شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#روابط ایران#آمریکا

طرح‌های سیا و پنتاگون در جنوب قفقاز سبب گسترش روابط ایران و روسیه می‌شود

ایران روسیه

کارشناس امور سیاسی منطقه تأکید کرد مجموعه اقدامات سازمان جاسوسی و وزارت دفاع آمریکا در منطقه قفقاز و آسیای میانه سبب تقویت روابط امنیتی دفاعی روسیه و ایران خواهد شد.

به گزارش مشرق، «مصطفی خوش‌چشم» روزنامه‌نگار و تحلیلگر امور سیاسی گفت، طرح‌های آمریکا در آسیای میانه و منطقه جنوب قفقاز سبب نزدیکی بیش از پیش ایران و روسیه خواهد شد.

خوش‌چشم با تأکید بر اینکه ایران و روسیه و چین می‌توانند با افزایش روابط و همکاری‌ها و با تشکیل بلوکی مقابل آمریکا، ثبات را در منطقه حفظ کنند گفت، حضور جو بایدن سبب افزایش سرعت همکاری و نزدیکی این سه کشور شده است.

کمربند آمریکایی اسرائیلی حول ایران

خوش‌چشم در پاسخ به سوالی درباره اهمیت جنوب قفقاز و تنش در آن و انعکاس ان بر ایران به «المیادین» گفت، یکی از مسائل بسیار مهم برای امنیت ملی ایران، مسئله جنوب قفقاز و مسئله قره‌باغ است. یکی از انتقادات در یک سال گذشته به دولت آقای روحانی، عدم توجه کافی به این موضوع است. دولت می‌توانست در این پرونده برای حل موضوع فعال‌تر عمل کند. به دلیل اینکه سازمان سیا از قبل طرح‌های زیادی در این منطقه داشته تا کمربندی متشکل از اسرائیل و آمریکا شکل بگیرد که در کشورهای آسیای میانه مثل ازبکستان و قرقیزستان آمریکایی‌ها بیشتر حضور دارند و در منطقه ارمنستان و آذربایجان اسرائیلی‌ها. از طرف دیگر، نیروهای مسلح تروریستی و شبه‌نظامیان تکفیری که در سوریه و در ادلب فعال بودند بخشی از آنان به نخجوان و بخصوص به مناطق آزاد شده در آذربایجان منتقل شده‌اند. اینها تهدیدی مهم علیه امنیت ملی ایران و در نزدیکی مرزهای شمال غربی ایران مستقر شده‌اند. از طرفی دیگر آذربایجان قبلا که می‌خواست به نخجوان و ترکیه وصل شود از کریدور ایران رد می‌شد چون با ارمنستان روابط خوبی نداشت. عدم فعال بودن دولت روحانی باعث شده که از یک طرف این کریدور دیگر از ایران نگذرد و از طرفی سدی درست کرده مقابل کریدور ایران به روسیه. بنابراین با توجه اینکه این منطقه، منطقه حساسی است و دشمنان ایران مثل اسرائیل و آمریکا و همچنین گروههای مسلح (تروریستی) در آن حضور  دارند و این دشمنان هم دنبال ایجاد بی‌ثباتی هستند، می‌بایست توجه بیشتری به این مسئله شود.

المیادین پرسید، با تشکیل دولت جدید در ایران، ایران چه نقشی می‌تواند در این منطقه و همچنین در منطقه افغانستان ایفا کند؟ و خوش چشم گفت، با همه همسایه‌ها در چند حوزه دولت رئیسی می‌تواند نقش پررنگ‌تری ایفا کند از جمله برای ایجاد ثبات اطراف ایران. همواره یکی از طرح‌های آمریکا برای ایران یا چین یا روسیه، بی‌ثبات‌سازی یا فراهم کردن زمینه دخالت کشورهای اطراف بوده. بنابراین ایران در قضیه قره‌باغ نیازمند حفظ ثبات است. نکته دیگر یکی از اولویت‌های داخلی آقای رئیسی تقویت اقتصادی است. یکی از راهکارهای اصلی تقویت تجارت خارجی با همسایگان جمهوری اسلامی ایران است. این امر هم نیازمند ثبات و استقرار است. حضور داعش یا جنگ و خونریزی در افغانستان یا بی‌ثباتی در منطقه قفقاز باعث می‌شود که ایران ضررهای اقتصادی گزافی بکند.

