شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#افغانستان

واکنش آمریکا، اروپا و ناتوبه تحولات افغانستان

کدخبر: 428191
اقتصادنیوز: آمریکا، اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو بامداد شنبه در بیانیه‌ای مدعی شدند که تحولات افغانستان را زیر نظر دارند و اوضاع این کشور راه حل نظامی ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، آمریکا، اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو بامداد شنبه (به وقت تهران) در بیانیه‌ای اعلام کردندکه همزمان با خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان، تحولات در این کشور را تحت نظر دارند.

در این بیانیه آمده است: «از افزایش میزان خشونت و حملات از سوی طالبان نگران هستیم و اوضاع افغانستان هیچ راه حل نظامی نداشته و خواستار پیروی از روند صلح هستیم».

در بیانیه آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو اضافه شده است: «به پایبندی به قانون بین‌المللی انسانی و حمایت از غیرنظامیان دعوت می‌کنیم و در راستای عدم استفاده دوباره از افغانستان به عنوان پایگاهی برای تروریست‌ها تلاش خواهیم کرد».

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه گفت در صورتی که طالبان با زور، قدرت را در افغانستان به دست بگیرد، افغانستان به کشوری طرد شده تبدیل خواهد شد.

وی که با شبکه خبری ان‌بی‌سی صحبت می‌کرد، افزود: «در صورتی که طالبان کنترل افغانستان را در دست بگیرد، این کشور حمایتی را که از جامعه بین‌المللی دریافت می‌کند، نخواهد داشت».

این مقام ارشد آمریکایی گفت واشنگتن اعتقادی به راه‌حل نظامی در افغانستان نداشته و آمریکا در حال بررسی روشی برای پایان دادن به درگیری 40 ساله در افغانستان است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.