به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: این ویروس با اجدادش فرق دارد و موتاسیون های مختلف دارد و به سادگی نمی توان از پس انواع جدید کرونا بر آمد.

او افزود: موتاسیون ها به حدی شدید خواهد بود که در آینده ممکن است این ویروس ربطی به ویروس ووهان نداشته باشد.

نمکی تصریح کرد: موسسات جهان خود را آماده می کنند تا با انواع دیگر این ویروس مقابله داشته باشند.  ایران هم با همکاری کوبا این امر را پیگیری می کند.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه بعد از مدت ها توقف واکسیناسیون از سر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه تامین واکسن به عهده وزارت بهداشت نیست، افزود: وزارت بهداشت کار مدیریت بیماری و تزریق واکسن را بر عهده دارد و هیچ کجای دنیا وزارت بهداشت برای واردات واکسن اقدام نمی کند.

نمکی ادامه داد: بنا شده است تا واکسن برکت هفته ای یک میلیون و 200 هزار دوز به وزارت بهداشت تحویل دهد همچنین پاستور هم بنا است تا واکسن های تولیدی خود را به ما برساند. از سوی دیگر اسپوتنیک ایرانی هم تولیدات خود را به دو میلیون دوز در ماه خواهد رساند.

او گفت: در حال حاضر واکسیناسیون افراد بالای 60 سال و بیماران خاص را پیگیری می کنیم و به زودی تمام می شود. علاوه بر این در استان هایی مانند خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی که مدخل ورود ویروس دلتا هستند افراد 50 سال به بالا را واکسینه می کنیم، همچنین جزایر خلیج فارس به جز قشم و کیش ، عشایر کوچ نشین و بیماران دیابتی 18 سال به بالا واکسینه می شوند.

به گفته وزیر بهداشت واکسیناسیون رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو اتوبوس هواپیما و... طی روزهای آینده صورت می گیرد.

نمکی با بیان اینکه لیست اساتید دانشگاه ها و معلمان را خواستیم تا مرداد ماه واکسیناسیون آن ها آغاز شود، گفت: هر کسی در سنین بالای 60 سال و 50 سال در برخی استان های عنوان شده باشد با کمال میل واکسینه می شوند و کسی نگران جا ماندنش نباشد. از مردم به خصوص تهرانیان عزیز که در صف ماندند عذرخواهی می کنم. همچنین از افرادی که نوبت داشتند و به خاطر ورود بدون نوبت معطل شدند عذرخواهی می کنم. ما مراکز را زیاد کردیم تا واکسیناسیون تسریع شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد:  پیش بینی می کردیم بر خلاف ویروس انگلیسی که از مرزهای غربی ما را گرفتار می کند ویروس دلتا از جنوب شرق، جنوب و غرب  وارد شود. مسائلی که در افغانستان پیش آمد این امر را تشدید کرد.

نمکی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کرونا در کشور گفت:  رعایت پروتکل ها به حداقل رسیده  و رستوران ها در شهرهای به ظاهر تعطیل، باز هستند. که جای نگرانی دارد.

او ادامه داد: مرگ و میرها به دلیل واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر به شدت کاهش پیدا کرد اما تقاضا می کنم پروتکل ها و فاصله گذاری ها رعایت شود و به این معنا نیست کسانی که واکسن زدند مبتلا نمی شوند. اروپا با بازگشایی دچار مشکل شد و متوجه شدند واکسن نمی تواند فاصله ها را کوتاه کند.

نمکی تصریح کرد: تقاضا می کنم به خودتان و کادر درمان رحم کنید. بنده ابزاری به جز تقاضا ندارم. از کسانی که یاری می طلبند برای رعایت پروتکل ها کمک می خواهم. تاب آوری کادر درمان کاهش پیدا کرده و سعی کنید مراعات این عزیزان را در برنامه داشته باشید.