شهر خبر

اقامتگاه متناسب با سلیقه و بودجه‌تان را پیدا کنید! + تصاویر

اقامتگاه متناسب با سلیقه و بودجه‌تان را پیدا کنید! + تصاویر

 اگر قرار باشد یک روز بیشتر در سفر بمانید، درباره اقامتگاهتان باید تصمیم بگیرید و این تصمیم‌گیری یک تصمیم استراتژیک است زیرا می‌تواند تجربه‌تان از سفر را کاملا تحت تاثیر خودش قرار دهد. بعضی گمان می‌کنند که اقامتگاه اهمیّتی ندارد و فقط قرار است در آن استراحت کنیم، امّا با رنگارنگ و متنوع شدن اقامتگاها در عصر حاضر، همین استراحتگاه عادی گاه حتّی شبیه جاذبه گردشگری هم محسوب می‌شود و خاطره ویژه‌ای برای مسافران به جای می‌گذارد.

از طرفی، ممکن است بعضی از انواع اقامتگاه در دوره‌ای سر زبان‌ها بیفتند ولی با سلیقه یا بودجه شما سازگار نباشند، پس بهترین راهکار این است که قبل از اینکه محل اقامتمان را انتخاب کنیم، بدانیم هر کدام از اقامتگاه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و هر کدام در چه رده هزینه‌ای قرار می‌گیرد؟ در این مطلب از لست سکند می‌خواهیم با انواع اقامتگاه‌هایی که در ایران وجود دارند و ویژگی‌هایشان آشنا شویم و ببینیم کدام یک با سلیقه و بودجه‌مان بیشتر از همه همخوانی دارد تا لذت بیشتری از سفرمان ببریم.

امّا پیش از ورود به بحث لازم است این نکته را هم در نظر بگیریم که بسیاری از اقامتگاه‌ها در ایران با آن تعریف و استانداردهای بین‌المللی ممکن است همخوانی نداشته باشند؛ مثلا در تعریف بومگردی و اکوکمپ ممکن است استانداردهایی وجود داشته باشد که در ایران اجرا نشود ولی به هر حال می‌شنویم که اقامتگاه‌هایی با این عناوین وجود دارند. به هر ترتیب در این متن قصدمان بررسی اقامتگاه‌ها بیشتر بر مبنای آنچه در ایران تجربه می‌کنیم است تا بتوانید بر این مبنا اقامتگاهتان را راحت‌تر انتخاب کنید.

 

هتل؛ اقامتگاه نام آشنای لوکس

 شاید اولین نامی که بعد از شنیدن اقامتگاه به ذهنمان بیاید، هتل باشد. البته تا همین چند سال اخیر به جرأت می‌توان گفت در ایران فقط هتل‌ها به عنوان مراکز اقامتی به حساب می‌آمدند و خبری از انواع دیگری مثل بوتیک هتل یا اقامتگاه‌های بومگردی نبود. بنابراین، با نام هتل به خوبی آشنا هستیم.

همانطور که میدانید، هتل‌ها استاندارهای مشخص شده جهانی دارند و بر اساس امکانات و خدماتشان، ستاره دریافت می‌کنند. بنابراین ستاره‌ها به شما می‌گویند که چه میزان خدماتی قرار است دریافت کنید. از طرفی، نرخ اقامت در هتل‌ها تقریبا مشخص است و به تصویب می‌رسد. لذا قبل از اینکه از هر هتلی بپرسید که هزینه اقامتشان چقدر است، بهتر است بر اساس میزان خدماتی که می‌خواهید دریافت کنید و هزینه قابل پرداختتان، تصمیم بگیرید دنبال هتل چند ستاره می‌خواهید بگردید که کارتان ساده‌تر شود. گاهی نزدیکی به جاذبه‌ها در قیمت هتل‌ها تأثیر می‌گذارد و هتل‌هایی که در مرکز شهر و نزدیک جاذبه‌ها هستند، گران قیمت‌ترند.

در مجموع، اگر ترجیح می‌دهید در مکانی با سرویس دهی منظم و خدمات مشخص اقامت کنید و سلیقه‌تان با سفر لوکس و مدرن همخوانی دارد، هتل اقامتگاه مناسبی برایتان است. اگر از آن دسته افرادی هستید که فقط هتل‌ها را به عنوان اقامتگاه قبول دارید و فقط هزینه‌های گران آن مانع سفرتان می‌شود، لازم است بدانید در بعضی اوقات سال که مسافر کمتر است، هتل‌ها تخفیف می‌گذارند و آن زمان می‌توانید با قیمت کمتری از هتل‌ها استفاده کنید.

از سایت لست سکند و نظرات کاربران روی صفحه هتل‌ها می‌توانید برای پیدا کردن هتل مورد نظرتان استفاده کنید.

علیرضا.jpeg
عکس از آرشیو لست سکند | محبوبه
محبوبه.jpg
عکس از آرشیو لست سکند | محبوبه

هتل آپارتمان؛ هتلی با فضای بیشتر و خدمات کمتر

 هتل آپارتمان همانطور که از نامش مشخص است ترکیبی از هتل و آپارتمان است؛ به این معنی که فضایی شبیه آپارتمان که شامل تمام بخش‌ها می‌شود است امّا مثل هتل خدمات رستوران و نظافت و سایر خدمات اختصاصی هتل را ممکن است نداشته باشد. به همین دلیل هم هتل آپارتمان‌ها هزینه کمتری نسبت به هتل دارند. اینکه این هتل‌آپارتمان‌ها برای چه سبک اقامتی مناسبند باید گفت معمولا اقامت‌های طولانی در این مکان‌ها به صرفه‌تر از هتل است ضمن اینکه خودتان می‌توانید آشپزی کنید و هزینه‌های خورد و خوراک سفرتان هم کاهش دهید.

