به گزارش برنا،  این نشست با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا در محوطه اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد و سران و مدیران ارشد ۳۵ شرکت دانش بنیان ایرانی به همراه مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری در آن شرکت کردند.


در این جلسه مدیران شرکت های دانش بنیان، دیدگاه های خود را در مورد موضوعات مختلف و مسائل مربوط به نحوه حضور در بازار روسیه مطرح کردند و موضوعات مربوط به ثبت محصولات و تولیدات دانش بنیان ایرانی در روسیه، ثبت محصولات دارویی، بازاریابی، مشارکت در نمایشگاه، بهره مندی از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جدب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک با شرکت های روسی، همکاری در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی، توسعه همکاری ها از طریق کارگروه همکاری های فناورانه و توسعه همکاری در زمینه گردشگری سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  «محمد حزار» رئیس میربیزنس‌بانک مسکو در این نشست خاطرنشان کرد که میربیزنس بانک در واقع حلقه واسط سیستم بانکی ایران و روسیه است و چه پیش از برجام و پس از امضای آن این حلقه برقرار بود و ارتباطات بانکی ایران و روسیه هرگز قطع نشده است.  

وی تصریح کرد که شرکت های ایرانی و روسی و نیز شرکت های غیربومی روسیه می توانند از خدمات میربیزنس بانک استفاده کرده و در آن حساب باز کنند.

نماینده یک شرکت دانش بنیان ایرانی در این نشست با اشاره به اینکه شرکت وی ماهانه حدود ۲۰ میلیارد تومان درآمد دارد گفت که باید به فکر گشودن دروازه های صادراتی و تولیدی ایران به روسیه بود.  

وی در این زمینه به اهمیت فعالیت اتاق تجارت ایران در روسیه اشاره کرد که می تواند در شکل گیری و گسترش همکاریهای تجاری بین ایران و روسیه نقش مهمی را ایفا کند.

مدیر یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه شرکت وی در حوزه شیمی فعالیت می کند از سفیر ایران خواست که توصیه هایی در مورد ورود به بازار وسیع روسیه بدهد به گونه ای که ریسک فعالیت در این کشور برای شرکت های ایرانی به حداقل برسد.   

یکی دیگر از حاضران گفت که شرکت وی در طول ۸ سال توانسته است در عرصه گردشگری فعالیت های خوبی داشته باشد و ازجمله از روسیه گردشگرانی را جذب کند و مشکل اصلی در کار این شرکت عدم شناخت کافی از ایران در روسیه است و برای رفع این مشکل باید به زبان روسی کارهای بیشتری صورت گرفته و تولید محتوا برای شناخت بیشتر ایران صورت بگیرد.

رئیس یک شرکت دانش بنیان هم موضوع ایجاد صندوق سرمایه گذاری در عرصه های دانش بنیان برای حمایت از این شرکت ها را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه حمایت سیاسی از شرکت های دانش بنیان وجود دارد بر ضرورت مذاکره با بانک مرکزی ایران درباره حمایت های از مجموعه این شرکت ها برای حضور فعالتر در بازارهای خارجی به ویژه در روسیه تاکید کرد.

مدیر یک شرکت دانش بنیاد دست اندر کار امور تحقیقات دارویی نیز گلایه داشت که باوجود اینکه ایران در حوزه سلامت یا دارو یا مکمل ها یا تجهیزات پزشکی به دستاوردهای خوبی دست یافته است، اما در صورت ورود به بازار روسیه، شرکت های ایرانی باید از نقطه صفر شروع کنند.

وی افزود: ما عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیستیم و در صورت حضور در روسیه، کار ما بسیار سخت است.

سفیر ایران در روسیه در این نشست خاطرنشان کرد که روابط ما با روسیه در عرصه های سیاسی، امنیتی و نظامی است اما در دو حوزه مهم کارهای بیشتری باید صورت گیرد که شامل عرصه های فرهنگی و اقتصادی می شود.

به گفته سفیر ایران، نوعی بی تصویری از ایران در روسیه وجود دارد که نیازمند تلاش بیشتر برای شناخت کشورمان به روسها و ایجاد شرایط برای فراهم آوردن چنین شرایطی وجود دارد.

وی همچنین از وجود نگاه منفی به روسیه در برخی از ایرانیان انتقاد کرد و خاطرنشان کرد که برخی سعی دارند آن را به دیگران تزریق کنند.

وی در ادامه بحث ایجاد شناخت بهتر از ایران در روسیه گفت: ما در عرصه انتشار کتاب و جزوه و ایجاد محتوا در فضای مجازی برای معرفی بهتر کشور خود ضعف داریم و امیدواریم در آینده نزدیک شبکه ایرانی به زبان روسی راه اندازی شود.  

جلالی در ادامه گفت: عرصه دوم در روابط ایران و روسیه بخش اقتصادی است که باید توسعه  یابد و تلاش کنیم بی تصویری از ایران در روسیه از بین برود. فرصت های خوبی برای گسترش حضور در روسیه داریم که باید با امیدواری امور را پیش ببریم.

حاتمی کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی نیز در این نشست به شرکت های دانش بنیان برای رفع بسیاری از مشکلات و متمرکز شدن فعالیت های اقتصادی پیشنهاد تشکیل هولدینگ داد.  

سفیر ایران در ادامه سخنانش گفت که پیشنهادات مختلف در مورد فعالیت و مشکلات شرکت های دانش بنیان در روسیه را به مجموعه وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت منتقل می کند و پیگیر این مسائل خواهد بود.

وی افزود: ما در حوزه تجارت و همکاریهای اقتصادی واقعا جدی هستیم و توسعه این همکاریها در اولویت قرار دارد.  

جلالی سپس به انتقال نخستین محموله ها در کوریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب بین فنلاند و هند اشاره کرد که از ایران می گذرد و خاطرنشان کرد که در چارچوب این طرح بین المللی، راه اندازی هر چه سریعتر خط اهن رشت- آستارا در ایران در دستور کار قرار دارد.  

وی سپس به راه اندازی اتاق نوآوری ایران در مسکو به عنوان رویداد مهم اشاره کرد که در هفته جاری اتفاق افتاد و گفت که شرکت های دانش بنیان ایرانی می توانند با استفاده از امکانات این مرکز، حضور خود را در روسیه گسترش دهند.

سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود به روسای شرکت های دانش بنیان پیشنهاد کرد که باتوجه به محدودیت صدور روادید برای ایرانیان برای سفر به روسیه، در صورت علاقه مندی برای همکاری با شرکت های روسی، مدیران آنها را به سفارت ایران معرفی کنند تا روادید برای سفر آنها به ایران صادر شود.

وی گفت: با توجه به همه گیری کرونا محدودیت هایی برای سفر ایرانیان به روسیه وجود دارد و سفارت ایران دائما در تماس با مقامهای روس برای رفع این محدودیت ها است و در زمان حاضر فقط افراد دارای بیماریهای ویژه که می توانند در روسیه مداوا شوند با تلاش سفارت از این کشور روادید دریافت می کنند.

سفیر ایران سپس پیشنهاد کرد که برای کارایی بیشتر فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی در روسیه، هولدینگی از این شرکت ها تاسیس شودو خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند با ایجاد هولدینگ، در بازار روسیه حضور موثر داشته باشند.  .  

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تمدید توافقنامه همکاریهای ایران و روسیه برای پنج سال دیگر اشاره و تصریح کرد که به پیشنهاد مقام معظم رهبری و با توافق ایشان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، قرار شده است این توافقنامه به روز شود و به همین منظور سفارت ایران در روسیه پیش نویسی را در این مورد به تهران ارسال کرده است.

مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست در مواردی به سوالات توضیحاتی داد.

وی ازجمله به ضرورت فعالتر شدن کارگروه سلامت در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: اگر از فعالیت این کارگروه حمایت شود، عملکرد بهتری خواهد داشت.  

در نشست پرسش و پاسخی شرکت های دانش بنیان با سفیر ایران در مسکو به همه سوالات پاسخ داده شد و قرار شد برخی موضوعات ازجمله مسائل بانکی پیگیری و تصمیماتی در این مورد گرفته شود و نمایندگان بخش های اقتصادی و بازرگانی سفارت ایران در مسکو شماره تلفن های خود را برای ارتباط مستمر با مدیران این شرکت ها اعلام کردند.

هیات متشکل از سران ۳۵ شرکت دانش بنیان از سه روز پیش در مسکو بسر می برد.