شهر خبر

آیا همیشه تپش قلب ناشی از مشکل قلبی است؟

آیا همیشه تپش قلب ناشی از مشکل قلبی است؟

تپش قلب احساس ضربان قلبی است که بسیار محکم یا بسیار سریع باشد، احساس اینکه قلب تپشی را جا بیاندازد یا بلرزد.

به گزارش بهداشت نیوز، در واقع افراد در شرایط طبیعی متوجه ضربان قلب خود نمی شوند، زمانی که این ضربان را حس کنند، دچار تپش قلب شده اند. احساس تپش قلب ممکن است در قفسه ی سینه، گلو یا گردن احساس شود. تپش قلب می تواند آزاردهنده یا ترسناک باشند. معمولا جدی یا آسیب رسان نیست، بنابراین اغلب خود به خود برطرف می شود. اغلب اوقات با استرس و اضطراب یا به علت مصرف زیاد کافئین، نیکوتین، یا الکل، ایجاد می شود. همچنین ممکن است وقتی فرد باردار است ایجاد شود. در موارد نادر، تپش قلب می تواند نشانه ای از شرایط جدی تر قلبی باشد.
 
علائم همراه با تپش قلب:
 
علائم همراه با تپش قلب با توجه به علت ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. اگر طی یک حمله پانیک (حمله ی اضطراب) دچار تپش قلب شوید ممکن است در حین آن دچار تهوع و تعریق شوید. در بیماری های تیروئیدی و کاهش سطح قند خون نیز علائم دیگری که مختص بیماری هستند به همراه تپش دیده می شوند. تپش قلب ناشی از کم خونی ممکن است با خستگی، رنگ پریدگی و ضعف همراه باشد. در موارد نادر تپش قلب نشانه ای از مشکلات جدی قلبی است در این مواقع تپش قلب ممکن است با علائمی نظیر درد قفسه ی سینه، گیجی، تنگی نفس شدید و بیهوشی همراه باشد که لازم است به طور جدی پیگیری شود.
 
هنگامی که تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی باشد، ممکن است عوارضی به جا گذارد، از این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
بیهوشی، ایست قلبی، استروک یا سکته (انسداد عروق مغزی در اثر لخته)، نارسایی قلبی.
 
علل تپش قلب چیست؟
 
علل بسیار زیادی برای تپش قلب وجود دارد، که ممکن است مرتبط با قلب باشد یا علت نامعلوم داشته باشد.
 
علل غیر مرتبط با قلب شامل موارد زیر می شود:
 
احساسات شدید مانند اضطراب، ترس یا استرس. اغلب طی حملات پانیک (حمله ی اضطراب) اتفاق می افتند.
 
افسردگی
 
فعالیت فیزیکی شدید
 
مصرف کافئین، نیکوتین (از تنباکو موجود در سیگار) ، الکل، یا مواد غیر قانونی مانند کوکائین و آمفتامین ها
 
شرایط پزشکی خاص مانند بیماری های تیروئید، سطح پایین قند خون، آنمی (کم خونی)، فشار خون پایین، تب و دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن)
 
تغییرات هورمونی طی قاعدگی، بارداری، یا درست قبل از یائسگی. گاهی تپش قلب طی بارداری نشانه ای از کم خونی است.
 
داروها، از جمله قرص های رژیمی، ضداحتقان ها، داروهای استنشاقی آسم و برخی داروهایی که برای جلوگیری از آریتمی ها(ضربان قلب نا منظم) یا درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرند.
 
برخی مکمل های تغذیه ای و گیاهی
 
سطوح غیر طبیعی الکترولیت ها
 
بعضی از افراد بعد از غذاهای سنگین غنی از کربوهیدرات یا چربی، تپش قلب را تجربه می کنند، گاهی مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد مونوسدیم گلوتامات (MSG)، نیترات ها یا سدیم می تواند باعث ایجاد تپش قلب شود.
 
