شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاریس#الجزایر#رئیس جمهور

در مجمع الجزایر پلینزی رخ داد؛

فشار بر پاریس برای عذرخواهی از آزمایش‌های اتمی در «جزایر پلینزی»

فشار بر پاریس برای عذرخواهی از آزمایش‌های اتمی در «جزایر پلینزی»

رئیس جمهور فرانسه به دلیل انجام آزمایش‌های هسته‌ای سال‌های گذشته کشورش در مجمع الجزایر پلینزی تحت فشار اهالی بومی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که در مجمع الجزایر پلینزی (از مناطق ماورا بحار فرانسه) به سر می‌برد، به دلیل انجام آزمایش‌های هسته‌ای سال‌های گذشته کشورش در این منطقه تحت فشار اهالی بومی برای اعلام «عذرخواهی» قرار دارد.

گفته شده که او احتمالاً درباره آزمایش‌های هسته‌ای که فرانسه به مدت ۳۰ سال در این سرزمین انجام داد، سخنرانی خواهد داشت.

کارشناسان گفته اند که آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در سال‌های گذشته؛ اکنون یکی از دلایل افزایش موارد ابتلاء به سرطان و مشکل تیروئید در این منطقه به شمار می رود.

یکی از اعضای نهادهای مردمی رسیدگی به بیماران سرطانی و قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای در مجمع الجزایر پلینزی گفته است که آن‌ها انتظار دارند که ماکرون به صورت رسمی عذرخواهی کند، همانطور که به اقداماتی به عنوان جُرم در دوران استعمارگری در الجزایر به آن اعتراف شده است.

سال گذشته منابع خبری اعلام کردند که فرانسه تأثیر واقعی آزمایش‌های هسته‌ای‌اش از دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۹۰ در اقیانوس آرام را پنهان کرده است.

محققان در این تحقیق از اسناد طبقه‌بندی شده ارتش، محاسبات و شهادت افراد برای بازسازی تأثیر تعدادی از این آزمایش‌ها استفاده کرده‌اند. آنها تخمین زده‌اند که حدود ۱۱۰ هزار نفر در پُلی‌نِزی فرانسه، از قلمروهای فرادریایی این کشور در جنوب اقیانوس آرام، تحت تأثیر ذرات رادیواکتیو قرار گرفتند. محققان دریافتند که این رقم برابر با تقریباً کل جمعیت آن زمان جزایر آن منطقه است.

محققان، طی دو سال، حدود ۲۰۰۰ سندی را که ارتش فرانسه از طبقه‌بندی خارج و منتشر کرد، تجزیه و تحلیل کردند، و تأثیر آلوده‌کننده‌ترین آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه را بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۴ بازسازی کردند.

پُلی‌نِزی فرانسه، قلمرو فرانسه و متشکل از صدها جزیره و جزایر مرجانی از جمله تاهیتی است که طی ۳۰ سال محل ده‌ها آزمایش هسته‌ای بود.