شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#سود#وام مسکن

۲۵۰ میلیونی شدن وام مسکن و گلایه متقاضیان از سود ۶۰۰ میلیونی

خبر افزایش مبلغ وام مسکن ملی از ۱۵۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان در کنار خبر واریز بیش از ۸۳۰۰ میلیارد تومان از سوی متقاضیان به عنوان آورده اولیه، این پرسش را ایجاد می کند که آیا استقبال متقاضیان از این وام با وجود سود ۶۰۰ میلیونی آن قابل توجه است؟

۲۵۰ میلیونی شدن وام مسکن و گلایه متقاضیان از سود ۶۰۰ میلیونی

به گزارش منیبان،  وام ۲۵۰ میلیونی مسکن ملی به افزایش جاذبه این طرح کمکی کرده است یا خیر؟ این پرسشی است که به بعضی  به آن جواب منفی می دهند و پاسخ عده ای دیگر به آن مثبت است.

خوش بین ها معتقدند این وام – یعنی وام ۲۵۰ میلیونی مسکن – در یک بازه ۲۰ ساله بازپرداخت می شود و گرچه سود آن بیش از ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود اما اقساط حدود ۳/۵ میلیونی فشار چندانی به متقاضیان وارد نخواهد کرد اما همه با این عقیده موافق نیستند.

 

سود کمرشکنی که تحمیل آن به مستاجران هیچ توجیهی ندارد

به باور منتقدان، این تسهیلات نباید با سود ۱۸ درصد به طرح مسکن ملی داده شود و بهتر است در نرخ سود این وام تجدید نظر اساسی انجام شود. رنجش متقاضیان بیش از هر چیز از سود سنگین ۶۰۰ میلیونی این تسهیلات است چرا که به باور آنها پرداخت ۶۰۰ میلیون سود به ازای دریافت ۲۵۰ میلیون وام آن هم برای افرادی که اغلب مستاجر و کم درآمد هستند، هیچ توجیهی ندارد.

 

با این حال خبرها از رشد مداوم واریزی های متقاضیان مسکن ملی حکایت دارد که نشان دهنده افزایش استقبال از این طرح است.

این خبر را خبرگزاری ایرنا از قول «محمدحسن علمداری» عضو هیات مدیره بانک مسکن منتشر کرده است  که حدود ۲۳۷ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در این بانک برای اجرای این طرح پول – آورده اولیه – واریز کرده اند.

وی گفته است: مبلغ واریز شده به حساب بانک از آورده متقاضیان معادل ۸ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان است.

علمداری تعداد دقیق افتتاح حساب را ۲۳۶ هزار و ۹۲۸ متقاضی اعلام کرد و افزود: میزان واریز وجوه مبالغ ۸ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان است که از این میزان ۲ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان برای احداث پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن به حساب سازندگان واریز شده است.

به گفته عضو هیات مدیره بانک عامل بخش مسکن، هم‌اکنون بیش از ۶ هزار میلیارد تومان نیز در حساب بانک است و به تدریج با پیشرفت فیزیکی و آغاز احداث به پروژه‌ها تخصیص خواهد یافت./کاماپرس