شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#سریال جدید#مجموعه

رزمند پایک ستاره سریال جدید آمازون پرایم | آیا چرخ زمان جای بازی تاج و تخت را می‌گیرد؟

چرخ زمان (Wheel of Time) سریالی که آمازون پرایم ویدیو در تدارک آن است، از مجموعه رمان‌هایی با همین نام از رابرت جردن اقتباس شده است. سریال روایت ماجرای سفر «مویرین دامودرد» به همراه پنج مرد و زن جوان است که پیش‌گویی شده یکی از آن‌ها یا نجات‌بخش بشریت است یا آن را نابود خواهد کرد.

چرخ زمان

به گزارش همشهری آنلاین، منتقدی در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «جردن با چرخ زمان آمد، تا جهانی را که تالکین پدید آورده بود، به تسخیر خود درآورد.» جیمز الیور ریگنی جونیور، با نام مستعار رابرت جردن (نامی وام‌گرفته از رمان زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند اثر همینگوی)، خالق جهان فانتزی حماسی چرخ زمان، در سال ۱۹۹۰ اولین کتاب از این مجموعه با نام چشم جهان را منتشر کرد. جردن قصد داشت چرخ زمان را در ۱۲ جلد روایت کند، اما در سال ۲۰۰۷ پیش از نگارش جلد آخر بر اثر بیماری قلبی از دنیا رفت و مجموعه ناتمام ماند.

هریت مک دوگل، همسر و ویراستار جردن، پس از مطالعه «زاده مه» از برندون سندرسون، به این نویسنده پیشنهاد داد که با استفاده از یادداشت‌های به جا مانده از همسرش، چرخ زمان را به آخر برساند. سندرسون که از طرفداران پر و پا قرص کتاب‌های جردن بود، پس از مطالعه یادداشت‌ها، به این نتیجه رسید که برای به پایان بردن مجموعه نه یک کتاب، بلکه ۳ کتاب لازم است و با موافقت همسر جردن، چرخ زمان را در جلد ۱۴ به پایان رساند. 

تخیل و قدرت نویسندگی جردن، یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین جهان‌های فانتزی را خلق کرده است. جهانی که غنی از اسطوره‌ها، تاریخ، نظریه‌های علمی و البته ادبیات است که با توصیفات و تصویرهایی دقیق روایت شده‌ است. جهان چرخ زمان، به دلیل ماهیت دوار زمان، به طور هم‌زمان روایتگر گذشته دور و آینده دور زمین است. 

رزمند پایک ستاره سریال جدید آمازون پرایم | آیا چرخ زمان جای بازی تاج و تخت را می‌گیرد؟
پوستر رسمی سریال چرخ زمان 

روایت اصلی مجموعه ۳ هزار سال پس از شکستن جهان روی می‌دهد. این دوره به که به دوره دیوانگی نیز مشهور است، وقتی است که مردان «اِس سدای» بیشتر دنیا را نابود کردند و به عصر افسانه‌ها (دوره‌ای پیشرفته) پایان دادند و پس از آن دوره سوم آغاز شد. در قسمت عمده روایت، ساختارهای اجتماعی و فناوری‌ها اغلب شبیه به دوران رنسانس هستند، با این تفاوت که به زن‌ها بیشتر بها داده می‌شود و برخی جوامع اساسا زن‌سالارند. 

چرخ‌ زمان، روایتگر داستان تولد و مرگ، بالیدن و نابودی است که بارها و بارها تکرار می‌شود: «چرخ زمان می‌چرخد، و دوره‌ها می‌آیند و می‌روند، و از خود خاطرات قهرمانان را به جا می‌گذارد. قهرمانان تبدیل به افسانه می‌شوند، و حتی افسانه‌ها نیز هنگام آمدن دوباره عصرها، فراموش می‌شوند.» دنیای چرخ زمان دارای چند شخصیت اصلی است که سرنوشتشان با جادو گره خورده است: رند ال‌ثور، اگوِِین ال‌ور، پِرین آیبارا، ماتریم کاوثن و ناینیو آل‌میرا است و البته مویرین دامودرد که در سریال نقش او را رزمند پایک  ایفا می‌کند. 

این سریال از سال ۲۰۱۹ در حال تولید است و همه‌گیری کرونا بارها تولید آن را به تعویق انداخته است. خالق آن ریف جادکینز، فیلم‌نامه‌نویس و شورانر امریکایی است که از جمله کارهای او می‌توان به همکاری در پروژه سریال ماموران شیلد از دنیای سینمایی مارول اشاره کرد. به گفته آمازون پرایم، سریال چرخ زمان پاییز آینده پخش می‌شود و فصل دوم آن نیز در حال تولید است. این سریال فانتزی شاید بتواند پا جای پای سریال بازی تاج و تخت یا مجموعه ارباب‌ حلقه‌ها بگذارد.