند بتوانند با محصولاتی که در یک سال تولید کرده‌اند در جشنواره حضور داشته باشند. ایده ما این است که حتی این جشنواره را بین‌المللی کنیم تا از کشورهایی با اشتراکات فرهنگی محصولاتی برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل بیاید. البته برگزاری جشنواره در محوریت امسال ما نیست ولی قطعاً در سال‌های آینده برگزاری جشنواره را نیز در دستور کار قرار می‌دهیم.

مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری درباره وجه تمایز این کانون با صنوف و اتحادیه‌های مشابه گفت: اتحادیه شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران را نباید با این کانون اشتباه بگیریم و یکسان بدانیم. در این اتحادیه شرکت‌های فیلمسازی عضو هستند و هیچ ارتباطی با تهیه‌کنندگان ندارد. من غیر از این اتحادیه که شاید برخی افراد تشابهاتی در آن با کانون ببینند، تشکل دیگری را نمی‌شناسم.

صادقی درباره محدودیت‌های قانونی که برای صنوف در جهت حل مشکلات مالیاتی و بیمه اعضا وجود دارد، گفت: حل این مشکلات و رسیدگی به این مسائل توسط کانون به همکاری نهادها و سازمان‌های مربوطه وابسته است. در حال حاضر در بحث بیمه به نتیجه رسیده‌ایم و افرادی که در کانون عضو هستند قطعاً بیمه می‌شوند و افرادی که در بیمه‌شان مشکلی وجود دارد نیز مشکل را این کانون حل می‌کند. برای ما تفاوتی ندارد که افراد در صداوسیما فعال باشند یا در رسانه‌های دیگر فعالیتشان را ادامه دهند، قطعاً اعضایی که بیمه نیستند با مساعدتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ما داشته از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه خواهند شد. البته قطعاً مشکلات ریشه‌ای در بحث بیمه هنرمندان وجود دارد که ما برای حل آن نیز گفت‌وگوها و مذاکرات اولیه را انجام داده‌ایم.