شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#اتمی#بابت#فرانسه#آرام#اقیانوس

فشار به فرانسه برای عذرخواهی بابت آزمایش‌های اتمی در «جزایر پلی‌نزی»

مکرون

رئیس جمهور فرانسه در سفر به مجمع‌الجزایر تحت تسلط این کشور در اقیانوس آرام با فشار ساکنین برای عذرخواهی و پرداخت غرامت بابت آزمایشهای اتمی فرانسوی‌ها مواجه شد.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه به وقت محلی به «پلی‌نِزی فرانسه» سفر کرد تا مقابله با ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی را با مقامات محلی این مجمع‌الجزایر تحت کنترل فرانسه به بحث بگذارد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، با این حال ماکرون در این سفر، با فشار جدی بومیان این جزایر برای عذرخواهی فرانسه در قبال آثار مخرب دهه‌ها آزمایشات اتمی در این نواحی همراه شده است.

ساکنین این منطقه تحت تسلط فرانسه ضمن اعتراض علیه رفتارهای استعماری فرانسوی‌ها، پرداخت غرامت به بازماندگان و آسیب‌دیدگان از تشعشعات ناشی از این آزمایش‌ها را خواستار شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام فرانسوی که نمی‌خواست نامش فاش شود مدعی شد، ماکرون در این سفر «گام‌های محکم دلگرم‌کننده‌ای» در قبال میراث مرگبار آزمایش بمب‌های اتمی در این مجمع‌الجزایر را در نظر دارد.

مقامات فرانسوی هرگونه مخفی‌کاری درباره قرار گرفتن ساکنین و بومیان این نواحی در معرض تشعشعات خطرناک رادیواکتیو را انکار می‌کنند.

این در حالی است که اخیراً یک وب سایت افشاگر فرانسوی با اشاره به اسناد نظامی فرانسه درباره ۱۹۳ مورد آزمایش سلاح اتمی در این منطقه، اعلام کرده اثرات زیان‌بار ناشی از این پرتوها بسیار فراتر از چیزی است که مقامات فرانسوی مدعی شده‌اند.

«آگوسته یوبی کارلسون» مدیر «اتحادیه ۱۹۳» می‌گوید: «ما از رئیس جمهور انتظار عذرخواهی داریم. از آنجا که او جنایات استعماری فرانسه در الجزایر را به رسمیت شناخته است، ما نیز انتظار داریم این اقدام را به رسمیت شناخته و اعلام کند».

این آزمایشات اتمی از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ ادامه داشته‌اند و تا به امروز فقط ۶۳ نفر بابت آثار مخرب این پرتوها غرامت دریافت کرده اند. این در حالی است که برآورد می‌شود بیش از صد هزار نفر به این تشعشعات آلوده شده و به بیماری‌های گوناگونی از جمله سرطان خون مبتلا شده باشند.

منبع: فارس