شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#هرج#مرج#بلای#جان#شد!+جزییات

هرج و مرج بلای جان انگلیس شد!+جزییات

قرنطینه شمار بالایی از نیروی کار در انگلیس به دلیل ابتلا به کرونا یا تماس با بیماران کرونایی، باعث بروز هرج و مرج در خدمات رسانی عمومی شده است.

هرج و مرج بلای جان انگلیس شد!+جزییات

به گزارش منیبان، کنسرسیوم صنف خرده‌فروشان بریتانیا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که فروشگاه‌های این کشور برای تامین کالا در قفسه‌های فروشگاه‌ها تحت فشار زیادی قرار دارند. این نهاد انگلیسی تصریح کرد که وزرا باید سریعا اقدام کرده و اجازه دهند کارکنانی که دو نوبت واکسن زده‌ یا دست کم نتیجه تست کرونا آنها منفی است به محل کار خود بازگردند.

این درحالیست که برخی فروشگاه‌های انگلیس اقدام به استخدام نیروی کار موقت کرده تا غیبت کارکنان خود را جبران کنند. دولت لندن می‌گوید که قرنطینه بخش مهمی از برنامه مهار کرونا در کشور است.

اما اعتراض‌ها به سامانه ردیاب کووید-۱۹ وزارت بهداشت انگلیس که هفته گذشته برای بالغ بر نیم میلیون نفر هشدار قرنطینه ارسال کرد، بالا گرفته است. بر اساس تحقیقات موسسه معتبر جی‌ال‌پارتنرز، از هر چهار نفر یک نفر این نرم افزار را از مدار خارج کرده و مابقی به توصیه‌های بهداشتی آن بی توجه شده‌اند. وزارت بهداشت انگلیس پارسال این نرم افزار را طراحی کرد تا بتواند اوضاع کرونا را در کشور مدیریت کند.

این نرم‌افزار روی گوشی‌ هوشمند نصب شده و مبتنی بر سیستم رهیاب (جی‌پی‌اس) عمل می‌کند. به این ترتیب زمانی که افراد با بیماران مبتلا به کرونا روبه‌رو شده، سیستم به آنها هشدار می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند علائم ابتلای خود به کرونا را به وزارت بهداشت گزارش و برای انجام آزمایش درخواست کنند.

مسؤولان وزارت بهداشت انگلیس پارسال موجی از تبلیغات گسترده درباره فواید نصب این نرم افزار به راه انداخته و تأکید کردند که هرچه تعداد کاربران بیشتر شود، دولت سریع‌تر محدودیت‌های کرونایی را آسان می کند. همان موقع کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات نسبت به انتقال داده‌های کاربران به سرورهای مرکزی دولت انگلیس هشدار دادند.

حالا با گذشت یک سال، تحقیقات نشان می‌دهد که دولت انگلیس از این نرم افزار برای ردیابی یا به اصطلاح فنی‌تر (پینگ PING) شهروندان بیش از اندازه استفاده کرده است. یک اتحادیه کارگری در انگلیس اخطار داد که چندین کارخانه در این کشور به دلیل قرنطینه، بخش زیادی از نیروی کار خود در معرض ورشکستگی قرار دارند. غول‌های خودروسازی نیسان و رولزرویس هم هشدارهای مشابهی را مطرح کردند.

صفحه نخست بسیاری از روزنامه‌های روز پنجشنبه انگلیس به انعکاس تصاویری از قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها در این کشور اختصاص داشت؛ برخی تحلیل گران این وضعیت را به خرید سراسیمه برخی اقلام نسبت داده، اما منابع صنفی می‌گویند مشکل کمبود کالا وجود ندارد.

«اندرو اوپی» مدیر بخش مواد غذایی کنسرسیوم خرده‌فروشان بریتانیا می‌گوید، بسیاری از کارکنان فروشگاه‌ها از سوی سامانه ردیاب وزارت بهداشت انگلیس هشدار قرنطینه دریافت کرده و این مساله باعث شده که تامین کالا در قفسه‌های فروشگاه ها با مشکل روبرو شود. این درحالیست که به گفته او شمار رانندگان کامیون هم که هشدار قرنطینه دریافت کرده‌اند باعث اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی شده است.

فروشگاه زنجیره‌ای آیسلند انگلیس اعلام کرده که حدود یک هزار کارمند (۴ درصد نیروی کار) این فروشگاه به دلیل مسائل کرونایی غایب هستند. از این تعداد فقط نتیجه تست کرونا ۲۷ درصد مثبت بوده و مابقی ناگزیر به قرنطینه شده‌اند. انجمن گوشت بریتانیا هم اعلام کرده که بین ۵ تا ۱۰ درصد نیروی کار این صنف در قرنطینه به سر می‌برند. همچنین غول نفتی بی‌پی اعلام کرد که کمبود راننده در تامین سوخت جایگاه‌های این شرکت اخلال ایجاد کرده است.

این درحالیست که در بسیاری از مناطق انگلیس هم جمع‌آوری زباله با مشکل روبرو شده و کارکنان شهرداری در قرنطینه به سر می‌برند. دولت لندن می‌گوید که برخی کارکنان مشاغل کلیدی را از قرنطینه اجباری معاف کرده است، اما نخست وزیر انگلیس چند روز پیش تصریح کرد که بنا ندارد دایره معافیت‌ها را بیش از حد باز کند تا کرونا از کنترل خارج نشود.

به نظر می‌رسد که این وضعیت دست کم تا سه هفته دیگر،  زمانی که دولت انگلیس قصد دارد تا محدودیت‌ها را برای قرنطینه اجباری افرادی که با بیماران کرونایی در تماس بوده‌اند، آسان کند، ادامه خواهد داشت. از ۲۵ مرداد به بعد، افرادی که هر دو واکسن ضد کرونا را دریافت کرده‌اند در صورت تماس با فرد مبتلا، روزانه تست کرونا انجام می‌دهند تا نیازی به قرنطینه نداشته باشند. در شرایط فعلی، افرادی که با بیمار مبتلا به کرونا در تماس می‌شوند باید به مدت ۱۰ روز قرنطینه شوند.