شهر خبر

رئیس جمهور لبنان: آماده همکاری با «نجیب میقاتی» هستم


رئیس جمهور لبنان: آماده همکاری با «نجیب میقاتی» هستم

رئیس جمهوری لبنان ضمن تاکید بر انجام رایزنی‌های پارلمانی در موعد مقرر خود اظهار داشت که آماده همکاری با «نجیب میقاتی» به عنوان نامزد احتمالی نخست‌وزیری این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در آستانه آغاز رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت آینده این کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت که رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی دوشنبه آینده در موعد مقرر خود انجام می‌شود و هر فراکسیونی خواستار به تعویق انداختن آن است باید دلیل موجه و قانع کننده‌ای داشته باشد.

رئیس جمهوری لبنان افزود که من آماده همکاری با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان و یا هر شخص دیگری که پارلمان او را معرفی می‌کند هستم و از این نظر مشکلی وجود ندارد و از طریق گفتگوی صادقانه می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. همچنین با رسیدن به یک نقطه متعادل بدون نقض قانون اساسی و عرف‌های تثبیت شده لبنان می‌توانیم در این مسیر موفق شویم؛ به ویژه اینکه تشکیل دولت معیارها و توازن روشنی دارد که باید به آنها استناد کنیم و به راحتی می توانیم در این زمینه به توافق برسیم.

میشل عون همچنین در پاسخ به سوالی درباره سایرگزینه‌های مطرح شده برای نامزدی نخست وزیری آینده لبنان از جمله «فیصل کرمی» نماینده پارلمان گفت که او از یک خانواده سیاسی ریشه دار و تاریخی در لبنان است و مشروعیت ملی و سنی دارد و نیاز به ثابت کردن شایستگی وی نیست و اگر نمایندگان درباره او به توافق برسند می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم؛ اما مجدداً تکرار می‌کنم وظیفه من آن است که به خواست و نظر نمایندگانی که در رایزنی‌های الزام آور پارلمانی مشارکت می‌کنند، احترام بگذارم.

وی تاکید کرد که در حال حاضر به نظر من بهترین کار توافق درباره یک نامزد خاص است و البته اگر این امر محقق نشود به معنای به تعویق انداختن رایزنی‌ها نیست.

عون در ادامه تصریح کرد که من مانع ماموریت سعد حریری در تشکیل دولت آینده لبنان نشدم؛ بلکه شخص حریری در این روند موانعی را ایجاد کرده و با رویکردهای اشتباه خود کار را دشوار کرد. بنابراین من مجبور شدم برای جلوگیری از تحریف روند سیاسی و مقابله با نقض قانون اساسی وارد عمل شوم. در واقع کسی که درباره تشکیل دولت مذاکره می‌کند من نیستم بلکه این وظیفه نخست وزیر مکلف است که با اعضای فراکسیون‌های پارلمانی مشورت کند و من در پایان این مسئله را بررسی می‌کند. در واقع این روش طبیعی برای تشکیل دولت در لبنان است اما به دلیل اختلافات موجود میان نیروهای مولفه مسیحی با سعد حریری من مجبور شدم برای محافظت از میثاق ریاست‌جمهوری و طبق وظیفه خود وارد مذاکره شوم

رئیس جمهوری لبنان در ادامه تصریح کرد، سعد حریری هرگز یک ساختار کامل درباره تشکیل دولت را ارائه نداد بلکه تنها مبانی کلی آن را مطرح کرد اما با همه این وجود استعفای حریری یک پیروزی سیاسی برای من محسوب نمی‌شود و او نخست‌وزیر مکلف لبنان بود که استعفا داد، همین.

میشل عون در رابطه با اظهارات اخیر سعد حریری درباره نقش او در رسیدن وی (عون) به ریاست جمهوری لبنان اظهار داشت که من به همراه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی بیشترین نقش را برای نجات سعد حریری هنگامی که به خطر افتاده بود ایفا کردیم و این مهمتر از هر چیز دیگری است. در آن زمان (هنگام دستگیری حریری در عربستان در سال 2017) من به همراه باسیل اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای برای بازگرداندن حریری به لبنان انجام دادیم و جبران باسیل شبانه روز در تلاش برای کمک به او بود. اما مجددا تکرار می‌کنم که من وظیفه خود را انجام دادم ، نه کمتر و نه بیشتر و در صدد خودنمایی نیستم.

وی در ادامه تاکید کرد، اما با این وجود از موضع‌گیری سعد حریری خیلی متعجب نشدم و من صادقانه او را مانند یکی از فرزندانم می‌دانم و با این حال با او تماس گرفتم و عید سعید قربان را به او تبریک گفتم؛ چرا که روابط اجتماعی را جدا از اختلافات سیاسی می‌دانم.

میشل عون درباره این که برخی معتقدند میثاق ریاست‌جمهوری در مرحله فروپاشی قرار دارد اظهار داشت، این ظلم بسیار بزرگی است؛ چرا که بسیاری از واقعیت‌ها و حقایق را نادیده می‌گیرد و بی انصافی کردن در حق میثاق ریاست جمهوری به معنای نادیده گرفتن این موضوع است که اختیارات رئیس جمهوری محدود بوده و دست او در بسیاری از موارد بسته است.

عون گفت که به مناسبت سالگرد انفجار مهیب بندر بیروت در 4 آگوست در برابر مردم لبنان به سخنرانی پرداخته و با صراحت اعلام خواهد کرد که به شکل جدی پیگیر شناسایی مجرمان اصلی این حادثه است.

وی در ادامه اظهار کرد که آیا ما اکنون در جهنم نیستیم؟ قطع برق و بحران سوخت و آب و دارو و همچنین عدم احساس مسئولیت برخی مسئولان به چه معناست؟ اگر جرات داشته باشم تا همه را در برابر مسئولیت‌های خودشان قرار دهم و بگویم که برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط خودخواهی‌های خود را کنار بگذارند بدان معنا نیست که من شخصاً لبنان را به این وضعیت رسانده‌ام و کسانی که از سال 1990 تاکنون در لبنان به قدرت رسیده‌اند همگی بی‌گناه هستند.

میشل عون همچنین تاکید کرد که پس از توزیع بودجه 100 میلیارد لیره‌ای به آسیب دیدگان از انفجار بیروت که در سال 2020 تصویب شد در سال 2021 نیز مبلغ 100 میلیارد لیره به این منظور و به اقشار کم درآمد تعلق می‌گیرد که تاکنون 50 میلیارد لیره از این مبلغ در زمینه مذکور صرف شده و 50 میلیارد لیره دیگر در حال پرداخت است.

رئیس جمهور لبنان همچنین تاکید کرد که هیچگونه خصومتی میان وی و «نبیه بری» رئیس پارلمان وجود ندارد؛ بلکه برخی اختلافات وجود داشت. اما برخی در تلاش برای سوء استفاده از این اوضاع هستند و من امیدوارم که با تشکیل دولت جدید که مذاکرات خود را به صندوق بین المللی پول از سر می‌گیرد شاهد کاهش تدریجی نسبی چالش‌ها و کاهش نرخ دلار باشیم.

انتهای پیام/