شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#فوتبال

مهر در گزارشی بررسی کرد؛

چهار تیم به شرایط خاص به دنبال جام/ رکوردهای استقلال و یک پیرمرد

چهار تیم به شرایط خاص به دنبال جام/ رکوردهای استقلال و یک پیرمرد

چهار تیم مرحله نیمه نهایی رقابتهای فوتبال جام‌حذفی در شرایطی آماده رویارویی و معرفی دو تیم صعودکننده هستند که دو تیم از این جمع برای نخستین بار به این مرحله رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان یافتن مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی کشور و اضافه شدن ملوان به جمع ۳ تیم دیگر، حالا تنها استقلال، ملوان، فولاد و گل گهر هستند که در سی و چهارمین دوره جام حذفی فوتبال کشور شانس قهرمانی دارند.

۱۳ تیم با سابقه قهرمانی
در ۳۳ دوره پیشین جام حذفی، تنها ۱۳ تیم قهرمانی این مسابقات را تجربه کرده‌اند که نام گل گهر و فولاد در بین این تیم‌ها قرار ندارد و در صورتی که هر یک از این دو تیم قهرمان سی و چهارمین دوره جام حذفی کشور شوند، این افتخار را برای اولین بار تجربه می‌کنند. فولاد و گل گهر نه تنها قهرمانی در جام حذفی، بلکه حتی حضور در دیدار نهایی این مسابقات را هم تجربه نکرده‌اند.

استقلال و ۱۲ بار حضور در فینال
استقلال پر افتخارترین تیم در تاریخ مسابقات جام حذفی با ۱۲ بار حضور در فینال و ۷ قهرمانی در این مسابقات است؛ و ملوان نیز پس از استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن و سپاهان با ۴ بار حضور در فینال و ۳ قهرمانی، پنجمین تیم پر افتخار در جام حذفی است.

آخرین قهرمانی ملوان در جام حذفی به سال ۶۹ باز می‌گردد که در ضربات پنالتی استقلال را شکست داد و به این افتخار رسید و آخرین حضور این تیم در فینال به سال ۹۰ باز می‌گردد که در فینال مغلوب تیم پرسپولیس شد.

اولین قهرمان حذفی
ملوان اولین قهرمان جام حذفی کشور است که در فینال این مسابقات با غلبه بر تراکتور به این عنوان رسید. استقلال که پر افتخار ترین تیم در این مسابقات است، برای اولین بار در دومین دوره این مسابقات که در سال ۱۳۵۷ برگزار شد پس از غلبه بر تیم هما در فینال، به این افتخار رسید.

۱۸ سال انتظار برای تکرار قهرمانی
آبی پوشان برای دست‌یابی به دومین قهرمانی خود در این مسابقات زمان زیادی صبر کردند و ۱۸ سال بعد از اولین قهرمانی، در سال ۷۵ دومین قهرمانی خود را به دست آوردند. آنها در سال ۷۵ و با دو پیروزی در دو بازی رفت و برگشت فینال مقابل برق شیراز به این مقام رسیدند.

تیم استقلال در سال‌ها ۵۷، ۷۵، ۷۹، ۸۱، ۸۷، ۹۱ و ۹۷ جمعاً ۷ بار به مقام قهرمانی رسیده‌اند و در سالهای ۶۹، ۷۸، ۸۳، ۹۵ و ۹۹ نیز پس از شکست در فینال، قهرمانی را از دست داده‌اند.

تیم فوتبال ملوان نیز در سال‌های ۵۵، ۶۵ و ۶۹ به قهرمانی در جام حذفی رسیده‌ و در سال‌های ۶۶، ۶۸، ۷۱ و ۹۰ با شکست در فینال قهرمانی را از دست داده‌اند.

چهار تیم به شرایط خاص به دنبال جام/ رکوردهای استقلال و یک پیرمرد

آخرین قهرمانی استقلال در جام حذفی سال ۱۳۹۷

همه قهرمان‌ها و فینالیست‌ها
در ۳۳ دوره گذشته این مسابقات استقلال (۷)، پرسپولیس (۶)، ذوب آهن (۴)، سپاهان (۴)، ملوان (۳)، تراکتور (۲)، بهمن، فجر سپاسی، برق شیراز، صبا، نفت تهران، شاهین اهواز و سایپا (هر کدام یک بار) به قهرمانی در جام حذفی رسیده‌اند.

داماش گیلان (۲ بار)، هما، خیبر خرم آباد، جنوب اهواز، ابومسلم، راه آهن، گسترش فولاد، شاهین بوشهر، مس کرمان و خونه به خونه نیز تیم‌هایی هستند که به فینال رسیده‌اند اما طعم قهرمانی را در جام حذفی نچشیده‌اند.

استقلال با ۱۲ بار حضور در فینال بیشترین صعود به فینال را تجربه کرده و پس از آن پرسپولیس با ۸، ملوان با ۷، ذوب آهن و تراکتور با ۵ و سپاهان با ۴ بار حضور در فینال بیشترین تجربه رسیدن به فینال این مسابقات را دارند. سپاهان تنها تیمی است که بیشتر از یک بار به فینال این مسابقات رسیده و هرگز در فینال بازنده نبوده است. این تیم ۴ بار به فینال این مسابقات رسیده و ۴ قهرمانی هم در کارنامه‌اش دارد.

قهرمانی‌های متوالی
استقلال که بیشترین تعداد قهرمانی در جام حذفی را دارد، تاکنون قهرمانی‌ها متوالی در این مسابقات نداشته است. پرسپولیس، سپاهان و ذوب آهن ۳ تیمی هستند که هر کدام یک بار توانسته‌اند از قهرمانی شان دفاع کنند و تنها تیم‌هایی هستند که هر کدام ۲ قهرمانی متوالی دارند.

