شهر خبر

علائم اگزما را با این روش خانگی کاهش دهید

علائم اگزما را با این روش خانگی کاهش دهید

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، می ‌تواند در زمانهای مختلفی در طول زندگی تشدید شود. در صورت ابتلا به اگزما، پوستی خشک، قرمز و خارش دار را که می تواند به راحتی تحریک شود، تجربه می کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد. بنابراین هدف از درمان این بیماری کاهش علائم ناراحت کننده است. سرکه سیب یک روش درمانی خانگی است که برای معالجه انواع شرایط از جمله عفونت ها، چاقی و دیابت استفاده می شود. بسیاری از افراد مبتلا به اگزما با داروهای خانگی مانند روغن نارگیل علائم خود را کاهش می‌ دهند. اما ممکن است استفاده از سرکه سیب نیز کمک کننده باشد. پوست سالم توسط یک سد اسیدی، محافظت می شود. اگر مبتلا به اگزما هستید، در این صورت سطح pH پوست شما بالا می رود و این سد به درستی کار نمی کند. بدون این سد، از دست دادن رطوبت امکان پذیر می شود. سرکه سیب اسیدی است. بنابراین استفاده از آن بر روی پوست ممکن است به ترمیم pH طبیعی پوست شما کمک کند.
فواید سرکه سیب برای درمان اگزما
 
هر ماده ای که pH آن زیر 7 باشد اسیدی و بالاتر از 7 قلیایی است. پوست سالم دارای pH طبیعی زیر 5 است. افراد مبتلا به اگزما به طور معمول میزان pH بالاتری نسبت به افراد فاقد آن دارند. محققان معتقدند که میزان pH در تجزیه سد محافظ پوست نقش دارد. سطح اسیدیته همچنین به تجزیه میکروبیوتای پوست مربوط می شود.
 
میکروبیوتا از پوست شما در برابر باکتری های بدن محافظت می کند. مطالعات نشان می ‌دهد که شستن پوست با صابون، شامپو و سایر محصولات آرایشی، سطح pH پوست را به میزان قابل توجهی بالا می برد. حتی آب شیر نیز می تواند باعث کاهش اسیدیته پوست شود. این دلیلی برای این موضوع است که چرا اگزما اغلب توسط صابون ها تشدید می شود.
 
سرکه سیب به عنوان یک اسید خفیف ممکن است به ترمیم pH طبیعی پوست شما کمک کند. سرکه سیب همچنین دارای خواص ضد میکروبی است. این به این معنی است که در برخی موارد می تواند به جای صابون، مورد استفاده قرار گیرد.
 
نحوه استفاده از سرکه سیب برای درمان اگزما
 
گزینه های مختلفی برای استفاده از سرکه سیب در درمان اگزما وجود دارد. در در ادامه به چند روش از آنها اشاره شده است:
 
حمام با سرکه سیب
 
اضافه کردن سرکه سیب به حمام گرم، ممکن است به ترمیم اسیدیته طبیعی پوست شما کمک کند. دو لیوان سرکه سیب را به آب داخل وان اضافه کنید. سپس به مدت 10 تا 20 دقیقه در داخل آن بنشینید. سپس بدن خود را با آب خنک بشویید. پس از بیرون آمدن از حمام، بدن خود را با یک مرطوب کننده ملایم و بدون عطر خشک کنید.
 
مرطوب کننده سرکه سیب
 
تهیه مرطوب کننده سرکه سیب به شما این امکان را می دهد که علاوه بر بازگرداندن تعادل pH پوست، پوست شما را مرطوب کند. بازگشت اسیدیته پوست ممکن است به حفظ رطوبت پوست کمک کند. برای تهیه مرطوب کننده، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک چهارم فنجان روغن نارگیل طبیعی مخلوط کنید. سپس پوست خود را با آن مرطوب کنید.
 
تونر سرکه سیب برای صورت
 
سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است  و باکتریهای استاف روی پوست را از بین می برد. این باعث کاهش احتمال عفونت می شود. سرکه سیب به عنوان یک تونر، علاوه بر کاهش التهاب می تواند آن را نیز تمیز کند. برای این کار پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و با حرکت دایره ای پوست خود را با آن پاک کنید. سپس با استفاده از مرطوب کننده ملایم، پوست را مرطوب کنید.
تهیه دستمال مرطوب از سرکه سیب
 
برای اگزما های شدید پوستی، می‌ توانید با استفاده از سرکه سیب شدت تحریک را پایین آورید. برای این کار محلولی از یک فنجان آب گرم و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب تهیه کنید.یک پارچه و یا دستمال کاغذی را با آن مرطوب کنید و آن را به مناطق شدیدا تحریک شده بمالید. همچنین می توانید پارچه آغشته به سرکه سیب را در طول شب بر روی پوست خود نگه دارید. این علاوه بر از بین بردن باکتری های مضر، سبب مرطوب شدن پوست نیز می شود.
 
روغن موی سرکه سیب
 
سرکه سیب دارای خاصیت ضد قارچی است که ممکن است به از بین بردن قارچ های سر یا شوره سر کمک کند. زیرا اگزما و مالاسزیا (شوره سر) غالبا در حال همزیستی هستند. با مخلوط کردن سرکه سیب با روغن آفتابگردان یک روغن مو تهیه کنید. مطالعات نشان می دهد روغن آفتابگردان به ترمیم سد محافظ پوست و بهبود رطوبت آن کمک می‌ کند. برای این کار یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک چهارم فنجان روغن آفتابگردان مخلوط کنید. بلافاصله پس از دوش گرفتن پوست سر خود را با این روغن مرطوب کنید.
 
خطرات احتمالی سرکه سیب برای پوست
 
خطرات بسیار کمی در مورد استفاده از سرکه سیب برای پوست وجود دارد. با این حال قبل از استفاده از آن برای نوزادان و یا کودکان خردسال، با پزشک مشورت کنید. در صورت ابتلا به اگزما این خطر همیشه وجود دارد که محصولات پوستی، پوست را تحریک کند. سعی کنید ابتدا ناحیه ی کوچکی از پوست را با مقداری سرکه سیب امتحان کنید. در صورت عدم وجود تحریک پوست می توانید استفاد از آن را ادامه دهید. 
 
منبع: الودکتر