شهر خبر

آیا اروپا پیشنهاد جدیدی برای رفع تحریم ها ارائه می کند؟

اتحادیه اروپا پس از بی توجهی ایران به دور جدید مذاکرات به نیابت از آمریکا برای شکستن یخ مذاکرات وین که تنها به زیان طرف غربی است، وارد میدان شده است.

به گزارش تحریریه، بی توجهی ایران به زمان بعدی و یا اساسا چیزی به نام دور بعدی مذاکرات وین باعث دستپاچگی اتحادیه اروپا و واسطه شدن آن به جای اعلام موضع صریح آمریکا شده است که نمی داند چگونه ایران را می توان به مذاکرات برجامی باز گرداند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، در گفت‌وگو با صدای آمریکا، گفت: فرصت دادن به دیپلماسی امری مهم است اما گذر زمان به نفع کسی نیست. بنابراین باید از تأخیرهای بی‌مورد جلوگیری شود و در اسرع وقت و با انعطاف‌پذیری لازم به مذاکرات برگردیم... ما مذاکره درباره مسیر آتی برجام و تحولات در افغانستان را تأیید می کنیم، اما جزئیات بیشتری از آن را نمی توانیم به اشتراک بگذاریم.... هنوز تاریخ مشخصی برای از سرگیری مذاکرات وین مشخص نشده است. هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، همچنان در تماس نزدیک با شرکت کنندگان در برجام از جمله ایران، و همچنین ایالات متحده است تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات در اسرع وقت از سر گرفته می‌شود.

برخلاف نظر سخنگوی اتحادیه اروپا، گذشت زمان تنها به زیان طرف غربی است و ایران با تحمل حداکثر تحریم های قابل اجرا، سازگاری خود را نشان داده و وارد رشد اقتصادی شده است و گذشت زمان را مهم نمی داند. افزایش فروش نفت به 1.3 میلیون بشکه در روز، افزایش قیمت نفت به بالای 75 دلار و افزایش 10 برابری عایدی ارزی کشور باعث بی اثر شدن تحریم اقتصادی شده است. اما به موازات افزایش رشد اقتصادی ایران، بازرسی های فراپادمانی متوقف شده و محدودیت های برجامی هم به کنار گذاشته شده است و ایران برنامه های هسته ای خود را پیگیری می کند.

این دو عنصر در کنار یکدیگر نشان می دهد که گذشت زمان تنها به زیان طرف غربی است و ایران در مسیر درستی حرکت می کند. آمریکا که گمان نمی کرد ایران تحویل توان هسته ای خود را در برابر تعلیق تحریم ها و حفظ ستون فقرات رژیم تحریم نپذیرد، خود را در منگنه احساس کرده و اروپا را برای راه اندازی مجدد مذاکرات به میدان فرستاده است.

بدون شک دور جدید مذاکرات برای ایران با منطق قبلی اتفاق نمی افتاد و طرف غربی ابزارهای قابل توجهی برای چانه زنی در اختیار ندارد اگرچه تهدید کرده است فروش نفت ایران به چین را تحریم می کند. اما اساسا مراودات دوجانبه تجاری قابل تحریم نیست.

اروپا تنها زمانی می تواند ایران را به بازگشت به مذاکرات وادارد که پیشنهادهای رفع تحریمی متفاوت از تعلیق های دوره ای مدنظر آمریکا ارائه دهد زیرا در غیر اینصورت از طرف ایران پذیرفته نخواهد شد، آیا اروپا چنین پیشنهادهایی مطرح خواهد کرد؟

پایان/