شهر خبر

در پاسخ به اظهارات قلدرمآبانه واشنگتن؛

پکن: باید به آمریکا نحوه رفتار صحیح با دیگر کشورها را بیاموزیم

پکن: باید به آمریکا نحوه رفتار صحیح با دیگر کشورها را بیاموزیم

وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه موضع آمریکا در قبال کشورهای دیگر بر مبنای برتری جویی و اعمال فشار است؛ گفت که کشورش این رفتار را نه تنها از ایالات متحده بلکه از هیچ کشور دیگری نمی پذیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که چنانچه آمریکا یاد نگرفته است که چطور با کشورهای دیگر با مساوات رفتار کند، چین و جامعه جهانی این وظیفه را دارند که این درس را به آمریکا بدهند.

وانگ این اظهارات را در دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان طی سومین نشست گفتگوهای راهبردی بین چین و پاکستان مطرح کرد.

وی در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزرات خارجه آمریکا که مدعی است واشنگتن با پکن از «موضع قدرت» معامله خواهد کرد، گفت که آمریکا همیشه می خواهد از قدرتش برای فشار آوردن به کشورهای دیگر استفاده کند و فکر می کند که از همه برتر است.

وانگ در ادامه به چالش کشیدن ادعای واشنگتن گفت: با این وجود، هیچ وقت کشوری نبوده است که برتر از کشورهای دیگر در دنیا باشد و پکن چنین ادعایی را از ناحیه هیچ کشوری نخواهد پذیرفت.

ادعای برتری جویانه وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شده بود که «وندی شرمن» معاون سیاسی این وزارتخانه این هفته سفری به چین خواهد داشت!

گفتگو درباره منافع مشترک و همچنین نگرانی های واشنگتن از برخی اقدامات حزب کمونیسم چین از موضوعات مورد گفتگو در سفر شرمن اعلام شده و بحث بر سر مسائل مرتبط با کره شمالی، تغییرات اقلیمی و ایران از مسائل احتمالی مورد گفتگو در دیدار مقام ارشد آمریکا با مقامات چین خواهد بود.