شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#ایران#جدید#بانک#رئیس جمهور جدید

رشد نقدینگی عامل ۸۰ درصد تورم است/ یک توصیه به رئیس جمهور منتخب: کنترل نقدینگی در گرو کنترل بانک‌هاست


رشد نقدینگی عامل 80 درصد تورم است/ یک توصیه به رئیس جمهور منتخب: کنترل نقدینگی در گرو کنترل بانک‌هاست

یک پژوهشگر ریسک با بیان این که رشد نقدینگی عامل ۸۰ درصد تورم در ایران است در توصیه ای به رئیس جمهور جدید گفت: بدون کنترل نقدینگی ، اوضاع تغییر جدی نمی کند و کنترل نقدینگی در گرو کنترل بانک هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین ادیب معتقد است: سه گانه شکست سیاست راهبرد یک کمربند- یک جاده چین توسط آمریکا، به حرکت درآمدن لشکر بیکاران در کشورهای عربی، احتمال خشکسالی در پنج کشور خاورمیانه به ثباتی  راهبردی این منطقه منجر می شود.

 

وی بر این باور است که در چنین شرایطی ایران قدرت متعادل کننده در منطقه خواهد بود.

او تأکید دارد: سیاست جهانی به گونه ای عمل نمی کند که قدرت در خاورمیانه از تعادل خارج شود، ایران جزئی از راه حل است نه جزئی از مشکل.

دیگر نظرات این پژوهشگر ریسک را در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم در ادامه می خوانید.

تمام تلاش آمریکا برای شکست راهبرد یک کمربند یک جاده چین

راهبرد آمریکا در دوران بایدن در حوزه سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ادیب : راهبرد چین یک کمربند - یک جاده است و به کمک این راهبرد، به قدرت درجه اول اقتصادی جهان تبدیل می شود و تمرکز سیاست خارجی آمریکا، بر شکست راهبرد چین است. وقتی گفته می شود تمرکز سیاست خارجی آمریکا بر شکست یک کمربند - یک جاده استوار است به این معناست که مسائل دیگر اهمیت ثانوی دارد.

* بی ثباتی در شرق چین،  آسیای میانه و افغانستان به شکست پروژه چین منجر می شود

برای شکست راهبرد یک کمر بند - یک جاده ، آمریکا چه اقداماتی انجام می دهد ؟

ادیب : پیروزی طالبان در افغانستان و در مرحله بعد بی ثباتی در آسیای میانه و شرق چین به وسیله طالبان، مسیر جغرافیایی ارتباط زمینی چین با غرب جهان را از وسط قطع می کند. بی ثباتی در شرق چین،  آسیای میانه و افغانستان به شکست پروژه چین منجر می شود.

*یک ایران نیرومند و با ثبات در جنوب غربی آسیا ، تعادل ایجاد می کند

راهبرد آمریکا بی ثبات کردن ایران نیست ؟

ادیب : مهم ترین عامل بی ثباتی در خاورمیانه در میان مدت و بلند مدت ( از پنج تا بیست سال آینده ) به حرکت در آمدن لشکر بیکاران در کشور های عربی است. به زودی لشکر بیکاران در کشور های عربی به حرکت در می آید و لشکر بیکاران به بی ثباتی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی در کشور های عربی منجر می شود. عامل بی ثباتی ایران نیست، لشکر بیکاران در کشور های عربی است. وقتی کشورهای عربی پتانسیل بی ثباتی با عیار قوی دارند و منافع آمریکا ایجاد بی ثباتی در شرق چین ، آسیای میانه و افغانستان است ؛ یک ایران نیرومند و با ثبات در جنوب غربی آسیا ، تعادل ایجاد می کند.

ایران نیرومند و قوی و با ثبات اجازه نمی دهد این دو موج بی ثباتی به هم وصل شود.

عامل بی ثباتی دیگری در منطقه وجود ندارد ؟

ادیب : آب گیری نیل در اتیوپی آغاز شده و این به خشک شدن نیل در مصر می انجامد.

سدی که ترکیه زده معادل همه سد های ایران است و آب گیری این سد هم شروع شده احتمال خشک شدن عراق و سوریه هست. در عین حال در افغانستان سیاست مشخصی برنامه ریزی کرد که با احداث سد ٨� درصد ورودی آب از افغانستان به ایران قطع شود، اما آب پاکستان از افغانستان تامین می‌شود اگر استراتژی افغانستان با احداث سد ، قطع ٨� درصد آب ورودی به پاکستان باشد پاکستان می خشکد.