در نتیجه اگر همچنان دوست دارید در یک فضای شهری و تقریبا شبیه هتل اقامت کنید، امّا ترجیح می‌دهید به اندازه هتل هزینه نکنید همچنین دوست دارید به جای پرداخت هزینه‌های بالای غذا در هتل‌ها خودتان آشپزی کنید، هتل آپارتمان‌ها گزینه‌های مناسبی هستند.

شیعه نیوز.jpg
شیعه نیوز

هتل سنتی و بوتیک هتل

 تا به حال شده به خانه‌های اربابی قدیمی با همان معماری اصیلشان فکر کنید و دلتان بخواهد در آنها زندگی کنید؟ بوتیک‌هتل‌ها با مرمت این خانه‌های قدیمی و بازسازی بخشی از آنها، امکاناتی شبیه به هتل‌ها هم در آن ایجاد کرده‌اند و در اختیار مسافران می‌گذارند. بسیاری از توریست‌هایی که به ایران می‌آیند به جای اقامت در هتل‌های لوکس 5 ستاره ترجیح می‌دهند در این بوتیک هتل‌های ایرانی اقامت کنند که حضور ژرفتری در ایران را درک کنند.

این بوتیک هتل‌ها از نظر وسعت کوچک‌تر از هتل‌ها هستند و تعداد اتاق‌های محدودتری دارند. همچنین گاهی ممکن است در این بوتیک هتل‌ها غذاهای سنتی هم سرو شود. در ایران انواع بوتیک هتل در مناسق مختلف وجود دارد که امکاناتشان شبیه به هتل‌هاست.

a.smirii.jpg
عکس از آرشیو لست سکند | a.s.mirii
نادر مزرعه شادی.jpg
عکس از آرشیو لست سکند | نادر مزرعه شادی

اقامتگاه بومگردی و سنتی

 چند سالی است که هر شهر و روستایی را بگردید، به چند اقامتگاه بومگردی برمی‌خورید که خانه‌های سنتی و قدیمی بوده‌اند و برای ماندگار شدن به خانه‌ای بومگردی تبدیل شده‌اند. این اقامتگاه‌ها گر چه محلی برای اقامتند امّا چهارچوب‌ها و قواعد خودشان را دارند. مثلا در اقامتگاه‌ها ارتباطات مسافر با صاحبین اقامتگاه صورت میزبانی و مهمانی دارد و صمیمانه‌تر است. امّا در مقابل از اقامتگاه نباید همان انتظارات هتل در ارائه خدمات را داشت؛ به عنوان نمونه همان نظافت و ارائه خدمات هتل در اقامتگاه نیست. زیرا معمولا یک خانواده یا چند نفر اقامتگاه را می‌گردانند و به صورت هتل پرسنل برای هر کار وجود ندارد.

بنابراین اگر قصد اقامت در این مکان‌های سنتی را دارید، پیش از آن باید آمادگی چنین مواردی را داشته باشید و انتظار هتل و خدماتش را از این اقامتگاه‌ها نداشته باشید. امّا به هر حال این اقامتگاه‌ها در دسته اقامتگاه‌های اقتصادی و کم قیمت‌تر قرار می‌گیرند. هماهنگی اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی با فضای پیرامونشان و ارائه تجربه زندگی محلی از ویژگی‌هایی است که باعث محبوب شدن این سبک از اقامتگاه‌ها در سال‌های اخیر شده است.

 157203362.jpg

156578757.jpg

هاستل

 سبک دیگری از اقامتگاه که بیشتر طرفدارانش جوان هستند، هاستل‌ها هستند که جدیدا در گوشه و کنار شهرها می‌توانید آنها را بیابید. هاستل‌ها لزوما سنتی نیستند و طراحی مخصوص خودشان را دارند. هاستل‌ها هم مثل اقامتگاه‌های سنتی خدماتشان مانند هتل تمام و کمال نیست. بخش‌هایی از هاستل فضاهای اشتراکی است و گاهی اتاق‌ها هم چند نفره است. هاستل‌ها هم در رده اقامتگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرند و به دلیل خدمات کمتری که ارائه می‌دهند ارزان‌تر هستند.

 در نتیجه اگر ارتباط و تعامل با دیگران را دوست دارید و گرفتن خدمات کمتر برایتان مسئله‌ای نیست، از طرفی ترجیح می‌دهید هزینه کمتر بپردازید، هاستل‌ها مکان‌های مناسبی برای شما هستند.

دانشنامه هنر و معماری.jpg
عکس از دانشنامه هنر و معماری
کافه یاب.jpg
عکس از کافه یاب

سخن آخر

به جز مواردی که گفتیم، انواع دیگری از اقامتگاه مثل اکولوژ، اکوکمپ، ویلا و غیره وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خودشان را دارند. در این مطلب سعی کردیم به اقامتگاه‌هایی که محبوبیت و عمومیت بیشتری دارند بپردازیم. همانطور که گفتیم ممکن است بعضی از این اقامتگاه‌ها با استانداردهای جهانی همخوانی نداشته باشد که امیدواریم در آینده نزدیک اقامتگاه‌ها از استانداردهای لازم پیروی کنند.

 گاهی ساخت اقامتگاه‌ها با خلاقیت همراه است که آنها را خاص‌تر از سایر انواع خود می‌کند؛ مثل اقامتگاه‌های خاص در ایران که در لینک مشخص شده به آن پرداختیم. ترجیح شما کدام یک از اقامتگاه‌ها است؟

 

تألیف: لست سکند