حسین سلیمانی، بازیگر در بخش پرونده هفته برنامه «سریالیست» با موضوع سریال های ماورایی گفت: سریال های ماورایی از دهه هشتاد و در ماه مبارک رمضان در ایران رواج پیدا کردند و موضوعاتی چون بهشت و جهنم، وسوسه های شیطانی و برزخ داشتند. اولین کار در این زمینه سریال «کمکم کن» قاسم جعفری در سال 83 بود. جالب این است که جرقه داستان از آنجایی خورد که فرزند آقای جعفری به کما رفت و ایده از اینجا آمد. داستان چند جوانی است که به کما می روند و در واقع در عالم برزخ ارواح تصمیم می گیرند اینها برگردند تا اشتباهاتشان را جبران کنند. سریال جذابی بود.

او افزود: سال بعد یکی از پرمخاطب ترین سریال های ماورایی تا به این لحظه ساخته شد. سریال «او یک فرشته بود» با بازی مرحوم حسن جوهرچی و بهاره افشاری که آقای افخمی این سریال را ساخت. حسن جوهرچی نقش فردی را بازی می کرد که در صحنه یک تصادف با فرشته ای آشنا می شود، بعد از راه دور می شود و دوباره بازمی گردد. این سریال به اندازه ای جذاب بود که به کشور قرقیزستان هم صادر و پخش شد. اولین باری بود که چنین چیزی ساخته شد و بسیار جذاب بود.

سلیمانی بیان کرد: بعد از این کار «آخرین گناه» حسین سهیلی زاده در ژانر ماورایی با بازی حمیدرضا  پگاه و لیلا اوتادی ساخته و سال 86 سیروس مقدم با سریال «اغما» وارد عرصه سریال های ماورایی شد. ردپای آقای افخمی باز در این کار هم دیده می شود. او نویسنده این سریال بود و یک جورهایی می خواستند او یک فرشته بود را تداعی کنند. در این مسیر المان هایی وجود دارد که وقتی سریال را می بینی متوجه آنها می شوی. خیلی از بچه های بازیگر با سریال های ماورایی ماه رمضان گل کردند و دیده شدند . انگار پرداختن به ماه رمضان جا افتاده بود. انتخاب این سریال ها هم برای ماه رمضان هوشمندانه به نظر می رسید.

او توضیح داد: این ژانر اینقدر جذاب بود که آقای حاتمی کیا هم دومین سریالش را با نام «حلقه سبز» در همین ژانر ساخت و گفت عصاره تمام افکارو هنرش را در این سریال پیاده کرده است. سال 87 آقای افخمی و سیروس مقدم باز کار مشترک دیگری به نام «روز حسرت» را ساختند که این سریال شاید آنقدر نتوانست جایگاه خودش را نسبت به کار قبلی سیروس مقدم باز کند و تبدیل به آخرین کار او در ژانر ماورایی شد. سال 89 «ملکوت» آقای آهنج با بازی محمدرضا شریفی نیا ساخته شد اما نتوانست موفقیت «او یک فرشته بود» را برای تلویزیون تکرار کند.

بازیگر «مهر مادری» اذعان کرد: معتقدم تا اینجا «حلقه سبز» و «او یک فرشته بود» همچنان در این ژانر موفق ترین سریال ها بودند. در سال 90 دو سریال «سقوط یک فرشته» و « پنج کیلومترتا بهشت» ساخته شد. در «پنج کیلومتر تا بهشت» بازی کردم . آقای افخمی این کار را ساخت و کار کردن با او عجیب بود.

افخمی در سریالهای ماورایی بهترین است

سلیمانی تاکید کرد: فکر می کنم در ژانر ماورایی آقای افخمی فعلا از همه بهتر هستند و بهتر می نویسند. کاش نویسنده های جدیدی هم بیایند. البته ما بابت شرایط ساخت محدودیت هایی داریم. اگر آن طرف سریال های به ظاهر جذاب تری می سازند چون دستشان خیلی بازتر است و ما اگر چنین شرایطی داشتیم شاید کارهای به مراتب بهتری هم می ساختیم. با همه این شرایط تلویزیون ما کارهای خیلی خوبی در این ژانر می سازد.

پدرام کریمی مجری «سریالیست» نیز در این خصوص گفت: ژانر ماورایی چون بازخوردهای گسترده ای پیدا می کند نویسنده دست به عصا راه می رود. ممکن است قشری اعتراضی کنند، بحثی پیش بیاید. شاید به همین دلیل محدودیت هایی وجود دارد.

ماجرای نوجوانی که تحت تاثیر «پنج کیلومترتا بهشت» می خواست جان خودش را بگیرد

سلیمانی نیز در این خصوص افزود: گاهی درسریال های ماورایی نکات مذهبی وجود دارد که قطعا خیلی به آن پرداخته می شود. تیمی پشت کار است که گاف ندهند. سر سریال «پنج کیلومترتا بهشت» یادم است می گفتند نوجوانی 12-13 ساله تحت تاثیر این سریال می خواسته روح شود و جان خودش را از دست می دهد! البته این قضیه کاملا ثابت نشد اما خاطرم هست که خیلی اذیت کردند. برای همین 10 سالی سریالی در ژانر ماورایی ساخته نشد تا اینکه احضار توسط علیرضا افخمی ساخته شد.

