به گزارش برنا؛ کنکور 1400 با تمام فراز و نشیب‌ها کرونا برگزار شد. انتظار می‌رود تا تمامی داوطلب در شرایط کنونی فرصت را غنیمت شمرده و در زمینه انتخاب رشته بررسی‌های خود را آغاز کنند.  هرچند فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره آخرین اعلام زمان انتخاب رشته داوطلبان گفت: «نتایج اولیه این آزمون هفته اول مرداد  اعلام می‌شود و به این  منظور طی چند روز آینده داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سا یت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org کارنامه اولیه خود را مشاهده کنند.»

بر اساس اعلام سازمان سنجش ظرفیت‌های پذیرش دانشجو در کنکور ۱۴۰۰ مطابق سال گذشته است.  در سال ۹۹، یک میلیون نفر در کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرش شدند که امسال هم حدود  یک میلیون و ۹۰ هزار داوطلب پذیرش می‌شوند.

داوطلبان برای انتخاب آینده رشته تحصیلی خود تحقیق کنند

امیرحسین یوسفی، کارشناس کنکور درباره روند انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور به خبرنگار برنا گفت: داوطلبان از همین روزها قبل از اعلام زمان انتخاب رشته برای آینده تحصیلی خود تصمیم‌گیری کنند. به باور بنده در فرصت‌های موجود دانش آموزان در زمینه رشته‌های مورد علاقه و رشته‌هایی که امکان قبولی در آن فراوان است، تحقیق کنند.

 او افزود: داوطلبان برای قبولی در رشته مورد نظر باید کم و کیف آن را از دانشجویان آن رشته تحصیلی، فارغ التحصیلان رشته تحصیلی مورد نظر و بازار کار آن بررسی کرده و با علم و آگاهی رشته تحصیلی را انتخاب کنند.

 یوسفی در زمینه انتخاب رشته ادامه داد: برای انتخاب رشته توجه به بازار کار و موقعیت شغلی باید در اولویت قرار بگیرد. اینکه کدامیک از دروس در رشته تحصیلی مورد تدریس قرار گرفته می‌شود نباید در انتخاب رشته تاثیرگذار باشد. به عبارت دیگر نباید درس خواندن مدنظر قرار گرفته شود، بلکه انتخاب شغل و مهارت در آینده باید جزو اولویت‌های دانشجویان در انتخاب رشته قرار بگیرد.

انتخاب رشته یک اقدام شخصی است

 این کارشناس کنکور تصریح کرد: داوطلبان برای انتخاب رشته دفترچه را به شکل دقیق مورد مطالعه قرار دهند و به صرف اینکه مشاوره یا مرکز انتخاب رشته این اقدامات را انجام می‌دهند، اکتفا نکنند. برخی نکات در دفترچه وجود دارد و با توجه به شرایط موجود اقدامات را انجام دهند.

یوسفی تاکید کرد: داوطلب دفترچه انتخاب رشته را مطالعه کند. از سوی دیگر انتخاب رشته یک امر شخصی است و فقط به صرف اکتفا به یک رتبه نمی‌تواند به شکل گروهی به انتخاب رشته بپردازد، چون شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است.

تمامی شرایط داوطلب در انتخاب رشته دانشگاه مدنظر قرار بگیرد

او گفت: هر داوطلبی برای انتخاب رشته تحصیلی از شرایط شخصی و ویژگی خاص برخوردار است و تمامی نکات در انتخاب رشته باید بر اساس وضعیت فردی، خانوادگی و آینده شغلی داوطلب انجام شود. در مرحله بعد مشورت کردن با افراد متخصص در  انتخاب رشته  از اهمیت برخوردار است، اما اینکه صفر تا صد انتخاب رشته تحصیلی بر عهده یک فرد دیگر یا موسسه قرار بگیرد چندان اقدام معقولی نیست.

//انتهای پیام:۳