به گزارش برنا؛ دعوا و اختلاف کانون وکلا با قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی ماه‌هاست که بر سر زبان‌هاست و باعث حواشی فراوانی شده است. این دو نهاد تاکنون آیین نامه‌ها و طرح‌هایی را تنظیم و ابلاغ کردند که به گفته کانون وکلا غیرقانونی‌ست و قابلیت اجرا ندارد. 

مهرناز کشاورزی نژاد، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به دلایل غیرقانونی بودن آیین نامه قوه قضائیه گفت: اخیرا قوه قضائیه آیین نامه‌ای صادر کرده است که کاملا غیرقانونی‌ست چرا که براساس  اصل 138 قانون اساسی تنظیم آیین نامه‌ها با یک وزیر یا هیات وزیران است اما در این مورد ما می‌بینیم قوه قضائیه خارج از وظایف قانونی خود آیین نامه صادر کرده است به همین دلیل کانون وکلا به جهت غیرقانونی بودن آن از اجرا سر باز زده است.

او افزود: در این آیین نامه که 164 ماده وجود دارد، استقلال کانون وکلا نشانه گرفته شده است برای مثال درباره چگونگی برگزاری آزمون وکلا، چگونگی نظارت بر کار وکلا و حتی پوشش وکلای خانم و آقا به ایجاد دستورالعمل پرداخته است که به لحاظ قانونی قابل اجرا نیست چون براساس قانون قوه قضائیه نمی‌تواند برای دستگاه‌های خارج از تحت پوشش خود آیین نامه و دستورالعمل صادر کند و از آنجایی که کانون وکلا خودش مامور اجرای قانون است نمی‌تواند آیین نامه غیرقانونی را اجرا کند.

کشاورزی نژاد با تاکید بر لزوم پیروی از لایحه استقلال کانون وکلا تصریح کرد: با تلاش‌های دکتر مصدق در زمان نخست وزیری‌اش لایحه استقلال کانون وکلا سال 1333 به تصویب رسید و کانون وکلا تبدیل به یک نهاد مردمی کاملا مستقل شد و ماده 22 این لایحه صریحا اعلام کرده است که کلیه آیین نامه‌هایی که مربوط به وکالت است باید از طرف کانون وکلا تنظیم شود و همانطور که واضح است قانون جلوتر از آیین نامه قرار دارد و نمی‌تواند از قانون فراتر رود ضمن اینکه شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره قدرت اجرای مصوبات رئیس قوه قضائیه گفته است که رئیس این قوه نمی‌تواند برای دستگاه‌های خارج از این قوه آیین نامه تنظیم کند و کلیه اختیارات او در ماده 156 و 158 قانون اساسی ذکر شده است بنابراین آیین نامه اخیر قوه قضائیه به این دلایلی که عرض کردم یعنی برخلاف قانون اساسی و مقررات بودن، قابل اجرا نیست و کانون وکلا تصمیمی بر اجرا کردن آن ندارد.

او ادامه داد: این آیین نامه صدور پروانه وکالت و برگزاری آزمون را از کانون وکلا گرفته و مشخصا عنوان کرده سازمان سنجش باید آن را برگزار کند که این مورد با استقلال کانون آسیب وارد می‌کند.

کشاورزی نژاد  با اشاره به سنگ اندازی‌های مجلس شورای اسلامی بر حرفه وکالت عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی یک طرحی تدوین کرد مبنی بر کسب و کار تلقی شدن وکالت یعنی یک وکیل در رده یک سوپرمارکت، بازاری و... قرار بگیرد درحالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست اما متاسفانه این طرح در شورای نگهبان نیز تصویب شده اما کانون وکلا در تلاش است جلوی اجرای آن را بگیرد چون اگر اجرایی شود برای جامعه حقوقی کشور بسیار خطرناک است.

این عضو کانون وکلای مرکز در پایان گفت: 67 سال است که تلاش‌های دکتر مصدق به نتیجه نشسته اما متاسفانه این روزها کانون وکلا با بی‌مهری‌های مواجه شده است. تا قبل از این با صدا و سیما می‌جنگیدیم که چرا همه نقش‌های پدرسوخته و کلاش را وکیل نشان می‌دهد اما حالا باید با نهادهای رسمی چون قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز وارد تنش شویم تا بتوانیم حرفه وکالت را حفظ کنیم و مانع تضعیف جایگاه آن شویم.

//انتهای پیام:۳