اگر شما پس از مصرف غذاهای خاصی تپش قلب دارید، می تواند به علت حساسیت غذایی باشد. دقت به غذاهای مصرف شده طی روز می تواند برای شناخت غذایی که باید از آن اجتناب کنید کمک کننده باشد.
 
همانطور که گفته شد، تپش قلب همچنین می تواند با بیماری های قلبی مرتبط باشد، و اگر این طور باشد احتمال بیشتری دارد که باعث آریتمی شود. شرایط قلبی که ممکن است منجر به تپش قلب شوند شامل موارد زیر هستند:
 
    حمله ی قلبی پیشین
    بیماری های عروق کرونر
    نارسایی قلبی
    مشکلات دریچه ای قلبی
    مشکلات ماهیچه ای قلبی
 
اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید، در معرض ابتلا به تپش قلب هستید:
 
استرس بسیار زیاد، بارداری، مصرف داروهای حاوی محرک ها مانند بعضی داروهای سرماخوردگی و آسم، پرکاری تیروئید، مشکلات قلبی دیگر مانند آریتمی، نواقص قلبی، حملات قلبی پیشین یا جراحی قلبی پیشین.
 
درمان تپش قلب چیست؟
 
درمان تپش قلب به علت آن بستگی دارد. اغلب، تپش قلب بی ضرر است و خود به خود از بین می رود. در این مواقع هیچ درمانی لازم نیست.
 
اگر پزشک شما علت قطعی پیدا نکرد، احتمالا پیشنهاد می کند که از چیزهایی که می تواند آغازکننده ی تپش قلب باشد، دوری کنید. استراتژی ها ی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:
 
کاهش استرس و اضطراب از طریق ورزش های آرامش بخش، یوگا، تای چی، بیوفیدبک، تصورات هدایت شده، آروماتراپی.
 
قطع مصرف غذاهای خاص، مشروبات، و سایر مواد از جمله الکل، نیکوتین، کافئین و مواد مخدر.
 
اجتناب از داروهایی که به شکل محرک عمل می کنند. برای مثال ممکن است لازم باشد که از داروهای سرفه و سرماخوردگی و مکمل های تغذیه ای و گیاهی خاصی اجتناب کنید.
 
اگر تغییر سبک زندگی کمک کننده نبود، ممکن است با صلاحدید پزشک به تجویز دارو نیاز پیدا کنید. گاهی اوقات این دارو ممکن است بتا بلاکر یا بلاک کننده ی کانال های کلسیمی باشد.
 
اگر پزشک دلیلی برای تپش قلب شما پیدا کرد، روی درمان آن علت متمرکز خواهد شد. اگر علت مصرف داروی خاصی باشد ممکن است برای جایگزینی آن داروی دیگری پیشنهاد کند.
 
اگر تپش قلب با آریتمی تظاهر کند، ممکن است مصرف دارو یا انجام عمل خاصی نیاز پیدا کنید. همچنین ممکن است به یک الکتروفیزیولوژیست (متخصص ریتم قلبی) ارجاع شوید.
 
چه مواقعی برای درمان تپش قلب باید به پزشک مراجعه کنیم؟
 
در نظر داشته باشید تپش قلب هایی که تکرار نمی شوند و تنها چند ثانیه طول می کشند نیازی به ارزیابی پزشک ندارند. اگر سابقه ی بیماری قلبی دارید و تپش قلبی دارید که تکرار می شود و یا بدتر شده است، به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید.
 
اگر تپش قلب همراه با علائم زیر را تجربه کردید به اورژانس مراجعه کنید:
 
درد، فشار یا احساس تنگی در قفسه ی سینه، از هوش رفتن، تنگی نفس شدید، گیجی شدید، ضعف، تعریق شدید، درد در بازوها، گردن، قفسه ی سینه، فک یا قسمت بالایی پشت، ضربان قلب بیشتر از ۱۰۰ در حالت استراحت.
 
منبع: دکترتو