شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کووید#کرونا

تاثیر کووید 19 بر تغذیه جامعه

زندگی آنلاین/شیوع کرونا باعث شده تا در شیوه زندگی و به تبع آن عادات غذایی و رفتارهای تغذیه ای ما تغییراتی ایجاد شود که گاهی خوب و به نفع سلامت و گاهی به ضرر سلامتمان بوده است. برای شناخت و تصحیح این تغییرات به نفع سلامت جامعه چگونه آنها را بشناسیم و در برابر آنها چه کنیم؟از سال گذشته با شیوع مرگبار کرونا و استمرار بحرانی که ایجاد کرد بسیاری از ارکان و شیوه های زندگی ما تغییر کرد. بدون شک تغییر گسترده در روش تغذیه و زندگی همچنین عادات غذایی در این بین بسیار چشمگیر بوده است. در ابتدای پاندمی و با الزام به ماندن در خانه و با روبرو شدن با سیل اطلاعات بهداشتی و پزشکی برای مقابله با این ویروس توجه افراد به اهمیت نوع غذا و تغذیه ای که دارند متمرکز شد.بیشترین آمار جستجوی این دوره در موتورهای جستجو پیدا کردن مواد غذایی بوده است که بتواند بدن را در برابر بیماری مقاوم کند.

غذا برای تقویت ایمنی

توجه به اهمیت تغذیه در تقویت سیستم ایمنی که خود منجر به افزایش توان بدن در مقابله با بیماری های عفونی می شود در دوران خانه نشینی بالا گرفته و رفته رفته منجر به تغییر عادات غذایی و تغذیه افراد گردیده است. افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها در این دوره با وجود مشکلاتی که برای ضدعفونی آنها وجود دارد باعث شده که مصرف این اقلام غذایی که پیش ازاین در سبد غذایی مردم وجود نداشت کمی بیشتر شود. اگرچه افزایش قیمت این مواد غذایی به خصوص میوه ها باعث شد ه که افراد احساس کنند که برای سلامتشان کوتاهی کرده اند.

بازار داغ مکمل ها

با ارسال پیام های بهداشتی در زمینه نقش مؤثر ریزمغذی ها در تقویت سیستم ایمنی نقش، توجه و تمایل افراد به مصرف مکمل ها افزایش یافت. شاخص ترین ریزمغذی ویتامین D بوده است. به هرحال با اینکه قیمت این مکمل ها به خصوص نمونه های ایرانی برای بیشتر اقشار قیمت مناسبی است و با توجه به اینکه پیش از پاندمی هم کمبود ویتامین D یکی از مشکلات بهداشتی کشور بوده است می توان این افزایش آگاهی و مصرف را خوب ارزیابی کرد اگرچه هجوم همگانی برای خرید این مکمل باعث شد که مدتی در بازار نایاب شده و قیمت آن هم کمی افزایش پیدا کند. نکته خوب این توجه، کاهش شیوع کمبود ویتامین D در بخش های بزرگی از جامعه بود.

خانه نشینی ناگزیر و تبعات آن برای سلامت

ماندن در خانه و کاهش تفریحات دیگر خوردن غذا را به اصلی ترین روش گذران وقت تبدیل کرد. همه ی ما فیلم های مربوط به پخت نان، شیرینی و انواع غذاهای مختلف را دیده ایم. خانه نشینی و تمایل به خوردن غذا برای رفع کسالت از یک طرف و کاهش فعالیت های فیزیکی باعث شد که با افزایش آمار اضافه وزن و چاقی در جامعه مواجه شویم. امری که پیش از این هم از مشکلات بهداشتی جامعه به شمار می آمد و این موضوع باعث وخیم تر شدن اوضاع در دوران کرونا شده است.

کرونا و تهدید سلامت روان

بعد دیگر شیوه زندگی ما که متأثر از پاندمی دچار تهدید بوده است بعد روانی است.اختلال خواب، ترس از بیماری و استرس شدید باعث شده اند که سلامت روانی بسیاری از افراد دچار اختلال گردد. روش های مقابله با این استرس برای افراد مختلف متفاوت بوده و از طیف پرخوری عصبی تا بی اشتهایی عصبی را در بر گرفته است.تاکید بر اهمیت سلامت روان و دوری از استرس در مقابله با ابتلا به بیماری، جامعه را به سمت همه روش های معقول و نامعقول مقابله با استرس سوق داده است در زمینه غذا و تغذیه ترویج انواع مواد غذایی که درست یا نادرست آرامبخش نامیده شده اند، استفاده از داروهای آرامبخش و سایر مواد مانند الکل که متأسفانه در برخی از موارد منجر مرگ افراد شده است. پیامد استفاده نامناسب غذا و مصرف خودسرانه ی داروها باعث افزوده شدن اضافه وزن و چاقی بوده است.

نتیجه اینکه

نتیجه اینکه بسیار مهم است که این تغییرات در فرهنگ کلی غذا و تغذیه در کشور مورد بررسی قرار گیرند. از فرصت ها به نفع سلامت جامعه استفاده شده و از حالا فکر و برنامه ای برای موارد تهدید در نظر گرفته شود.این آینده نگری می تواند از عوارض مخرب شیوع ویروس در فردای بدون کرونا پیشگیری نموده و باعث شود مانند همیشه با بحران های سلامت پسا کرونا مواجه نشویم.