شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#نفت ایران

رویترز مدعی شد؛

آمریکا به دنبال ممانعت از فروش نفت ایران به چین است

آمریکا به دنبال ممانعت از فروش نفت ایران به چین است

ادعا می شود که آمریکا قصد دارد از مانع تراشی در فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای نگه داشتن ایران پای میز مذاکرات هسته ای استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک منبع وابسته به دولت واشنگتن در گفتگو با رویترز مدعی شده که آمریکا با احتمال عدم بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای (احیای برجام)، در حال بررسی اقداماتی برای ممانعت از فروش نفت ایران به چین است!

به ادعای این منبع ناشناس، اوایل سال جاری میلادی، دولت واشنگتن به پکن گفته که به دنبال احیای برجام است و (با توجه به انتظار لغو تحریم ها)، دلیلی نمی بیند که شرکت های چینی خریدار نفت ایران را که تحریم های آمریکا را دور می زنند؛ تنبیه کند.

اما ادعا می شود که عدم قطعیت درباره زمان ازسرگیری گفتگوهای وین و ناآگاهی از موضع دولت جدید ایران در قبال مذاکرات، آمریکا را به فکر بررسی اقدام علیه شرکت های چینی انداخته است.

مقام آمریکایی یادشده به رویترز گفته است اگر ایران و آمریکا به برجام بازگردند، دلیلی بر تحریم شرکت‌هایی که نفت از ایران وارد می‌کنند، نیست؛ اما موضع ایران درباره به تاخیر انداختن ادامه مذاکرات تا دولت رئیسی، «خیلی مبهم» است.

پیشتر نیز پایگاه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شده بود که دولت آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین است.

در این گزارش گفته شده اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به عنوان راهی برای کشاندن و تشویق تهران به انعقاد و به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای و افزایش هزینه‌های ترک مذاکرات صورت می‌گیرد.

وال استریت ژورنال همچنین می‌گوید: مذاکره کنندگان آمریکایی در حال کار با اروپایی‌ها و دیگر شرکای بین المللی در وین در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای هستند و همزمان که این مذاکرات در حال تضعیف و کمرنگ شدن است، آمریکا نیز گزینه‌هایی در دست دارد تا ایران به ادامه مذاکرات تشویق و یا این کشور را مجازات کند.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خرداد به پایان رسید و ادامه مذاکرات به دولت بعدی محول خواهد شد. منابع غربی و روسیه نیز پیش‌بینی کرده‌اند دور جدید مذاکرات حداقل تا اواخر مرداد ماه به تاخیر خواهد افتاد.