شهر خبر

بی‌تحرکی، عامل ایجاد این سرطان

بی‌تحرکی، عامل ایجاد این  سرطان

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بی‌تحرکی از جمله مهمترین عوامل ایجادکننده سرطان روده به ویژه روده بزرگ است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد امانی اظهار داشت: نکته مهم این است که افراد ممکن است دچار چاقی نباشند اما بی تحرک باشند و به همین دلیل به این نوع سرطان مبتلا شوند.
 
وی با بیان اینکه، وجود بیماری های زمینه ای و ارثی در روده مثل بیماری التهابی روده با افزایش خطر سرطان روده همراه است، افزود: مطالعات انجام شده طی سال های اخیر ‌نشان می دهد کمبود ویتامین ها و کلسیم می تواند خطر سرطان روده را قدری افزایش دهد و برعکس مصرف آسپرین به خصوص در سنین بالا کمی خطر را کاهش می دهد.
 
امانی دیگر عامل مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ را چاقی و اضافه وزن اعلام کرد و گفت: مصرف گوشت قرمز و غذاها با کالری بالا و چرب هم از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.
 
عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: سرطان روده بزرگ با صنعتی شدن کشورها و استفاده از غذاهای آماده و چرب ارتباط دارد.
 
امانی، عدم مصرف مناسب سبزیجات و میوه ها را از عوامل ایجاد سرطان روده اعلام کرد و گفت: بیشتر افراد به دلیل زندگی شهری و مصرف غذاهای پرکالری، دچار کم تحرکی و اضافه وزن شده اند که همه این موارد می توانند عامل ایجاد سرطان روده بزرگ باشند.
 
وی تاکید کرد: علاوه بر این، مصرف دخانیات مانند سیگار و مشروبات الکلی از موارد ثابت شده در ایجاد سرطان روده بزرگ است.
 
امانی همچنین گفت: افراد دیابتی، افراد دارای اضافه وزن و چاقی به دلیل مقاومت به انسولین و ترشح هورمون هایی در خون در معرض تشکیل پولیپ روده هستند. همچنین خطر ایجاد سرطان روده در افراد بالای ۵۰ سال افزایش می یابد.
 
 
منبع:ایرنا