شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#امارات#مخالفان#وزارت خارجه

امارات استفاده از برنامه جاسوسی اسرائیلی برای سرکوب مخالفان را انکار کرد


امارات استفاده از برنامه جاسوسی اسرائیلی برای سرکوب مخالفان را انکار کرد

پس از اینکه عربستان هرگونه استفاده از برنامه جاسوسی رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد اینبار نوبت امارات بود تا وزارت خارجه این کشور، هرگونه همکاری با شرکت اسرائیلی و برنامه «پگاسوس» را منکر شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری عراقی ناس، امارات به تشریح موضع خود درباره گزارش‌هایی که درباره استفاده از برنامه جاسوسی «پگاسوس» مخابره شده است، پرداخت.

امارات متحده عربی هرگونه همکاری با شرکت اسرائیلی NSO و برنامه جاسوسی پگاسوس را انکار کرد.

در بیانیه رسمی وزارت خارجه امارات آمده که گزارش‌های مطبوعاتی درباره دست داشتن امارات در استفاده از این برنامه برای زیر نظر قرار دادن روزنامه نگاران و افراد حقیقی کاملا بی اساس و کذب است.

شب گذشته نیز رادیو و تلویزیون رسمی عربستان به نقل از یک مقام رسمی در این کشور تأکید کرد که این گزارش‌ها بی اساس است و سیاست عربستان استفاده از اینگونه ابزارها نیست.

یک منبع رسمی در عربستان سعودی گزارش‌های مندرج در برخی گزارش‌های مطبوعاتی در خصوص استفاده عربستان از یک برنامه جاسوسی اسرائیل را تکذیب کرد.

یک مقام مسئول در عربستان سعودی مدعی شد که هیچ سازمانی در عربستان از برنامه شنود تماس‌ها استفاده نکرده است.

این منبع سعودی با ادعای «بی اساس» دانستن این گزارش‌ها ادعا کرد که رویکرد و سیاست عربستان ثابت است و از چنین شیوه‌هایی حمایت نمی‌کند.

این ادعاها در حالی بیان می‌شوند که پیش از این برخی رسانه‌های از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز و گاردین فاش کردند که رژیم اسرائیل به‌طور محرمانه به گروهی از شرکت‌های ناظر بر فضای سایبری اجازه داد تا با وجود قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی و تقبیح بین‌المللی آن به همکاری‌های جاسوسی و اطلاعاتی خود با عربستان ادامه دهند. حداقل چهار شرکت اسرائیلی مجوزهای لازم را برای این کار دریافت کرده‌اند. ریاض از طریق این مراودات به ابزارهای لازم برای نظارت بر مخالفان خود دست یافت.

پس از قتل خاشقجی در سال2018، یکی از شرکت‌های اسرائیلی به نام « ان اس او» قراردادهای خود را با عربستان‌سعودی لغو کرد؛ آن هم در بحبوحه اتهاماتی مبنی‌بر اینکه ابزارهای هکری‌اش برای دامن‌زدن به جنایات فجیع مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد.

«رانن برگمان» و «مارک مازتی» در گزارش 17جولای برای نیویورک‌تایمز نوشتند، به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی و سه فرد دیگر وابسته به شرکت‌ها، کابینه اسرائیل، ان اس او و دو شرکت دیگر را ترغیب کرد که به همکاری خود با سعودی ادامه دهند و مجوز جدیدی برای شرکت چهارمی صادر کرد تا کار مشابه را انجام دهد؛ این یعنی بی‌توجهی به نگرانی‌ها در مورد سوء‌استفاده از حقوق بشر. از آن زمان، عربستان‌سعودی به استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی برای نظارت بر مخالفان و رقبای سیاسی ادامه داده است.

برنامه پگاسوس به طور پنهانی تلفن‌ها را به دستگاه شنود تبدیل و محتوای رمزگذاری شده آنها را رمزگشایی می‌کند.تحقیقی که یکشنبه گذشته توسط 17 سازمان رسانه‌ای منتشر شد به این نتیجه رسید که از پگاسوس برای تلاش برای هک تلفن‌های هوشمند استفاده شده که برخی از آنها موفق بودند. این متعلق به روزنامه نگاران ، مقامات دولتی و فعالان حقوق بشر است.

بر اساس گزارش سازمان‌های رسانه‌ای، شماره تلفن 50 هزار نفر از طریق مشتریان این شرکت اسرائیلی کنترل می‌شده است. در این فهرست نام 14 رئیس دولت از جمله «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و« محمد ششم» پادشاه مراکش دیده شده است.

 

«کریستوف دولوا» دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای از «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا زمان ایجاد «یک چارچوب نظارتی محافظت کننده»، از صدور فناوری جاسوسی توسط شرکت «ان اس او» جلوگیری کند.

از همین رو کریستوف دولوار گفت: دادن این امکان به دولت‌ها تا با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی در عمل بر صدها روزنامه‌نگار و منابع خبری آنها در سراسر نظارت داشته باشند، یک مشکل مهم دموکراتیک است.

انتهای پیام/