روس‌ها امروز بیشتر متوجه طرح‌های آمریکایی‌ها می‌شوند

خوش‌چشم در پاسخ به سوالی دیگر درباره رسیدن ناوگروه دریایی ایران (ناوشکن سهند و کشتی لجستیک اروند) به ساحل سن‌پترزبورگ برای مشارکت در مراسم روسی و معنای آن گفت، اول اینکه با آمدن آقای بایدن تنش‌ها میان روسیه و آمریکا بیشتر شده و یکی از طراحی‌های بایدن بی‌ثبات سازی و تنش روزافزون برای روسیه هم هست. لذا امروز روس‌ها بیشتر متوجه طرح‌های آمریکا می‌شوند و همین می‌طلبد که  ایران و روسیه و در مرحله بعد چین، با تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بلوکی به وجود بیاورند برای ایجاد ثبات در منطقه. برای مثال همین کشورهای سرزمین قفقاز از جمله محل‌های تمدنی ایران هستند و بخشی از ایران بوده‌اند و به ایران به چشم برادر بزرگ‌تر نگاه می‌کنند و توقع بود که ایران در مسئله قفقاز نقش پررنگ‌تری برای ایجاد آرامش و ثبات ایفا می‌کرد. حالا با افزایش روابط ایران و روسیه در این منطقه ما می‌توانیم امیدوار باشیم که ثبات به این کشور برگردد. همچنین دو کشور در خلیج فارس در افغانستان و در بسیاری از نقاط دیگر مثل سوریه می‌توانند همکاری‌های دفاعی داشته باشند و بی‌ثباتی را به حداقل برسانند.  

طرح‌های پنتاگون و حضور بایدن سبب گسترش روابط دفاعی ایران و روسیه

خوش‌چشم در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه ایران و روسیه متحدان و برنامه‌های خاص خود را دارند و آینده روابطشان چطور خواهد بود، گفت، یکی از مولفه‌های اصلی که تفاوت ایجاد می‌کند روابط روسیه با اسرائیل است. اما حضور آقای بایدن و طرح‌های سازمان سیا و پنتاگون در منطقه بویژه در منطقه آسیای میانه باعث می‌شود بزودی گسترش روابط دفاعی روزافزون ایران و روسیه را داشته باشیم. آمریکایی‌ها در خاورمیانه شکست خوردند و عقب رفتند و حالا دارند نقل و انتقال انجام می‌دهند از افغانستان به سمت اردن برای اینکه سپر دفاعی برای اسرائیل ایجاد کنند با این حال در آسیای میانه در مناطقی استقرار گرفته‌اند که برای ایران و روسیه و چین تهدیدات روزافزون ایجاد کنند. روس‌ها این را خوب می‌فهمند که ایران و چین و روسیه در مورد حضور آمریکا در کشورهای قرقیزستان، ازبکستان و دیگر کشورهای این منطقه باید همکاری کنند تا این تهدیدات را از خود دور کنند. قطعا همکاری امنیتی و دفاعی روسیه و ایران معطوف به ایجاد ثبات در قفقاز و آسیای میانه است. مجموعه اشتراکات ایران و روسیه از جمله در تحریم‌ها یا دشمنی آمریکا و بلوک غرب با این دو کشور و با چین می‌تواند همکاری روزافزون و ایجاد ائتلاف را به وجود بیاورد. آنچه ایران در زمینه تحریم‌ها با آمریکا تجربه کرده، الان روسیه و چین هم دارند تجربه می‌کنند و مثلا چینی‌ها در دو سه سال اخیر در حال بیرون آمدن از لاک محافظه‌کارانه هستند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا غرب اجازه می‌دهد این روابط بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند، گفت، غرب دوست ندارد این کار را بکند اما تنها کاری که مقابلش مانده این است که دشمنی خودشان را با این سه کشور داشته باشند. آقای بایدن سرعت نزدیکی این سه کشور را بیشتر کرده است.

منبع: فارس