شهر خبر

ذبح غیر اصولی شما را به این بیماری ها مبتلا می کند

ذبح غیر اصولی شما را به این بیماری ها مبتلا می کند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گوشت دام تازه ذبح شده قابلیت استفاده ندارد و باید به مدت ۲۴ ساعت در فضای پیش سرد نگهداری شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر در تمامی کشتارگاه های فعال امکان نگهداری گوشت دام پس از ذبح فراهم شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ذبح غیر اصولی دام ریسک ابتلا به بیماریهای مشترک میان انسان و دام را افزایش می دهد.

دکتر محمد جعفر صادقی در حاشیه برگزاری کمیته استانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان که با حضور مدیران و نمایندگان سازمانهای ذیربط برگزار شد در گفتگو با وب دا با بیان اینکه خون و ترشحات دام آلوده، زمینه ابتلا به بیماریهای خطرناک از جمله تب کریمه کنگو،  سیاه زخم و کیست هیداتیک را افزایش می دهد خاطر نشان کرد:‌ شهروندان به منظور تامین سلامت خود و خانواده از ذبح غیر بهداشتی دام در معابر عمومی و واحدهای مسکونی خودداری کرده و برای انجام فریضه قربانی کردن با سازمان دامپزشکی و کشتارگاه ها  هماهنگ کنند.

وی تاکید کرد: با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، کشتارگاه های فعال اقدام به تامین دام های بهداشتی نموده و در صورت نیاز به صورت رایگان، عمل ذبح دام را انجام و پس از نگهداری ۲۴ ساعته در واحد پیش سرد، گوشت قربانی را تحویل می دهند.

مدیر  پیشگیری و مبارزه با بیماریهای های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه گوشت دام تازه ذبح شده قابلیت استفاده ندارد و باید به مدت ۲۴ ساعت در فضای پیش سرد نگهداری شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر در تمامی کشتارگاه های فعال  امکان نگهداری گوشت دام پس از ذبح فراهم شده است.

دکتر صادقی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، ذبح دام در معابر عمومی جرم محسوب می شود اظهار داشت: بر این اساس تیم های نظارتی مشتمل بر کارشناسان معاونت بهداشت، اداره دامپزشکی و دادستانی در قالب گروه های سیار در سطح استان تشکیل شده است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با افراد برخورد قانونی خواهد شد.

دکتر صادقی با اشاره به برخی از روش های نادرست و غیر بهداشتی اظهار داشت: در برخی مواقع دیده شده است که قصابان و یا افرادی که نسبت به ذبح اقدام می کنند چاقو را با دهان خود نگه می دارند که این امر انتقال بیماری های مشترک میان انسان و دام را افزایش می دهد.