شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی

این خوراکی ها را از یخچال دور بریزید

به نقل از آر دی، در ادامه این مطلب ما به شما خواهیم گفت که کدام محصولات درون یخچال باید هرچه سریع تر دور ریخته شوند تا بتوانید ایمنی غذایی را در درازمدت به سطح مطلوبی برسانید.

مواد غذایی بدون درپوش

آن دسته از مواد غذایی که بدون درپوش درون یخچال رها می شوند، شدیدا در معرض فسادپذیری قرار می گیرند و نباید انتظار داشته باشید که حتی برای دومین وعده مصرفی از ایمنی غذایی مناسبی برخوردار باشند. یخچال درواقع بستر خشک کننده ای را برای مواد غذایی فراهم می کند و درنتیجه هرچیزی که بدون درپوش درون آن قرار بگیرد، سریعا خشک می شود و طعم و بوی طبیعی خودش را از دست می دهد. برای مقابله با این مشکل رایج باید مواد غذایی باقی مانده را درون ظرف های نگهدارنده شیشه ای یا پلاستیکی بریزید. ضمنا ظروف نگهدارنده باید کاملا بدون درز باشند و هیچ هوایی را به درون خودشان راه ندهند تا کیفیت ماده غذایی در بهترین حالت خودش باقی بماند.

مواد غذایی کپک زده

بعضی از مواد غذایی مانند انواع توت ها (توت فرنگی و...) بدون درپوش درون یخچال قرار می گیرند و در این صورت خیلی سریع تر فاسد می شوند. توت ها پس از قرار گرفتن درون ظرف های نگهدارنده هم همچنان فسادپذیری بالایی دارند. بعضی افراد عادت دارند که تکه های خراب و فاسد توت ها را جدا کنند و نیمه ظاهرا سالم تر را مصرف کنند، درحالی که چنین کاری به هیچ وجه توسط متخصصان ایمنی و بهداشت غذایی تایید نمی شود. بنابراین، اگر تکه های کپک زده در قسمتی از یک ماده غذایی نمایان شدند، تمامی محصول مورد نظر را دور بریزید. میوه هایی مانند انواع توت ها باید درون ظروف نگهدارنده روزنه دار قرار بگیرند تا رطوبت درون ظرف به بیرون منتقل شود و همچنین تعادل مناسبی میان اکسیژن و دی اکسید کربن درون ظرف شکل بگیرد تا ماده غذایی دیرتر به مرحله فسادپذیری برسد.

مرغ یا گوشت باقی مانده بیشتر از 3 روز

بیشتر باکتری های آسیب زا نمی توانند در دمای یخچال رشد کنند، اما ارگانیسم های فاسدکننده این توانایی را دارند. در درجه اول باید بگوییم که اگر هر کدام از مواد غذایی واقعا بوی بدی داشتند، باید از خوردن آن خودداری کنید تا بعدا دچار مشکلات گوارشی یا پیامدهای ناگوارتر نشوید. با این حال، استفاده از ظروف نگهدارنده مناسب و بدون روزنه می تواند روند فسادپذیری مواد غذایی خاصی مانند گوشت و مرغ پخته شده را آهسته تر کند. البته اگر گوشت یا مرغ پخته شده بیشتر از 3 روز در یخچال باقی بمانند، حتی اگر ظاهر خوبی داشته باشند و بوی بدی هم از آنها به مشام نرسد، باز هم باید بدون تردید آنها را دور بریزید.

مواد غذایی شدیدا فسادپذیر

بعضی از مواد غذایی شدیدا فسادپذیر مانند انواع لبنیات (شیر، پنیر، خامه و...) در قفسه های درب یخچال نگهداری می شوند، درحالی که این کار به تسریع روند فسادپذیری آنها کمک می کند. درواقع، یخچال با دمای ثابت خودش از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند یا سرعت رشد آنها را آهسته تر می سازد اما باز و بسته کردن درب یخچال به راحتی دمای این قسمت از یخچال را دچار نوسان می کند و همین اتفاق به مواد غذایی فسادپذیر آسیب می رساند. بنابراین، بهتر است که بطری های آب یا بطری های نوشیدنی بازنشده را در قسمت درب یخچای نگهداری کنید.