شهرخبر
عضو شورای شهر تهران درخواست کرد :‌

دستور بسته شدن سد گتوند صادر شود

کدخبر: 428595
عضو هیات رییسه شورا با اشاره به وقایع خوزستان طی تذکری خطاب به مسئولین دولتی و کارشناسان خواستار پیگیری به حق خواسته مردم خوزستان شد.

به گزارش اقتصادنیوز ،  زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورا با اشاره به وقایع اخیر در خوزستان در متن تذکری خطاب به مسئولین گفت:  وقوع حوادث قابل پیشگیری را پیش از وقوع، باید تدبیر کرد‌. دانشی که در خدمت اراده و تصمیم درست قرار نگیرد دانش کتابخانه ای است که کاربردی ندارد.

او در بخشی از سخنانش خطاب به کارشناسان گفت: کارشناسان گرامی، مهندسین و زمین شناسان گرامی که ما در برابر دانش شما قطره ای هم نیستیم؛ چه شد که وقتی، لوله گذاری را از سر شاخه های دز و کرخه به سوی مرکز کشور، سوق دادید و نهضت سد سازی را بدون توجه به اکولوژی و محیط زیست منطقه، رونق بخشیدید و افتخار آفریدید به تصمیم گیران یادآوری نکردید که این سرزمین که پیشنه ای ۳ هزار ساله دارد و همواره با کم آبی و خشکسالی روبرو بوده است برای حفظ آب آن و استفاده بهینه از آن، صنعت قنات سازی را نمایندگی می کرده است چگونه شد که به یکباره، قنات ها رها شد؟!

نژاد بهرام افزود: به نظر شما پدران و مادران ما درکی برای انتقال آب، نداشتند؟ کسانی که کانال سوئز را حفر کردند بلد نبودند در پیشینه این کشور، آب را انتقال دهند؟ چرا بلد بودند اما این کار را به نفع سرزمین و مردم آن، نمی دانستند.

عضو هیات رییسه شورا با بیان اینکه همواره گلایه از مدیران می کنیم و این صحیح و به حق است چون تصمیم گیران، آنها بودند ادامه داد: اما تصمیم سازان شما بودید. مردم خوزستان و سیستان و بلوچستان که روزگاری اولی، بهشت ایران بود و دومی، انبار غله ایران بود امروز برای آب معترض است و به حق هم معترض هستند. چون تصمیم سازان، فراموش کرده اند منافع کشور در استفاده بهینه و حفظ اکولوژی منطقه است. نهضت سد سازی افتخار بود اما در کجا و چگونه؟ روی کوه نمک!!

او گفت: تذکر می دهم به دولت و شخص رئیس جمهور، نخست که بسیاری از عوامل منجر به مهاجرت با از دست دادن سرمایه ملی و از کار افتادن رونق اقتصادی در خوزستان و سیستان و بلوچستان، ناشی از تصمیم گیری های مستقیم دولت بوده است. اکنون که کرونا امان کشور را بریده است و روزانه براساس آمار رسمی، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر جان خود را از دست می دهند شایسته نیست که بخاطر اعتراض مسالمت آمیز عزیزانمان، خواهران و برادران در خوزستان، اقدامات امنیتی در دستور کار قرار بگیرد.

زهرا نژاد بهرام در ادامه خاطر نشان ساخت: به دولت تذکر می دهم؛ اگر چه دولتی است که در روزهای پایانی کار است اما تا آخر، دولت جمهوری اسلامی ایران است و باید تصمیم سخت و آسان بگیرد. لذا تقاضا دارم در اسرع وقت به بسته شدن سد گتوند دستور صادر شود تا آب شور به سرزمین های حاصلخیز ورود پیدا نکند و همچنین ضروریست مسیر انحرافی رودخانه را از مسیری امن ایجاد کنید. شما نشان داده اید که در سیل اخیر، می توانید با ایجاد مسیرهای انحرافی برای رودخانه ها و سدها مانع از بروز فاجعه شوید.

عضو هیات رییس شورا با بیان اینکه به دولت تذکر می دهم نسبت به بررسی سریع لوله گذاری سرشاخه ها درخصوص مواردی که اقدام صورت نگرفته و یا در دست اقدام است دستور توقف بدهید ادامه داد:باید میزان آب انتقالی را محدود به شرب مناطق مرکزی کنید و از ورود آب به صنایع آب بر جلوگیری کنید تا با سیستم فاضلاب همان صنایع از محل فاضلاب و تسویه آن، آب مورد نیازشان را تامین کنند. تمام موافقت های اصولی در مورد صنایع آب را از مرکز کشور با توجه به نظارت محیط زیست متوقف کنید تا مرهمی باشد بر دل رنجیده خوزستان، خوزستان ایران که فریاد سلحشوری و ایرانی بودن آن در همیشه تاریخ نگین پایداری و استواری و ایثار بوده است.

زهرا نژاد بهرام  سپس استان خوزستان را مخاطب سخنانش قرار داد و افزود: خوزستان، مردم ایران به شما مدیون است. ما مدیون ثروت های بی انتهای شما هستیم که سرزمین ایران را برای سال های سال تغذیه کرده است . ما را ببخشید و از شما پوزش می طلبیم اهالی عزیز خوزستان...