به گزارش برنا، جیمز کلورلی معاون حوزه خاورمیانه و شمال افریقای وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه در توئیتی از دیدار با «دیوید گرسلی» هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه یمن خبر داد و نوشت که دو طرف پیرامون چگونگی همکاری انگلیس، سازمان ملل و کمک کنندگان مالی برای کاهش بحران انسانی در یمن بحث و تبادل نظر کردند.

 

وی مدعی شد: جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و سقوط اقتصادی یمن یک اولویت انسانی است.

 

این درحالی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

 

چندی پیش فعالان حقوق بشری دریافتند که انگلیس پس از لغو منع صادرات سلاح به عربستان مجوز فروش بالغ بر ۱.۴ میلیارد پوند تسلیحاتی را به عربستان سعودی صادر کرده است.

 

جیمز کلورلی می‌گوید که دولت لندن مسئولیت صادرات اسلحه را جدی تلقی کرده و «به ارزیابی تمام مجوزهای صادرات سلاح بر اساس معیارهای سختگیرانه ادامه می‌دهد»؛ اما کنشگران و فعالان ضد جنگ دولت لندن را متهم می‌کنند که منافع مالی ناشی از فروش تسلیحات به رژیم سعودی را به جان مردم یمن ترجیح می‌دهد.

 

پویش انگلیسی توقف تجارت سلاح می‌گوید که تداوم همکاری‌های تسلیحاتی لندن و ریاض نشان دهنده عمق ارتباط این مساله با ۶ سال جنگ ویرانگر در یمن است که بر اثر آن تاکنون هزاران نفر جان باخته‌اند.

 

«سارا والدرون» یکی از سخنگویان این پویش انگلیسی بیان داشت که آمارهای منتشر شده حاکی از اراده دولت لندن برای حفظ همکاری‌های تسلیحاتی با ریاض به هر قیمتی است.

 

وی هشدار داد که اگر دولت لندن دست از این همکاری برندارد به جنگ‌افروزی در یمن متهم می‌شود.

 

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌ خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

 

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌ رو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.