در ایران خودمان، خودمان را می زنیم

او خاطرنشان کرد: در سریال های خارجی مثل «چیزهای عجیب» از خیلی از فکت های سریال های دیگر استفاده شده است. لوگو را از کتاب استفان کینگ برمی دارد. همان لوگو در یکی از فونت های این کتاب است. ما اینجا نمی توانیم چنین کاری کنیم. اگر تیتراژی بسازیم که 10 ثانیه اش هم شبیه چیز دیگری باشد خودمان خودمان را می زنیم. اینجا کار کردن کمی سخت است. اما اگر بتوانیم ما هم مثل آنها از یکسری ایده ها استفاده کنیم خوب است. اتاق فکر سریال های ماورایی ما اگر وسیع تر شود و از تجربیات اساتیدی مثل آقای افخمی استفاده کنیم می توانیم باز هم این مسیر را برویم و موفق تر باشیم.

سلیمانی در ادامه تصریح کرد: برای کاری به من زنگ زدند که فکر می کنم این روزها احتمالا از شبکه یک پخش می شود. درباره عالم برزخ است و داستان جذابی دارد. دو فرشته هستند که آدم ها با یک آسانسور پایین می روند و قرار است به اعمالشان رسیدگی شود و بروند. رگه های کمدی دارد و سریال دوست داشتنی است. قطعا سریال های دیگری جز آنچه من نام بردم ساخته شده اند.

مخاطب در ایران به فیلم ترسناک علاقمند است

همچنین کریمی در ادامه با بیان اینکه ژانر و گونه ماورایی در تلویزیون و سینما پرمخاطب است، یادآور شد: در تلویزیون سالانه این اتفاق می افتد اما در سینما اینطور نیست. هنوز هم که هنوز است نسل ما از «شب بیست و نهم» به عنوان فیلم ترسناک یاد می کند. با توجه به اینکه مخاطب در ایران اینقدر به این ژانر علاقه نشان می دهد چه در سینما و چه در تلویزیون باز احتیاطی رخ می دهد.

این مجری تاکید کرد: امیدوارم همانطور که گفتی گروه یا کارگروهی تشکیل شود چه در تلویزیون و چه در سینما تا به ژانرهایی که مغفول مانده است بیشتر پرداخته شود. به ژانر کودک و حتی ژانر فیلم های جنگی توجه بیشتری شود. چه بسا پرمخاطب ترین ها هستند.

روایت حسین سلیمانی از فیلم تازه منیره قیدی

سلیمانی پاسخ داد: در دهه 70 شاهد فیلم های جنگی خوبی بودیم. کم کم فیلم ها به ضدجنگ تبدیل شد. منیره قیدی «دسته دختران» را به تازگی ساخته که کار خیلی عجیبی است. درباره بانوانی است که 10 روز اول جنگ در خرمشهر در حال کمک هستند. بعضی از سکانس ها واقعا حالم را بد می کرد و به این فکر می کردم که چرا در این زمینه کم کار شده است. امیدوارم این اتفاق در همه ژانرها بیفتد. اینکه در ژانر دفاع مقدس بتوانیم لطیف حرف بزنیم.

بازی کردن در سریال رمضانی برکت دارد

وی در پایان گفت: در ژانر ماورایی قرار نیست چیزی را نفی کنیم. قرار است به یکسری مباحث از جمله برزخ و بهشت بپردازیم. برای ما بازیگران اینطور است که یک قسمت بازی در ماه رمضان اینقدر برکت دارد که انگار 30 قسمت بازی کرده ایم.

سری جدید «سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

به گزارش فارس، فیلم جدید منیره قیدی که سلیمانی به آن اشاره کرد، فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری با نگاهی آزاد و بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته شده است.

«دسته دختران» تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدای جنگ است. فیلمبرداری این فیلم در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده و برای نخستین بار در جشنواره فجر امسال نمایش داده می‌شود.

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

برخی از عوامل تولید فیلم سینمایی «دسته دختران» عبارتند از کارگردان: منیر قیدی، تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری، فیلمنامه: منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد، ابراهیم امینی، بازنویسی فیلمنامه: ساناز بیان، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفی‌راد، موسیقی: ستار اورکی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم‌زاده، صداگذار: حسین ابوالصدق، برنامه‌ریز: افشین رضایی، دستیار اول کارگردان: پانته‌آ حسینی، منشی صحنه: فائزه فرزام، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، مستند پشت صحنه: صدرا امانی، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، مدیر تولید: علی‌اصغر صبوری‌راد، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی، طراح نشان: محمد روح‌الامین، لوگوموشن: رامین گرجی، تبلیغات: راش استودیو، مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق لواسانی و عکاس: مجید طالبی.