به گزارش برنا؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمات جدید درباره کنکور را در دستور کار دارد. قرار است کنکور به شکل کیفی و  در دو مرحله برگزار شود. اگرچه این آزمون با هدف ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی تحت تغییرات قرار گرفته اما کم و کیف برگزاری آن از سوی کارشناسان و متخصصان امر جای تامل دارد.

ظرفیت‌ها در پذیرش دانشجویان تغییر کند

امیرحسین یوسفی، کارشناس کنکور درباره تصمیمات جدید برای برگزاری کنکور از سال 1402 به خبرنگار برنا گفت: دغدغه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی از این اقدام کاهش استرس و برقراری عدالت آموزشی است. برای تامین این دو مقوله باید ظرفیت‌های جذب دانشجو مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال رشته حقوق در علوم انسانی، پزشکی و این چنین رشته‌های استرس‌زا در کنکور باید هنگام انتخاب رشته مورد بررسی قرار بگیرد.

او افزود: با توجه به ظرفیت پذیرش در کنکورعدالت آموزشی برای این رشته‌ها باید محقق شود. از سوی دیگر  باید ظرفیت پذیرش این رشته‌ها تغییر کند.

سهمیه بندی مناطق در پذیرش دانشگاه‌ها نیازمند بازبینی

این کارشناس کنکور ادامه داد: باید ظرفیت مناطق محروم افزایش یابد. برای مثال هم‌اکنون بر اساس سهمیه‌بندی هر کسی نمی‌تواند به حق خودش دستیابد و سهمیه‌بندی مناطق نیازمند بررسی دو باره دارد.

سهمیه بندی کنکور بر اساس سهمیه بندی مدارس

او تاکید کرد: طی چند سال اخیر سهمیه بندی‌ها لحاظ و شرایط نیز عوض شده است. بسیاری از سهمیه بندی‌ها باید بر اساس مدارس باشد از سوی دیگر می‌توان مدارس را درجه بندی کرد به جای اینکه فقط شهرها را درجه بندی کرد.

 یوسفی افزود: ظرفیت دانشگاه‌ها هم می‌تواند بر اساس رشته تغییر کند. برای مثال اگر در رشته‌های پزشکی وضعیت جذب دانشجویان لیسانس در رشته‌های پیراپزشکی و دیگر رشته‌های علوم تجربی تغییر کند می‌توان به دکتری حرفه‌ای ورود  پیدا کرد. تغییر این ظرفیت‌ها از اهمیت برخوردار  و استرس کنکور را از بین می‌برد.

 تحول خاصی با تغییر نام آزمون اعمال نمی‌شود

این کارشناس کنکور ادامه داد: تغییر اسم آزمون و برگزاری دوباره آن تغییری حاصل نمی‌شود. 

پذیرش در کنکور برای داوطلبان با استرس‌ مضاعف

یوسفی افزود: تصمیمات جدید باعث ایجاد و تشدید استرس برای داوطلبان می‌شود. به صرف اینکه دروس عمومی در کنکور حذف و امتحان نهایی موثر باشد استرس را بلند مدت می کنیم. دانش آموزان به بهانه کنکور یک سال انرژی مضاعف می‌گذارند اما با این طرح جدید  دانش آموز چند سال با استرس مواجه می‌شود.

آزمون‌های کشور در روند ارزیابی دانش آموزان موثر باشد

این کارشناس کنکور گفت: امتحان‌های مستمر مدارس در روند وضعیت  امتیاز دهی تاثیرگذار نیست. مدارس غیر انتفاعی بیشترین نمره را به دانش آموزان می‌دهند. آزمون‌های مشترک کشوری در طرح جدید موثر است.

یوسفی تصریح کرد: این مقوله نمی‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد. اصلاح سهمیه‌ها موثرتر است همچنین باید امتحانات هر رشته تخصصی‌تر برگزار می‌شود.

//انتهای پیام:۳