شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#آمریکا#افغانستان#طالبان

در گفتگو با رادیو ملی آمریکا؛

رئیس سیا: پیروزی طالبان در افغانستان به معنای سقوط دولت کابل نیست

رئیس سیا: پیروزی طالبان در افغانستان به معنای سقوط دولت کابل نیست

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به رغم «نگران کننده» خواندن روند پیروزی‌های گروه طالبان در افغانستان گفت که پیروزی‌های این گروه به معنای «سقوط گریزناپذیر» دولت در کابل نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا)، در گفتگو با رادیو عمومی ملی ایالات متحده آمریکا درباره درگیری‌های افغانستان گفت: «ما شاهد موفقیت‌های بزرگ نظامی برای طالبان بوده‌ایم. این روند نگران کننده است، اما تشخیص این نکته مهم است که دولت افغانستان هنوز از قابلیت و ظرفیت‌های چشمگیری برخوردار است».

وی افزود: «مسئله، همانطور که معمولاً در چنین مواردی اتفاق می‌افتد، اراده سیاسی و وحدت رهبری مهم است».

رئیس سیا در ادامه این گفتگو اذعان کرد که «گروه طالبان در حال حاضر از نظر نظامی در مقتدرانه‌ترین موقعیت خود از سال ۲۰۰۱ به این سو- یعنی زمانی که رژیم آنها توسط نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا سرنگون شد- قرار دارد».

با این حال، وی خاطرنشان کرد که «اکنون کابل توانایی مقاومت دارد، اگرچه این امر به اراده سیاسی نیز نیاز دارد».

برنز در ادامه تصریح کرد: «وضعیت کنونی افغانستان به معنای سقوط گریزناپذیر دولت در کابل نیست».

رئیس سازمان سیا همچنین گفت که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سیا «توان و مقدورات قابل توجهی» را به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت‌های تروریستی در افغانستان در آن کشور حفظ خواهد کرد.

شایان ذکر است، افغانستان در ماه‌های اخیر شاهد تشدید درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان بوده تا جایی که گروه طالبان بخش‌های وسیعی مناطق روستایی را تحت کنترل خود در آورده و به شهرهای بزرگ حمله می‌کنند.

گفتگوهای صلح بین الافغانی میان دولت افغانستان و گروه طالبان در تاریخ ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۲۰ در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد اما تاکنون به پیشرفت و نتیجه قابل قبولی دست نیافته است. در مقابل، دولت آمریکا قول داده است که با هماهنگی با متحدانش از اول ماه مه تا یازدهم سپتامبر خروج نیروها از افغانستان را به اتمام برساند.

در واقع، در سال ۲۰۲۰ مقامات واشنگتن و طالبان اولین توافقنامه صلح را پس از ۱۸ سال جنگ و خون ریزی در دوحه امضا کردند. گفته می‌شود که طبق این توافق خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز گفتگوی میان افغان‌ها پس از تبادل زندانیان فراهم می‌شود