شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ویروس کرونا

درخواست برای آزادی اسرای فلسطینی و اردنی از زندان‌های عربستان


درخواست برای آزادی اسرای فلسطینی و اردنی از زندان‌های عربستان

خانواده‌های بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی پس از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در زندان‌‌های عربستان خواستار آزادی فرزندان خود شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رای الاخر، خانواده‌های بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی در زندان‌های عربستان بر ضرورت آزادی فرزندان ، به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا بین آنها ، تأکید کردند.

خانواده «عبدالکریم معالی» بازداشت شده اردنی از مقامات اردن خواست تا برای آزادی بازداشت‌شدگان اردنی و فلسطینی وارد عمل شوند و ظلم و ستم را از آن‌ها دور کنند.

خانواده معالی تأکید کردند که تمام تلاش‌هایی که برای آزادی بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی در عربستان سعودی انجام شد، ناکام ماند.

مادر بازداشت شده اردنی « نبیل الصافی» نیز به نوبه خود اعلام کرد که پسرش با وجود اینکه در عربستان متولد شده و سال‌ها در این کشور کار کرده تحت بازداشت خودسرانه قرار گرفته است.

مادر نبیل الصافی با اشاره به اینکه پسرش ازدواج کرده و 6 فرزند دارد و او تنها نان آور خانواده آنها است، توضیح داد که زندگی خانواده از لحظه دستگیری نبیل کاملاً تغییر کرده و وضعیت زندگی روز به روز بدتر می‌شود.

خانواده‌های بازداشت شدگان اردنی در زندان‌های سعودی با تقبیح تصمیم به تعویق انداختن مراحل دادرسی و تمدید غیرقابل توجیه دوره بازداشت، از وزارت امور خارجه اردن خواستند تا برای آزادی آنها وارد عمل شود.

ام انس - که همسر یکی از بازداشت شدگان فلسطینی است - با بیان اوضاع خانواده می‌گوید: ما از وضعیت کنونی ناراحت هستیم و بسیار رنج می‌بریم؛ چراکه عدم حضور همسر در خانه شرایط زندگی را سخت کرده است و از زمان بازداشت تاکنون، وی را ندیده‌ایم.

در ادامه فرزندان بازداشت‌شدگان سعودی از رژیم آل سعود خواستار آزادی پدرشان شدند و آن‌ها گفتند: ما از « ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان می‌خواهیم پدر و همه بازداشت شدگان را در زندان‌های سعودی آزاد کند. محرومیت از ملاقات پدر کافی است؛ چراکه پدران ما هیچ جرمی را مرتکب نشده‌اند و هیچ توجیهی برای بازداشت آن‌ها وجود ندارد.

از مارس 2018 رژیم سعودی شروع به بازداشت عده‌ای از فلسطینیانی کرد که از سال‌ها قبل در عربستان اقامت داشته‌اند. آوریل 2019 «محمد الخضری» نماینده سابق جنبش حماس – که قریب 2 دهه مسئول ارتباط بین حماس و عربستان بود- و پسر بزرگش، «هانی الخضری» نیز توسط دستگاه امنیتی عربستان دستگیر شدند. بسیاری از فلسطینیانی که بازداشت شده بودند تابعیت اردنی داشتند. تعداد این افراد قریب به 70 نفر بود.

مقامات سعودی در 8 مارس 2020 به بهانه حمایت از مقاومت فلسطین ، ده‌ها فلسطینی (برخی از آنها گذرنامه اردنی دارند) را که در خاک آن اقامت دارند، تحت تعقیب قرار دادند.

یک کمیته حقوق بشر اردنی از مقامات امان و ریاض خواست که مسئولیت سلامتی افرادی که نزدیک به دو سال در عربستان بازداشت شده‌اند را به عهده بگیرند و خواستار آزادی فوری آنها شوند.

کمیته بازداشت شدگان اردن در عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از برقراری ارتباط خانواده بازداشت شدگان با فرزندان بازداشت شده خود در عربستان به ما اعلام شد که 9 نفر از بازداشت شدگان در زندان آل سعود یک هفته پیش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

این کمیته افزود: اداره زندان آنها را در سلول‌های انفرادی بازداشت کرده و به ما اطمینان داده شده که برخی از آنها به دلیل تجمع و بازداشت طولانی مدت شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند.

کمیته مذکور در ادامه افزود: ما از دولت‌های اردن و آل سعود می‌خواهیم مسئولیت کامل سلامت فرزندان ما را بر عهده بگیرند. آن‌ها به اقدامات درمانی لازم دارند؛ چرا که برخی از آن‌ها از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند.

کمیته بازداشت شدگان اردن در عربستان در پایان افزود: ما بارها به مقامات سعودی در خصوص خطر بیماری کرونا هشدار داده‌ایم و از آن‌ها خواستیم که این بیماران در خارج از زندان‌ها معالجه شوند.

جنبش حماس بارها از عربستان سعودی برای آزادی بازداشت‌شدگان فلسطینی درخواست کرده است.

انتهای پیام/