شهر خبر

سیل به زادگاه نیما یوشیج بیش از 10 میلیارد تومان خسارت زد

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، سیل به زادگاه نیما یوشیج بیش از 10 میلیارد تومان خسارت زد.

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی مازندران افزود: بارندگی های شدید تابستانی در ارتفاعات مازندران که سبب جاری شدن روان آب و سیل در برخی مناطق کوهستانی شد، در روستای یوش خسارت هایی را به بافت تاریخی وارد کرد که بخشی از این خسارات به خانه موزه نیما یوشیج وارد شد.

وی ادامه داد : برآوردهای اولیه نشان می دهند که برای بازسازی نقاط آسیب دیده و اجرای عملیات اضطراری حفاظت و استحکام بخشی دیوارها به دست کم 10 میلیارد ریال اعتبار فوری نیاز داریم که امیدواریم از منابع ملی و استانی اختصاص یابد.

معاون میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد: این سیل علاوه بر خسارت زدن به برخی از دیوارهای کاهگلی بافت تاریخی یوش، سبب از بین رفتن بخش هایی از پوشش سنگفرش معابر روستا و تخریب کانال های آب در بعضی نقاط شد که برای جلوگیری از افزایش آسیب ها و خسارات لازم است بهسازی این نقاط آسیب دیده زودتر انجام شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات اولیه و فوری برای پاکسازی معابر و انجام کارهای موقت به منظور حفاظت در حال انجام است. اما برای بهسازی کامل و اصولی به اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به استقرار پایگاه میراث ملی در روستای یوش اظهار کرد: این روستا بدلیل جاذبه های طبیعی و بافت زیبای تاریخی و بویژه قرار داشتن خانه موزه نیما یوشیج یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور است که سال 1389 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

سیل به زادگاه نیما یوشیج بیش از 10 میلیارد تومان خسارت زد