 این سه واقعه منشأ دوم بی ثباتی در خاورمیانه است.

ارزیابی شما از جایگاه ایران در این میان چیست؟

ادیب : کشورهای عربی یک موج انفجار جمعیت بیست و پنج سال قبل داشتند که آثارش به صورت بی ثباتی سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی طی پنج تا بیست سال آینده بروز می کند در عین حال شرق چین و آسیای میانه پتانسیل بی ثباتی به صورت طبیعی ندارد اما راهبرد آمریکا برای شکست چین در حوزه اقتصاد، ایجاد بی ثباتی در این منطقه است. این دو پهنه بی ثباتی نباید به هم وصل شود و این به سود هیچ کس نیست بنابراین ثبات ایران تنها راه حل جهان برای ایجاد موازنه قوا در خاورمیانه و غرب آسیا است.

تحلیل شما از آینده خاورمیانه مشخصاً چیست؟

ادیب : سیاست در خاورمیانه بر بازدارندگی استوار است و بازدارندگی بر موازنه تهدید و موازنه تهدید بر موازنه قوا، دو تهدید اصلی که عامل به هم خوردن موازنه قواست. بین پنج تا بیست سال آینده به حرکت در آمدن لشکر بیکاران و خشکیدن چند کشور است تنها عامل موازنه بخش ایران است. ایران است که می تواند در منطقه تعادل ایجاد کند، یک ایران قوی ، نیرومند و با ثبات ، عامل ایجاد تعادل در منطقه است.

* سیاست جهانی به گونه ای عمل نمی کند که تعادل قدرت در خاورمیانه از تعادل خارج شود

* ایران جزئی از راه حل است نه جزئی از مشکل

برجام را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ادیب: یک ایران ضعیف بالانس قدرت در خاورمیانه را دچار عدم تعادل می کند، ایران بالانسر قدرت در خاورمیانه است. به اعتقاد من، سیاست جهانی به گونه ای عمل نمی کند که بالانس قدرت در خاورمیانه از تعادل خارج شود، ایران جزئی از راه حل است نه جزئی از مشکل.

* رشد نقدینگی؛ 80 درصد عامل اصلی تورم در ایران

به رئیسی چه توصیه ای دارید ؟

ادیب : رشد نقدینگی بسیار بیش از رشد تولید ناخالص ملی است و این روند دهه هاست که ادامه دارد وقتی رشد نقدینگی بیش از رشد تولید ناخالص ملی باشد اختلاف با تورم خنثی می شود و هشتاد درصد عامل اصلی تورم در ایران همین یک نکته است.عوامل دیگر بیست درصد وزن دارند.

اگر تیم رئیس جمهور نتواند بین رشد نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی تعادل ایجاد کند اوضاع همین است که هست و تغییری در روند موجود ایجاد نمی شود. در حالی که مردم از این روند خسته شده اند؛ رئیس جمهور باید روی یک نکته تمرکز کند : مردم از روند موجود خسته شده اند و بدون کنترل نقدینگی ، اوضاع تغییر جدی نمی کند.

رئیس جمهور از بانکها اطلاعات بانکی را دریافت و براساس آن سیاستگذاری کند

چه باید انجام شود ؟

ادیب: من به عنوان یک آدم بانکی به شما می گویم که بانکها اطلاعات بانکی را به رئیس جمهور نمی دهند چه رسد به اینکه رئیس جمهور بخواهد در خصوص بانکها سیاستگذاری کند. احمدی نژاد تلاش کرد حداقل اطلاعات بانکها را دریافت کند و نتوانست. رئیس جمهور اطلاعات اش از مردم عادی در امور بانکها بیشتر نیست و در عمل بانکها هستند که مسیر اقتصاد را با رشد نقدینگی بیش از تولید ناخالص ملی تعیین می کنند.  من ندیدم مدیر عامل بانکها پس از انتخاب ریس جمهور با ایشان ملاقات کنند در حالی که همه گروه های دیگر دیدار داشتند، گونه ای نمایش قدرت بود. بقیه مطالب تفسیر همین جمله آخر است !

حرف آخر ؟

ادیب : من یک فرد معتبر که به امور بانکی مسلط باشد در اطرافیان‌روحانی نمی بینم و این برای کشور هزینه دارد.

انتهای پیام/