سپاهان در سال‌های ۸۵ و ۸۶، پرسپولیس در سال‌های ۸۹ و ۹۰؛ و ذوب آهن در سال‌های ۹۴ و ۹۵ قهرمانی‌های متوالی به دست آورده‌اند تا از این نظر تیم‌های شاخص این مسابقات باشند.

پرافتخارترین مربی حذفی از انزلی می‌آید
در حالی که دو تیم تهرانی استقلال و پرسپولیس بیشترین سهم را از قهرمانی و رسیدن به فینال دارند، پر افتخارترین مربی در جام حذفی یک مربی کهنه کار از بندر انزلی است که عموم افتخارات این تیم با او بوده است.

بهمن صالح نیا با ۶ بار حضور در فینال و ۳ قهرمانی در جام حذفی، پر افتخارترین مربی در این مسابقات است و پس از وی علی پروین و علی دایی هر کدام با ۳ بار حضور در فینال و ۳ قهرمانی همراه با پرسپولیس، پس از صالح نیا قرار دارند. امیر قلعه نویی با ۴ بار رسیدن به فینال و ۲ قهرمانی، پورحیدری با ۳ بار رسیدن به فینال و ۲ قهرمانی، لوکا بوناچیچ و یحیی گل محمدی با ۳ بار رسیدن به فینال و ۲ قهرمانی، از دیگر مربیان پر افتخار در تاریخ این مسابقات هستند.

چهار تیم به شرایط خاص به دنبال جام/ رکوردهای استقلال و یک پیرمرد

بهمن صالح نیا با ۳ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی، پر افتخارترین مربی جام حذفی

مربیان خارجی
بوناچیچ ۲ بار با سپاهان و یک بار با مس کرمان حضور در فینال جام حذفی را تجربه کرد و با ۲ قهرمانی همراه با سپاهان، پر افتخار ترین مربی خارجی این مسابقات است.

اولین مربی خارجی که قهرمانی در جام حذفی را تجربه کرد، ولادیمیر جگیچ اهل یوگسلاوی سابق بود که در سال ۵۷ همراه با استقلال به مقام قهرمانی جام حذفی رسید. ابراهیم بیوگرادلیچ، زلاتکو کرانچار و تونی اولیورا هم از جمله مربیان خارجی هستند که تیم‌های خود را به فینال جام حذفی رسانده، اما با شکست در فینال طعم قهرمانی را نچشیده‌اند.

قهرمان ها و نایب قهرمان هایی که دیگر وجود ندارند
نگاهی به تاریخ ۴۵ ساله جام حذفی و ۳۳ دوره گذشته از این مسابقات که دومین جام معتبر ایران است، تیم هایی را مشاهده می کنیم که به قهرمانی این مسابقات رسیده و یا حضور در فینال را تجربه کرده اند، اما حالا دیگر وجود خارجی ندارند.

شاهین اهواز، بهمن کرج، برق شیراز، صبا باتری و نفت تهران ۵ تیمی هستند که با سابقه قهرمانی در جام حذفی دیگر وجود خارجی ندارند و باید به این ها اضافه کرد تیم هایی مثل هما، جنوب اهواز، ابومسلم و خونه به خونه را که با سابقه رسیدن به فینال جام حذفی منحل شده و تنها نامی از آنها باقی مانده است.

جدول کامل مسابقات جام حذفی کشور؛

ردیف سال قهرمان فینالیست
۱ ۱۳۵۵ ملون تراکتور
۲ ۱۳۵۷ استقلال هما
۳ ۱۳۶۵ ملوان خیبر خرم آباد
۴ ۱۳۶۶ پرسپولیس ملوان
۵ ۱۳۶۸ شاهین اهواز ملوان
۶ ۱۳۶۹ ملوان استقلال
۷ ۱۳۷۰ پرسپولیس ملوان
۸ ۱۳۷۲ سایپا جنوب اهواز
۹ ۱۳۷۳ بهمن کرج تراکتور
۱۰ ۱۳۷۵ استقلال برق شیراز
۱۱ ۱۳۷۶ برق شیراز بهمن کرج
۱۲ ۱۳۷۸ پرسپولیس استقلال
۱۳ ۱۳۷۹ استقلال بهمن کرج
۱۴ ۱۳۸۰ فجر شهید سپاسی ذوب آهن
۱۵ ۱۳۸۱ استقلال فجر سپاسی
۱۶ ۱۳۸۲ ذوب آهن فجر سپاسی
۱۷ ۱۳۸۳ سپاهان استقلال
۱۸ ۱۳۸۴ صبا باتری ابومسلم
۱۹ ۱۳۸۵ سپاهان پرسپولیس
۲۰ ۱۳۸۶ سپاهان صبا باتری
۲۱ ۱۳۸۷ استقلال داماش گیلان
۲۲ ۱۳۸۸ ذوب آهن راه آهن
۲۳ ۱۳۸۹ پرسپولیس گسترش فولاد
۲۴ ۱۳۹۰ پرسپولیس ملوان
۲۵ ۱۳۹۱ استقلال شاهین بوشهر
۲۶ ۱۳۹۲ سپاهان پرسپولیس
۲۷ ۱۳۹۳ تراکتور مس کرمان
۲۸ ۱۳۹۴ ذوب آهن نفت تهران
۲۹ ۱۳۹۵ ذوب آهن استقلال
۳۰ ۱۳۹۶ نفت تهران تراکتور
۳۱ ۱۳۹۷ استقلال خونه به خونه
۳۲ ۱۳۹۸ پرسپولیس داماش
۳۳ ۱۳۹۹ تراکتور استقلال
۳۴ ۱۴۰۰ ؟؟ ؟؟