به گزارش برنا،به نقل از "دووار"، خبرگزاری آناتولی در گزارشی که روز گذشته منتشر شد اعلام کرد که تاکنون ۳ کیلومتر از مرزهای مشترک ترکیه و ایران با بلوک‌های بتنی که ارتفاع آن‌ها به ۳ متر می‌رسد، مسدود شده است. 

بر این اساس ، عملیات ساخت دیوار مرزی ترکیه پس از افزایش مهاجرت شهروندان افغانستان در پی تشدید حملات گروه طالبان به مناطق مختلف این کشور، با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. 

ترکیه می‌خواهد با ساخت مجموعه‌ای از دیوارها، گودال‌ها و برج‌های دیده بانی در استان وان و در امتداد مرزهای مشترک با ایران، ورود غیر قانونی مهاجران به خاک خود را کاملا مهار کند. 

 به گفته مقام های ترکیه ای ، تاکنون ۷۶ برج دیده بانی در مناطق مرزی استان وان ساخته شده است. مقام های ترک همچنین ۱۱۰ کیلومتر گودال در مناطق مرزی این استان حفر کرده‌اند. 

به گفته مقام های دولت آنکارا ، استان وان یکی از مقاصد مهاجران افغانستان است و در هفته‌های اخیر با تشدید درگیری‌ها در افغانستان، مهاجران بیشتری به صورت غیر قانونی وارد این کشور شده‌اند. 

در هفته جاری ترکیه از بازداشت ۱۳۰ مهاجر غیرقانونی که اکثر آن‌ها شهروندان افغانستان بودند خبر داد. 

بر اساس اخبار رسانه‌های ترکیه‌، طی چند هفته گذشته روزانه حداقل ۵۰۰ افغان به ترکیه مهاجرت می‌کنند. بیشتر آن‌ها در حال فرار از خشونت و نبردهایی هستند که در پی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در اوایل ژوئیه رخ داده است. 

برخی از منتقدان می‌گویند که این "موج مهاجرت" اقتصاد ترکیه را که اکنون با مشکل روبه رو است، "تضعیف" خواهد کرد. 

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان (بهمن / اسفندماه ۹۹) و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. 

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند