شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#سوریه#عراق#وزیر کشور

واکنش شدید نماینده پارلمان عراق از موضع گیری توسعه طلبانه وزیر کشور ترکیه


واکنش شدید نماینده پارلمان عراق از موضع گیری توسعه طلبانه وزیر کشور ترکیه

موضع گیری وزیر کشور ترکیه مبنی بر اینکه روزی فرا خواهد رسید که ترک‌ها با پای پیاده رهسپار عراق و سوریه خواهند شد، انتقاد عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق را به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق به موضع گیری اخیر «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه مبنی بر ورود ترک‌ها به عراق و سوریه با پای پیاده، موضع گیری تحریک آمیز توصیف کرد.

وی افزود: اظهار نظر «سلیمان سویلو» مبنی بر ورود ترک‌ها به عراق و سوریه با پای پیاده، مردود و دخالت آشکار است. این اظهار نظر تحریک آمیز است.

الفایز بیان کرد: ترکیه همچنان به دنبال اشغال عراق و احیای امپراتوری عثمانی است اما این رویای آن هرگز تحقق نخواهد یافت.

وی افزود: پارلمان در راستای وادار کردن دولت و روی آوردن آن به جامعه جهانی برای توقف نفوذ ترکیه در اراضی عراق حرکت خواهد کرد.

الفایز از دولت و پارلمان عراق خواست که موضع واقعی و جدی در قبال این اظهارات اتخاذ کنند.

وی از جامعه جهانی هم خواست که در کنار عراق ضد طمع ورزی‌های ترکیه قرار بگیرد.

 «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه که روز سه‌شنبه با نقض حاکمیت سوریه وارد شهرهای «عفرین» و «اعزاز» در شمال این کشور شد، در جریان سخنرانی خود در یک جشنواره در شهر «شرناق» (جنوب شرق ترکیه در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه) اظهاراتی در خصوص برخی از کشورهای منطقه بر زبان آورد.

وزیر کشور ترکیه در بخش‌هایی از سخنرانی خود گفت: «همه ما فرزندان قویترین و غنی‌ترین کشور خواهیم بود. تمام این‌ها مسئولیت ماست و نگران نباشید، خداوند این روزها را به ما نشان خواهد داد. خداوند به ما آن روز را نشان خواهد داد که از اینجا با پای پیاده به عراق و سوریه خواهیم رفت».

این اظهارات در حالی بیان شده است که چند روز قبل، وزیر کشور ترکیه به همراه چند تن از مقامات نظامی بلندپایه این کشور و با نقض حاکمیت سوریه وارد شهرهای عفرین و اعزاز در شمال کشور سوریه شد.

آناتولی در گزارشی در خصوص این سفر نوشت که وزیر کشور ترکیه با هدف تبریک عید قربان به نیروهای این کشور وارد سوریه شده است.

شهر عفرین در جریان عملیات موسوم به «شاخه زیتون» به اشغال ترکیه درآمد. آنکارا در این مدت زمان سعی کرده است تا با انجام اقداماتی نظر اسکان دادن خانواده‌های تروریست‌های وابسته خود، قطع آب اهالی مناطق شمالی سوریه و آتش زدن محصولات کشاوزری بافت جمیعتی این مناطق را تغییر دهد.

بهانه ترکیه برای انجام عملیات در مناطق شمالی سوریه حضور شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) ایجاد منطقه کُردی در جنوب مرزهای ترکیه بود.

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در خاک این کشور، اشغالگری است و کنترل تمام اراضی خود را به دست خواهد گرفت.

از سوی دیگر، ترکیه مدت‌هاست که بهانه مبارزه با تروریسم و انجام عملیات‌های گسترده در مناطق شمالی عراق در حال نقض حاکمیت این کشور است.

ارتش ترکیه عملیات کنونی خود را در شهر «دهوک» در شمال عراق در 24 آوریل آغاز کرده و مدعی است که این عملیات پایگاه‌های نظامی «پ.ک.ک» را هدف قرار می‌دهد، با این حال روستاییان در منطقه از هدف قرار گرفتن شهرک‌های غیرنظامی خبر داده‌اند.

گفته می‌شود در نتیجه حملات هوایی ترکیه در یک ماه گذشته به شمال عراق درمجموع 47 روستا در کردستان عراق خالی از سکنه شده‌اند.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه با ورود به روستاهای خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

انتهای پیام/