شهرخبر

مشکل اصلی عقب ماندگی ما در واکسیناسیون چیست؟

مشکل اصلی عقب ماندگی ما در واکسیناسیون چیست؟

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی: خوشبختانه توانایی تولید واکسن کرونا را پیدا کرده‌ایم ولی مشکل اصلی در تولید ملحقات واکسن است.

به گزارش بهداشت نیوز، حسین کرمانپور، با اشاره به عقب‌ماندگی کشور در اجرای طرح واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا گفت: کشورهای زیادی را می‌توان مثال زد که از نظر تکنولوژی از ایران عقب‌تر هستند اما از نظر واکسیناسیون از ما پیشی گرفتند، کشورهایی مانند ترکیه و امارات را می‌توانیم مثال بزنیم. ایران از هر جهت از کشورهای منطقه بالاتر است اما وضعیت واکسیناسیون ما این را نشان نمی‌دهد.
 
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی در خصوص علت این عقب‌ماندگی بیان کرد: اشکال در این است که مسئولان ما درک درستی از زمان ندارند، شاید به خاطر تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده و نظرات واکنشی باشد، مثلا در خصوص واردات واکسن باید به کسانی پاسخ می‌دادیم که می‌پرسیدند اصلا چه لزومی دارد واکسن به کشور آورده شود؟؛ در حالی که وقتی سیستم بهداشت و درمان یک کشور چنین تصمیم تخصصی‌ را می‌گیرد، نباید معطل نظر این شخص یا فلان غیر کارشناس باشد.
 
وی اشاره کرد: وقتی وزارت بهداشت یک کشور تشخیص داده است که نیاز به خرید واکسن داریم باید بلافاصله پیگیری شود، اما ما دو یا سه ماه را صرف پاسخ به این افراد کردیم.
 
کرمانپور ضمن بیان اینکه باید تحریم‌ها را در نظر بگیریم، گفت: ما تحریم بین‌المللی هستیم و خیلی از کشورها می‌ترسند که با ما کار کنند، جدای از آن با توجه به این که مبلغ خرید واکسن کلان است، ما هم می‌ترسیدیم که ارز پرداخت شود اما واکسن به کشور وارد نشود؛ بارها اتفاق افتاده است که کانال پول ما در حین انتقال تغییر کرده و به حساب دیگری رفته و بلوکه‌اش کردند.
 
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توانیم تنها بر واکسن داخلی تکیه کنیم؟ » گفت: تولید واکسن داخلی هم خالی از مشکلات نیست، یک زمانی از پلتفرم تولید واکسن و فرمول علمی تهیه آن صحبت می‌کنیم، یک زمانی از تشکیلات صنعتی و زیرساخت‌های کارخانه‌ای واکسن و اجزای بسته‌بندی آن صحبت می‌کنیم؛ اگرچه مشکلی در تولید واکسن نداریم اما در زیرساخت‌های صنعتی آن نیاز به واردات داریم.
 
وی در ادامه بیان کرد: در واقع همان مشکلی که در صنعت خودرو وجود داشت در واکسن هم وجود دارد، از نظر فنی ما توانائی تولید ماشینی را داریم که با آب کار می‌کند، اما تولید انبوه آن حرف دیگری است، نیاز به قطعات کوچک و بزرگی داریم که باید وارد شوند، در واقع ما تکنولوژی ساخت واکسن داریم اما تکنولوژی ساخت ملحقات آن را نداریم و برای ایجاد خط تولید برای تولید انبوه به مشکلات ارزی و تحریم و مشکل زمان برمی‌خوریم.
 
منبع: آنا