شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#وزیر دفاع

بدون اشاره به تبعات خروج غیرمسئولانه آمریکا؛

آستین: ممانعت از پیشرفت طالبان، اولویت اول نیروهای افغان است

آستین: ممانعت از پیشرفت طالبان، اولویت اول نیروهای افغان است

وزیر دفاع آمریکا مدعی است نیروهای افغان باید به جای تمرکز بر بازپس گیری مناطق تحت کنترل طالبان، به فکر ممانعت از پیشروی بیشتر باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا می گوید اولین کار نیروهای امنیتی افغانستان این است که قبل از اینکه سعی کنند تا مناطق از دست رفته را مجددا بازپس بگیرند، مطمئن شوند که می توانند سرعت پیشرفت طالبان را کند کنند. اشاره وی به تصمیم نیروهای امنیتی افغانستان برای تقویت نیروهایشان در اطراف مناطق راهبردی مهم در این کشور است.

آستین در ادامه این ادعا افزود: آنها (مقامات افغانستان) مشغول تقویت نیروهایشان در اطراف مراکز پرجمعیت کلیدی هستند.

وی گفت: درباره اینکه آنها (نیروی های امنیتی افغانستان) جلوی طالبان را خواهند گرفت یا نه، به گمانم اولین کاری که باید انجام دهند این است که مطمئن شوند می توانند سرعت پیشرفت (طالبان) را کند کنند.

آستین همچنین اضافه کرد که باور دارد نیروهای افغانستان این توانایی و ظرفیت را دارند که (در این زمینه) به پیشرفت هایی نائل شوند، اما در عین حال مدعی شد که «خواهیم دید که می شود».

به گزارش خبرگزاری مهر، اظهارات کنایه آمیز وزیر دفاع آمریکا اشاره به پیگیری سیاست های وزارت دفاع این کشور و مقامات سیاسی واشنگتن مبنی بر گرفتن ماهی از آب گل آلود وضعیت در افغانستان است. همزمان با خروج ادعایی نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان پیشرفت هایی در تسخیر مناطق مختلف این کشور داشته است که همین امر دستاویزی برای مقامات آمریکایی جهت خطرناک جلوه دادن عواقب خروج شان از افغانستان شده است و به طور ضمنی مدعی شده اند که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی جلوگیری از پیشرفت های زمینی طالبان را ندارند. گل سر سبد این ادعاها آنجایی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا می گوید که تنها ظرف ۶ تا ۱۲ ماه بعد از تکمیل فرایند خروج آمریکا از افغانستان، این احتمال که دولت کابل سقوط کند؛ وجود خواهد داشت.

تمامی این سناریوهای آمریکایی در حالی است که سخنگوی طالبان افغانستان، برنامه ریزی این گروه برای حمله به کابل پایتخت این کشور را تکذیب کرد.

سخنگوی طالبان گفت: ما تصمیمی برای انحصار قدرت نداریم، زیرا هر دولتی که در گذشته برای تحقق چنین هدفی تلاش کرده، موفق نشده است و ما نمی‌خواهیم این معادله شکست خورده را تکرار کنیم.

مذاکرات بین الافغانی در تهران و دوحه بین طالبان و دولت افغانستان نشانگر روند مثبت تعامل بین طرفین در افغانستان بوده و ادامه روند این مذاکرات تا روی کار آمدن دولتی جدید که مورد توافق همه طرف ها در افغانستان باشد بهترین گزینه موجود است.