شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#نخست وزیر#بروکسل#اروپایی

جانسون پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت را غیرقابل تحمل خواند


جانسون پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت را غیرقابل تحمل خواند

نخست وزیر انگلیس در گفتگوی تلفنی با رئیس کمیسیون اروپایی بار دیگرخواستار تغییرات در توافق برگزیت شد و بروکسل هم مجددا مذاکرت دوباره در این باره را رد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، از اوایل سال جاری میلادی انگلیس اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا را ترک کرده است. از آن زمان این مسئله به صورت روزافزون آشکار می شود که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس آشکارا تمایلی به پایبندی به پروتکل ایرلند شمالی که در توافق برگزیت آمده است ندارد.

جانسون، روز گذشته در تماسی تلفنی با "اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی اعلام کرد که مقررات پروتکل ایرلند شمالی غیر قابل تحمل است. به این ترتیب یک مرحله جدید از تنش ها و مناقشات بین اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر مسئله ایرلند شمالی شکل گرفته است. در جریان این مناقشات خطر ممنوعیت واردات گوشت منجمد از انگلیس، اسکاتلند و ولز به ایرلند شمالی وجود دارد چرا که این منطقه هنوز مشمول مقررات بازار داخلی اتحادیه اروپا است.

اور زو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی هم گشودن مجدد تواق برگزیت و مذاکرات جدید درباره پروتکل ایرلند شمالی را غیر قابل تصور دانسته و کاملا آن را رد کرده است. وی پس از مکالمه تلفتی با جانسون در پیامی توئیتری نوشت: اتحادیه اروپا همچنان در چارچوب پروتکل ایرلند شمالی به خلاقیت و انعطاف پذیری خود ادامه خواهد داد . اما ما مجددا در این باره مذاکره نخواهیم کرد.

انگلیس اخیرا در مناقشات با اتحادیه اروپا درباره چگونگی رفتار با ایرلند شمالی بعد از برگزیت خواستار توافقی جدید و مذاکراتی مجدد در این باره شده است.

"دیوید فراست"، وزیر برگزیت انگلیس در سخنانی در پارلمان لندن گفت: "ما نمی توانیم این گونه ادامه دهیم." لندن از بروکسل خواست تا مقررات مربوط به ایرلند شمالی در توافق برگزیت را موقتا به حال تعلیق درآورد.

"ماروس سفکوویچ"، معاون کمیسیون اروپایی اعلام کرد که بروکسل برای یافتن راه حل های خلاقانه در چارچوب پروتکل ایرلند شمالی آماده است.

وی تاکید کرد: با این حال با مذاکره مجدد بر سر این پروتکل موافق نیستیم.

طبق پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت، این بخش از بریتانیا، جزو بازار واحد اتحادیه اروپا باقی می‌ماند و ورود کالاهای ممنوع شده از سوی بروکسل، نمی‌توانند از انگلیس وارد ایرلند شمالی شوند. این بخش از توافق برگزیت تنظیم شده تا از ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا محسوب می شود و جمهوری ایرلند که بخشی از اتحادیه اروپا است جلوگیری کند.

در پی نهایی شدن برگزیت در سال گذشته شهروندان بریتانیایی در ایرلند شمالی با مشکلات عدیده کمبود محصولات غذایی مواجه شدند. دلیل اصلی آن چک و بازبینی محصولاتی بود که ناگزیر باید از مرز جمهوری ایرلند، عضوی از اتحادیه اروپا، عبور می کرد تا به ایرلند شمالی برسد.

انتهای پیام/